• DenNamnbitne

    Vilket namn är finast av dessa stridiga namn?

    På 1800-talet inföll renässansen för många gamla vikinganamn och namn med för(eller efter-)leden Gun-(som betyder strid) blev snabbt populära. Några av dem fick snabbt många nya bärare och i början av 1900-talet föddes många nya Gunborg, Gunnar och Gunvor på Sveriges barnbördshus eller i stugorna hemmavid. 

    Idag har namnen inga glansdagar även om det börjar gå uppåt i statistiken för namnens konung. Min ringa mening är att många av dessa namn är mycket tjusiga. Ett par av mansnamnen och sex av kvinnonamnen är av mycket hög kvalitet.

    De tio första av dessa namn är mansnamn och efterföljande tjugo är kvinnonamn. Min önskan är att så många som möjligt åter får upp ögonen för dessa namn. Tomte


    Kan inte se ett vackert namn utan att fröjdas i sinnet
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 00:30
    Popularitet 2005-2014:

    1. Gunnar 326
    2. Gunnel 13
    3. Gunilla 12
    4. Gunvald 11
    5. Gun 11
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast av dessa stridiga namn?
  • isabelless

    Åh vilka hemska namn. Verkligen inte min "smak". Jag kan tyvärr inte svara på vilket som är finast, hittar inget.

  • Abbe83

    Jag älskar namnet Gunnar. Min pappa hette Gunnar och får jag en son nån gång så blir andranamnet Gunnar för att hedra min pappa. 

  • DenNamnbitne
    isabelless skrev 2015-02-23 09:16:55 följande:

    Åh vilka hemska namn. Verkligen inte min "smak". Jag kan tyvärr inte svara på vilket som är finast, hittar inget.


    Då får du väl svara vad som är minst fult. Smaken är ju som baken och tur är väl det. Jag tycker dessa namn bär på något stort som dagens namn saknar. 
  • Guapa

    Hur kan man inte gilla Gunde liksom :) Fast det har nog mer med personen bakom namnet att göra..

  • Batmamba

    Gunnar, Gunhild och Gunnel!
    Appropå en annan tråd kommer jag att tänka på det inte särskilt internationellt gångbara Gun Hellsvik... (Uttala det som en amerikan)  Flört

  • DenNamnbitne
    gogunonnonaror skrev 2015-02-23 10:40:03 följande:

    Gunnar heter min äldsta son :) Tycker även Gunnel och Gunilla är fina.


    Vad roligt, jättefint namn han har din son Tomte Håller såklart med om det andra också.
  • MadHatter

    Gunvor och Gunnar är två av mina absoluta favoritnamn.

  • fluu

    Gunnar är underbart! Ett potentiellt andranamn till framtida son. Jag kan inte låta bli att tycka att Gunilla, Gunda och Gundela är så in i norden vackra! Jag skulle inte använda namnen själv av olika anledningar, men jag ÄLSKAR dem!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilket namn är finast av dessa stridiga namn?