• Anonym (Orolig mamma)

    Skilsmässa på gång, orolig för barnen, hjälp!

    Hej

    Det är så att jag under en längre tid känt mig olycklig, kränkt och ej uppskattad i mitt  äktenskap. Försökt och gått i hoppet om att min man kommer att ändra sin attityd men ej. Jag insåg det för flera år sen men har försökt hela tiden för mina barns skull.  Nu tänker jag att jag borde ta tag i problemet och leva ett lungt liv och må bra. Jag får ångest och mår dåligt. Jag lever för mina barn och vill vara med dem men hur blir det vid skilsmässa? Har man någon rätt av välja boende. De är 5 och 9 år gamla. Snälla hjälp ni som kan.

  • Svar på tråden Skilsmässa på gång, orolig för barnen, hjälp!
  • Anonym (:()

    Hej! Jag känner med dig och beklagar för situationen du står i!

    Jag bidrar med en säkert ganska så annorlunda respons..

    Nu vet jag inte alls varför du mår som du gör och känner som du gör för ert äktenskap men; vore detta mig skulle jag sträcka mig så långt jag kunde för att få till en hållbar situation så jag kan stanna kvar hos min man och våra barn ha det bra med oss så länge jag skulle få till det. Verkligen göra allt som står i min makt för att vi har ett hem med bra stämning och trygghet! Försöka uppskatta min man trots allt, försöka älska honom i handling trots att han inte förtjänade det, vara mot honom som jag önskar att han va mot mig. I värsta värsta fall skulle jag bete mig som att vi bara är kompisar under samma tak, inte kräva något av honom men bidra med goda handlingar och ord så alla kan ha det bra och min lycka skulle jag stå för själv, inte förvänta att han skulle göra mig lycklig. Varför? 1) det KAN hjälpa honom att förändras och älska mer tillbaka (kan ta lång tid!) 2) det bästa för barnen är ett helt hem (jag förespråkar inte att barnen bor i ett hem med fysisk misshandel eller något annat illa dock, missuppfatta inte)

    Vad tänker du om detta? Känns det för osjälviskt och helt tokig?

  • Anonym (Fru)

    Jag håller inte med ovan.

    Klart man kämpar in i det längsta för barnens skull men mår inte du bra gör inte barnen det. Varför ska du acceptera att bli kränkt?

    Innan du tar steget att lämna tycker jag att ni ska gå på familjerådgivning. Oavsett om du stannar eller inte måste du och din man ha en fungerande relation för barnens skull. Skulle du komma fram till att du vill lämna och du och din man kan kommunicera tror jag det går bra för dina barn. Alla tror jämt att skilsmässobarn automatiskt är olyckliga barn, men så är det inte. Barn behöver två fungerande föräldrar som mår bra. Kan de må bra tillsammans är det så klart det bästa men det går bra även på varsitt håll. Barnen är alltid viktigast men mår inte du bra gör inte de det heller...de märker mer än man tror.

    Lycka till!

  • Anonym (Fru)

    Jag håller inte med ovan.

    Klart man kämpar in i det längsta för barnens skull men mår inte du bra gör inte barnen det. Varför ska du acceptera att bli kränkt?

    Innan du tar steget att lämna tycker jag att ni ska gå på familjerådgivning. Oavsett om du stannar eller inte måste du och din man ha en fungerande relation för barnens skull. Skulle du komma fram till att du vill lämna och du och din man kan kommunicera tror jag det går bra för dina barn. Alla tror jämt att skilsmässobarn automatiskt är olyckliga barn, men så är det inte. Barn behöver två fungerande föräldrar som mår bra. Kan de må bra tillsammans är det så klart det bästa men det går bra även på varsitt håll. Barnen är alltid viktigast men mår inte du bra gör inte de det heller...de märker mer än man tror.

    Lycka till!

  • Anonym (Orolig mamma)

    Tack

    Jag har verkligen kämpat och gjort det framförallt för barnens skull. Jag och min man kan inte kommunicera med varandra riktigt. Så länge jag håller med och tycker som han så går det men så fort jag inte delar hans åsikt så blir det fel och vi blir oftast osams. Jag har tagit avstånd från mina vänner, har knappt några. Sköter hem, barn, matlagning och hushållet ihop parallelt med jobbet. Känner mig utmattad och sliten. Tanken att träffa min barn varannan vecka får mig att må ännu sämre och därför så finner jag mig i det läget jag gör nu.

  • Anonym (Exfru)

    Känner igen mig i din situation ts. Har varit i samma sits och försökte intala mig själv att jag var tvungen att stå ut för barnens skull. Vändpunkten var när jag tappade tålamodet på ett av barnen över någon fjantgrej. Då insåg jag att jag gjorde barnen en björntjänst som stannade i ett förhållande som gjorde att jag mådde så dåligt. Jag var helt slutkörd och mådde verkligen skit av att aldrig kunna nå fram till min man utan att allt var på hans villkor hela tiden, annars blev det ett herrans liv. Jag hade dessutom knappt något självförtroende efter som han hela tiden fick mig att känna mig totalt värdelös. Så jag flyttade. Eftersom pappan knappt tagit något ansvar för barnen innan trodde jag han skulle tröttna och kanske gå över till varannan helg efter ett tag. Men han kämpade på. Och idag, tre och ett halvt år efter skilsmässan, har barnen en mamma som mår bra och har energi att göra roliga saker med dom. De har även "vunnit" en pappa som är engagerad i sina barn. Så även om förstahandsvalet hade varit att få vårt äktenskap att fungera, så blev det ganska bra till slut trots allt. Har också funderat på vad barnen fått för bild av hur ett förhållande ser ut om vi hållt ihop. Och vilken kvinnobild det ger att växa upp med en mamma som sköter allt hemma och en pappa som enbart ser till sina egna behov....

  • Missepissan

    Hej!
    Min mamma skilde sig med min pappa när jag var 12 år, av samma anledning som dig. Idag är jag 22 år och har precis startat en blogg där jag skriver om mina föräldrars skilsmässa och hur det har påverkat mig och mina syskon.
    Jag råder verkligen föräldrar att läsa min blogg innan de skiljer sig. för att inte välja de vägar mina föräldrar gjorde.
    För mina föräldrars val slutade med att jag och mina syskon blev placerade på olika familjehem och behandlingshem runt om i Sverige!
    Titta gärna förbi på min blogg Glad
    www.familjeproblem.blogg.se

Svar på tråden Skilsmässa på gång, orolig för barnen, hjälp!