• habibi2013

    Fick bara ut 2 ägg genom ivf, blev gravid!

    Vill med detta inlägg sprida lite hopp till er som kämpar med ivf! Jag är 39 år, har inte så högt amh-värde (0,77) och bara en äggstock som fungerar. Dvs oddsen emot mig. Började med lång nedreglering: först nässpray i december. Sedan började jag med sprutor Gonal-F, fick 450 iE (högsta tillåtna dos i Sverige). Efter 10 dagar hade jag bara 2 stora ägg och ett litet. Och för att Carl von Linnekliniken i Uppsala där vi skulle göra äggplock, ens skulle ta sig an oss måste man ha 3 ägg. Fortsatte med GonalF i 15 dagar. Sedan var mina 3 ägg tillräckligt stora. Under äggplock konstaterades att enbart 2 ägg var dugliga. Kändes ju sådär, och jag utgick från att vi skulle misslyckas. Så åkte hem och väntade nervöst ett dygn! Och jodå ett ägg hade befruktats. Åkte till kliniken 2 dagar senare och återförde ägget. Sedan 18 helvetiska dygn, så påfrestande att vänta på att få göra gravtest. Och vilken lycka när jag testade och det blev ett plus. Herregud trodde jag såg fel. Så nu är jag gravid i vecka sju och hoppas det går vägen! Vill med detta inlägg säga, misströsta ej om ni liksom mig har lågt amh-värde och får ut väldigt få ägg vid äggplock! Det kan räcka med 1 ägg för att bli gravid!!!!!

  • Svar på tråden Fick bara ut 2 ägg genom ivf, blev gravid!
  • Lady198608

    Grattis!! :) skönt att läsa en bra historia. Jag är på första ivf-behandlingen och gjorde första vul idag. Har högt amh-värde men höger äggstock har än så länge inte svarat på behandlingen. Därför har jag hittills inte så många mogna ägg och är rätt deppig just nu. Så kul för dig att du plussat, jag håller tummarna för er! :)

  • Anonym (anonym)

    Samma här! Amh under 0,2, bara en fungerande äggstock på grund av endometrios, 36 år. Fick bara ut två tillräckligt stora ägg med Gonal F 350 iE, korta protokollet. Båda äggen delade sig dock normalt och sattes tillbaka, ett av dem blev min dotter!

  • JK8808

    Tack för dethär inlägget, precis vad man behövde! Jag ruvar på ett ägg just nu, har gravtestdag 11/3. Vår första IVF och vi håller tummarna :)

    Grattis till din graviditet!!

  • lisodan

    39 år, 2 ägg uttagna, 1 ägg klarade befruktning och delning. Går in i vecka 9 imorgon. Fick se ett hjärta ticka förra veckan! Långt protokoll och 300 ie Gonal f från början.

  • fröken fegis

    Underbart att läsa några solskenshistorier!!! Har just kontaktat Carl von linné-kliniken för att börja IVF i vår, det ska bli spännande men jag är otroligt nervös! Grattis till er som lyckats! Det inger hopp åt oss andra :)

  • Saturnus

    Jag hade bara två ägg nu o några mindre o misströstar. Läkaren trodde maximalt fyra vid äggplock. Bytte medicin från gonal till menopur. Kör korta prot. Det är mitt sista försök och är 41år nu. Jag velar på att avbryta eller köra på.

    Hur stora ska äggen vara på vul innan äggplock. Vad säger Carl Von Linne kliniken? Vad hade ni för medicin?

  • Anonym (anonym)
    Saturnus skrev 2015-03-04 23:57:29 följande:

    Jag hade bara två ägg nu o några mindre o misströstar. Läkaren trodde maximalt fyra vid äggplock. Bytte medicin från gonal till menopur. Kör korta prot. Det är mitt sista försök och är 41år nu. Jag velar på att avbryta eller köra på.

    Hur stora ska äggen vara på vul innan äggplock. Vad säger Carl Von Linne kliniken? Vad hade ni för medicin?


    Korta protokollet, Gonal F, 350 ie! Äggen är väl runt 20-21 mm när de är "klara" har jag för mig!
  • JK8808

    Vet någon skillnaden mellan gonal-f och menopur? Jag fick köra gonal-f på mitt misslyckade försök. Vore kul o veta skillnaden bara :)

  • elisabeth1973

    Grattis! Va roligt att höra. Jag har också bara 2 ägg på gång och det är inte alls tillräckligt stora för att plockas ut än.. att läsa din historia ger mig hopp. (för det gör verkligen inte läkaren han säger det är kört)

Svar på tråden Fick bara ut 2 ägg genom ivf, blev gravid!