• fantasy06

    Beteende adhd

    Hej. Min son blir 9 år i år och fick sin adhd diagnos i somras. Han äter medicin men den varar ju inte hela dagen.

    Jag vet vad adhd innebär och vilka svårigheter det medför men jag undrar om en del av hans beteende har med hans adhd att göra eller något annat.

    Tex vid frukostbordet kan han sitta och tramsa med maten. Smaska. (Inte smaska lite grann utan riktigt grisigt) Prata med mat i munnen o göra allt man ber honom att inte göra. Han har ibland sämre bordsskick än en 3 åring. Är detta något man kan "skylla" på adhd:n. Jag är inte ute efter att skylla på funktionsnedsättningen utan vill få erfarenheter från andra om det är ett normalt sätt att bete sig. Han vet hur man bete sig vid matbordet då han inte hållt på så här hela tiden.

    Känner mig maktlös o slut i kroppen när det blir så här.

  • Svar på tråden Beteende adhd
  • Nyfikna72

    Sambons dotter i samma ålder går på utredning nu och det är precis samma beteende. Grisar ner sig mer än vår 3åring typ. Klumpig med förpackningar, mat i hela ansiktet, tuggar jämt med munnen öppen, spiller mat i knät och runt tallriken osv osv..........

  • fantasy06

    Sen när hans medicin verkat blir han som en helt annan pojke. Man blir ju orolig med att dör är nåt annat "fel" då han håller på så vid matbordet.

    Hoppas er utredning går fort. Nör vi var på första mötet med läkare på bup hade de fått en psykologutredning från skolan och sen gjorde de ett test. O då konstaterades adhd. De sa att de brukar göra fler tester men i detta fallet behövdes det inte

  • ankan85

    Jag har ännu ingen diagnos på min pojk men misstänker adhd och han har inte heller nåt vidare bordsskick bråkar gärna med sin 2 åriga lillebror, rapar rätt ut , kan använda besticken riktigt men gör det inte utan använder bara gafflen och böjer ner huvudet mot tallriken och liksom skyffla in maten. Grabben e 8 fyller 9 i år

  • Lindsey Egot the only one

    Vi gick strategi kursen på bup och de poängterade att man får räkna bort 30% av åldern när det gäller att uppföra sig, satsa, organisera, planera och utföra. Inteligensmässigt är de i den åldern de faktiskt är men det andra får man räkna bort 30% av åldern. Det öppnade upp ögonen för oss. Min son har ADD men kan spilla ut halva mjölkpaketet när han ska hälla upp och missar glaset. När han tagit medicinen händer det inte öht. Går barnet på Ritalin går den ur kroppen efter åtta timmar så tar man den klockan sju på morgonen så är den ute ur kroppen kl tre. Men det finns en korttidsberkande Ritalin som verkar i fyra timmar som man kan ta vid klockan två som kommer gå ur kroppen vid klockan sex. Det betyder att man inte måste ta tabletten exakt tid. Har man tex Concerta måste man ta den klockan sju för då går den ur kroppen klockan sju på kvällen. Tar man den tex vid nio på morgonen blir det svårt att somna eftersom den går ur kroppen klockan nio på kvällen.

  • Litet My
    fantasy06 skrev 2015-02-22 10:49:27 följande:

    Hej. Min son blir 9 år i år och fick sin adhd diagnos i somras. Han äter medicin men den varar ju inte hela dagen.

    Jag vet vad adhd innebär och vilka svårigheter det medför men jag undrar om en del av hans beteende har med hans adhd att göra eller något annat.

    Tex vid frukostbordet kan han sitta och tramsa med maten. Smaska. (Inte smaska lite grann utan riktigt grisigt) Prata med mat i munnen o göra allt man ber honom att inte göra. Han har ibland sämre bordsskick än en 3 åring. Är detta något man kan "skylla" på adhd:n. Jag är inte ute efter att skylla på funktionsnedsättningen utan vill få erfarenheter från andra om det är ett normalt sätt att bete sig. Han vet hur man bete sig vid matbordet då han inte hållt på så här hela tiden.

    Känner mig maktlös o slut i kroppen när det blir så här.


