• Anonym (Orolig tjej)

    Kirurgisk abort och spiral

    För 1 vecka och 3 dagar sedan gjorde jag en kirurgisk abort och de satte även in en hormonspiral (mirena) under tiden jag var sövd. Jag gjorde detta på östra sjukhuset i Göteborg. Allt gick superenkelt förutom kräkning och 15 minuter utav hysteriskt gråtande efter narkosen :p

    När jag vaknade och narkosen började släppa fick jag fruktansvärt ont och de gjorde någonting de kallade för "tense"(?) för att smärtan skulle släppa. Själva proceduren med det var helt hemskt. Gjorde jätte ont för mig så om du inte har jätte hög smärttröskel så be om något annat för att hjälpa med smärtan. Men i alla gall så hade kirurgen både tittat efter skrapningen via ultraljud så allt var borde och sen igen med ultraljud för att se om spiralen satt rätt. Och allt var som det skulle.

    De 2-3 första dagarna hade jag ont nästan hela tiden. Har haft ganska minemal blödning dock, skulle kunna klara mig på en binda en hel dag. Varje dag efter det har jag haft ont till och Från. Kan komma som en skärande smärta i korta hugg eller som en molande värk som stannar en 15-30 min. Ibland är det molvärk med huggande/skärande smärta blandat.

    Jag har haft en väldig otur genom hela abortprocessen med dålig info och allmänt slarv ifrån läkare och barnmorskor så jag vet inte riktigt vad som är normalt. Är det någon annan som har upplevt samma sak? Jag är ganska hypokondriskt lagd och dessutom har jag tappat förtroendet för gynmottagningen här så jag drar mig för att ringa eller få en undersökning.

    Ibland kommer även en jobbig smärta som jag vara kan likna vid när jag har sex och det blir för djupt och slår emot livmoderhalstappen. Riktigt obehagligt och hela kroppen hoppar till. Omöjligt att dölja då det gör fruktansvärt ont. Jag har ingen feber och absolut inte konstant ont, kanske sammanlagt 1-3 timmar per dygn. Blödningen är densamma som den varit sen jag kom hem ifrån sjukhuset.

    Har läst en massa skräckhistorien om spiraler och börjar bli orolig för att denna smärtan kanske inte är normal :( är super noga med hygien och råden jag fick för att undvika infektion i livmodern med så det borde inte vara det kan jag tycka ,,. Någon som haft liknande upplevelse??? Dela med er!

  • Svar på tråden Kirurgisk abort och spiral
  • Aaaa123

    Hej, kan man få lite uppföljning på den här historian? :) 


    Sitter i typ samma sitts just nu!

Svar på tråden Kirurgisk abort och spiral