• Anonym (Orolig)

    Pappan skriver ej på papper om skolvalet.

    Nu ska hon börja i skolan.

    Jag och min man skickade skolvalet till hennes pappa tillsammans med adresserat kuvert & frimärke. Det skulle vara inskickat senast 13 februari.

    Idag ringde min man skolan och ansökan har ej kommit in (situationen hade vi räknat med).

    Vad händer nu? Någon som gått igenom samma sak och hur löste det sig för barnet & skolan? Usch jag är så orolig.

  • Svar på tråden Pappan skriver ej på papper om skolvalet.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-24 16:24:34 följande:

    Nu ska hon börja i skolan.

    Jag och min man skickade skolvalet till hennes pappa tillsammans med adresserat kuvert & frimärke. Det skulle vara inskickat senast 13 februari.

    Idag ringde min man skolan och ansökan har ej kommit in (situationen hade vi räknat med).

    Vad händer nu? Någon som gått igenom samma sak och hur löste det sig för barnet & skolan? Usch jag är så orolig.


    Prata med skolan. Överväg att stämma om EV.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2015-02-24 16:29:23 följande:

    Prata med skolan. Överväg att stämma om EV.


    Min man har pratat med rektorn och dom skulle prata mer om det imorgon.

    Ja, det börjar bli dags att försöka få EV :/
  • spirituality

    Eftersom ni inte har gjort något aktivt val, så kommer din dotter förmodligen bli placerad i sin basskola.
    Tråkigt när det blir så här, men jag hoppas att det löser sig!

  • Anonym (Orolig)
    spirituality skrev 2015-02-25 11:13:04 följande:

    Eftersom ni inte har gjort något aktivt val, så kommer din dotter förmodligen bli placerad i sin basskola.

    Tråkigt när det blir så här, men jag hoppas att det löser sig!


    Min man pratade med rektorn idag igen. Vi ska skicka in en ansökan igen utan hans underskrift och med en förklaring på varför ansökan kommit sent.

    Hon sa att det finns risk för att hon inte kommer att få plats på den skolan ändå och att vi bör ha ett andra alternativ. Annars blir hon placerad på den skolan som ligger närmast.

    Fast om hon blir det nu vid förskoleklass eller 1an vet jag ej. Förskoleklass har ju ej skolplikt, den börjarju i 1an.

    Nu håller vi tummarna på att hon får en plats på den skolan vi valt. Det får vi veta i april.

    Skrev även och frågade varför han ej lämnat in papperna. Han läste meddelandet men svarade inte.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-25 11:44:06 följande:

    Min man pratade med rektorn idag igen. Vi ska skicka in en ansökan igen utan hans underskrift och med en förklaring på varför ansökan kommit sent.

    Hon sa att det finns risk för att hon inte kommer att få plats på den skolan ändå och att vi bör ha ett andra alternativ. Annars blir hon placerad på den skolan som ligger närmast.

    Fast om hon blir det nu vid förskoleklass eller 1an vet jag ej. Förskoleklass har ju ej skolplikt, den börjarju i 1an.

    Nu håller vi tummarna på att hon får en plats på den skolan vi valt. Det får vi veta i april.

    Skrev även och frågade varför han ej lämnat in papperna. Han läste meddelandet men svarade inte.


    Är han överens om att det är bästa skolan för henne?

    Bor dottern hos dig eller vv?

    Påverkas pappan av skolvalvalet?
  • spirituality

    I värsta fall kanske ni kan byta skolan när hon ska börja ettan?
    I sådana här fall är det faktiskt skönt att kunna ha ensam vårdnad, rent krasst så slipper man strulet. Jag hoppas att det löser sig till det bästa!

  • Fru Anna

    Om man inte får till papperna för förskoleklass så får barnet inte börja utan gå kvar ett år till på dagis. Det är för att förskoleklass inte är obligatoriskt. I alla fall sa de så i min kommun när jag hade problem med att få papperna påskrivna.

  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-25 11:44:06 följande:
    Min man pratade med rektorn idag igen. Vi ska skicka in en ansökan igen utan hans underskrift och med en förklaring på varför ansökan kommit sent.

    Hon sa att det finns risk för att hon inte kommer att få plats på den skolan ändå och att vi bör ha ett andra alternativ. Annars blir hon placerad på den skolan som ligger närmast.

    Fast om hon blir det nu vid förskoleklass eller 1an vet jag ej. Förskoleklass har ju ej skolplikt, den börjarju i 1an.

    Nu håller vi tummarna på att hon får en plats på den skolan vi valt. Det får vi veta i april.

    Skrev även och frågade varför han ej lämnat in papperna. Han läste meddelandet men svarade inte.
    Varför ringer din man om skolvalet som rör din dotter? Det låter som om han kanske är mer inblandad i barnets liv än vad som är sunt, om det finns en pappa som vill vara förälder till sin dotter.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sjukt) skrev 2015-02-27 08:52:13 följande:

    Varför ringer din man om skolvalet som rör din dotter? Det låter som om han kanske är mer inblandad i barnets liv än vad som är sunt, om det finns en pappa som vill vara förälder till sin dotter.


    Han ringer för att han är mer engagerad i dotterns liv än vad biologiska fadern är.

    Hennes far har inte träffat henne på två år och har aldrig skrivit under något som har med dottern att göra.

    Vad skulle vara osunt med att ta sig an ett barn och ge denna en fadersfigur?
  • Anonym (Orolig)
    Brumma skrev 2015-02-25 20:53:47 följande:

    Är han överens om att det är bästa skolan för henne?

    Bor dottern hos dig eller vv?

    Påverkas pappan av skolvalvalet?


    överrens vet jag ej, dotter har alltid bott med mig och han har nu inte träffat henne på två år.

    Pappan påverkas ej av skolvalet.
Svar på tråden Pappan skriver ej på papper om skolvalet.