    Ja det kan man "skylla på" diagnosen för. Dålig impulskontroll, glömska osv hör till. Min sin får man påminna vid bordet många gånger men det tar 30 sekunder så gör han samma grej igen. Tycker också "grejerna" han gör varierar. Ett tag var det att smaska, nästa att sparka med benen, ett tag satt han nästan med näsan i tallriken och ju mer man tjatade ju värre blev det. Har fått lära mig att han faktiskt gör sitt bästa och vet/har hört mer än de flesta i hans ålder hur man "ska" göra men ändå håller det inte. Speciellt inte då hans tankar är åt tusen olika håll.
  • Litet My

    I övrigt väldigt intressant att läsa hur många andra som upplever samma sak. Min son har "Autismliknande tillstånd" som förmodligen klassats som Aspergers om den satts senare då samt uppfyller mycket för ADD enl läkaren som vi skall spåna vidare med i veckan

  • Lindsey Egot the only one

    Begär att få gå en strategi kurs via bup

  • fantasy06

    Jag har gått strategi på bup men inte alltid så lätt att tänka på allt man lärde :) han får Ritalin kapslar men de är i kroppen ca 6 timmar. Men ibland är det kaos trots tablett. Jag bor inte med pappan så igår förvarnade jag pappan om hur vi haft det ifall det fortsatte när han kom dit. Fick ett sms igårkväll att sonen varit hur lugn som helst o inga problem. Då blir man ledsen. Glad för sonen men ledsen att vi inte har haft det så bra här.

  • ankan85

    Fantasy: Försök att inte vara ledsen. Lättare sagt än gjort men det känns som att det mer är en slump hur dagen blir. Så ta de absolut inte som att det är ditt fel..

  • fantasy06

    Tack ankan85 ska försöka. Sen när jag inte kommer träffa honom på 1 vecka känns det extra jobbigt med såklart.

    Vet ni om man som förälder kan få komma till bup och prata med någon som är insatt i barn med adhd? För att få extra stöd hjälp o tips?

  • ankan85

    Fantasy: min son har som sagt ännu ingen diagnos . Men jag och min sambo ska gå cope föräldrautbildning som vi blivit erbjudna genom bup, det är en utbildning på 10 tillfällen där man får föreläsningar och träffa andra föräldrar i liknande situation. Vet inte om den erbjuds överallt. Ska även finnas en adhd utbildning.

    Det finns också något som heter attention som är en förening för adhd

  • fantasy06

    Vi har gått en strategiutbildning. Men jag har så mycket mer tankar och funderingar nu o frågor. Därför jag tänkte om man kanske kan få en kontakt på bup. Hjälper ju inte att gå o prata i vanlig terapi typ för de är ju inte proffs på adhd just.

  • ankan85

    Ok det bästa är nog att du tar kontakt med bup och hör med dem. Förstår att du har massa med funderingar. Det är samma här.

  • mamma till son med adhd

    Det är en del av adhd som man naturligtvis kan arbeta med men när det är läge och utan att skuldbelägga. Jag rekommenderar dig att läsa böcker av Bo Hejlskov, han är fantastisk och arbetar med bemötande av barn med NPF. Du kan även gå in på hans hemsida och läsa, han har en blogg där du hittar massor av stöd. hejlskov.se
    Lycka till!

  • Lindsey Egot the only one
    fantasy06 skrev 2015-02-23 07:07:21 följande:

    Jag har gått strategi på bup men inte alltid så lätt att tänka på allt man lärde :) han får Ritalin kapslar men de är i kroppen ca 6 timmar. Men ibland är det kaos trots tablett. Jag bor inte med pappan så igår förvarnade jag pappan om hur vi haft det ifall det fortsatte när han kom dit. Fick ett sms igårkväll att sonen varit hur lugn som helst o inga problem. Då blir man ledsen. Glad för sonen men ledsen att vi inte har haft det så bra här.


    Ritalin finns även som korttidsverkande tablett och kan ges mitt på dagen.

    Min son har 20mg på morgonen kl 07 och tar 10 mg korttidsverkande kl 14. Går tabletten ur inom sex timmar kan man fråga läkaren om man kan fylla på med den vanliga kapseln efter fyra till fem timmar förutsatt att den hinner gå ur kroppen två timmar innan sönggående. Så skulle din son ta tabletten kl 07 och 13 så går den sista tabletten ur kroppen vid 19
  • fantasy06
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-15 23:26:22 följande:

    Ritalin finns även som korttidsverkande tablett och kan ges mitt på dagen.

    Min son har 20mg på morgonen kl 07 och tar 10 mg korttidsverkande kl 14. Går tabletten ur inom sex timmar kan man fråga läkaren om man kan fylla på med den vanliga kapseln efter fyra till fem timmar förutsatt att den hinner gå ur kroppen två timmar innan sönggående. Så skulle din son ta tabletten kl 07 och 13 så går den sista tabletten ur kroppen vid 19


    Vi har den korttidsverkande också. Han får 20mg kapsel på morgonen. Skolan ger 10mg tablett vid 12. Men både vi och skolan tycker inte tabletten räcker så länge som det sägs. Kapsel räcker ca 4 timmar ibland 5. Skolan har märkt skillnad sen efter sportlovet då det verkar som tabletten är ur kroppens oftare än innan. Han blir alltså rastlös och okoncentrerad fortare nu än innan. Har ringt bup för att rådfråga men de är ju jätte svåra att få tag i. Får se om de återkommer idag.
Svar på tråden Beteende adhd