• Anonym (Obehag)

    Pirrande obehagskänsla

    Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men jag blir snart galen. Har sen 3 dagar tillbaka haft en något så fruktansvärt olustig "pirrande" känsla i underlivet som känns från vaginan upp i nedre delen av magen (under byxkanten). Känslan är inte på något sett skön eller sexuellt kopplad, utan bara jätte obehaglig och driver mig snart till vansinne. Ska till barnmorskan imorgon och ska ta upp det där men tycker det är så genant då det känns så "porrigt" med en kittlande/pirrig känsla där nere, men det är inte på något sett skönt. Någon som vet vad detta kan bero på? Svider inte när jag kissar eller så. Har haft uvi, baktriell vaginos, svamp och div saker innan men aldrig känt denna hemska obehags känsla (gör absolut inte ont). Är gravid i v 34 men har barn sen tidigare och ser inte hur det ska ha med graviditeten att Göra. Snälla hjälp

  • Svar på tråden Pirrande obehagskänsla
  • Phalaenopsis

    Ja, inte att barnmorskan måste tycka att det är herpes då. Utan att obehagliga pirrningar brukar kallas för parestesier.

  • Anonym (Obehag)

    Tack för svar. Nu hann jag dock till bm innan jag hann läsa detta, men bm hänvisade mig ändå till vc då jag inte haft kisset i blåsan tillräckligt länge, så får väl ta upp det där. Dock trodde bm på uvi så får väl se vart skon kan klämma. Men kan man ha herpes utan blåsor? Har haft en och samma sexuella partner i 2 år så en könssjukdom BÖR inte vara aktuell

  • Phalaenopsis

    Innan blåsorna kommer så sticker och pirrar det hos en del. Men blåsorna brukar komma inom några dygn efteråt, så det lär du veta snart nog i så fall. Pirrandet är egentligen en del av en återkommande infektion, men herpes kan vara lurigt ibland och kanske har du bara inte haft så tydliga symptom tidigare? (Och därmed fått det av din partner för länge sedan.)

    www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/herpes-genitalis-herpes-simplex/

    Nåja, nu ska ju någon ta en ordentlig titt och förhoppningsvis komma fram till något troligt. (Och så hoppas vi att det är något lättbotat.) Om det är UVI så syns det ju på stickan. När har du tid?

  • Anonym (Obehag)

    Klarade inte av att vänta på remissen utan va in till vc nu på morgonen, fick inget svar på om det fanns bakterier i urinen men vita blodkroppar(?) fanns det gott om så hon skulle skicka kisset på odling och jag får svar först imorgon. Frågade henne vad jag skulle göra så länge då jag grät mig själv till sömns inatt och snart blir galen, då sa hon att det bara var att härda ut. Frågade vad det kunde vara om det inte va uvi men då sa hon bara att hon va rätt säker på att de va uvi. Brukar va rätt anti medicin och tycker kroppen läker ut de mesta rätt bra själv men denna gång vill jag bara att dom sätter mig på en antibiotika kur så den kan börja värka innan jag blir sinnessjuk

  • Anonym (Fröken)

    Min polare kände exakt så och hade då klamydia...

  • Anonym (Obehag)
    Anonym (Fröken) skrev 2015-02-26 11:27:39 följande:

    Min polare kände exakt så och hade då klamydia...


    DET lät ju inte alls bra då det skulle innebära att min käraste vänstrat, så jag hoppas verkligen det visar sig vara en uvi och att det helt enkelt känns extra för att det ligger en liten och trycker på den infekterade blåsan
  • Anonym

    Kan du ha fått någon sorts infektion eller inflammation i slidan av någon bakterie som inte är en könssjukdom? Tycker att de borde göra en ordentlig bakterieodling för utesluta det. Det kan inte vara nerver som spökar av foglossningen? 

  • Anonym (Obehag)
    Anonym skrev 2015-02-26 20:21:39 följande:

    Kan du ha fått någon sorts infektion eller inflammation i slidan av någon bakterie som inte är en könssjukdom? Tycker att de borde göra en ordentlig bakterieodling för utesluta det. Det kan inte vara nerver som spökar av foglossningen? 


    Visst kan det vara så! Hade hoppas på att läkaren skulle gjort en lite mer grundlig koll vilket Jag försökte hinta fram när jag försiktigt frågade vad det skulle kunna vara om det inte va uvi men hon viftade ju bara bort det och verkade så säker så på sin sak angående uvin så det är väl bara "hoppas" hon har rätt så man kan få bukt med detta. Jag är sjukskriven pga foglossning och den tanken har slagit mig oxå, inte just att det skulle bero på foglossningen, men att hon kanske ligger och klämmer på nå nerver där inne, känns ju dock som att det inte borde vara så konstant då. Hoppas faktiskt på en uvi, den kan man iaf göra något åt, är det hon som klämmer och det ska vara så i 6 veckor till kommer jag Hamna på hispan
  • Phalaenopsis

    När man har nerver i kläm brukar det stråla ut på ett karaktäristiskt och smärtsamt sätt. Tänk "slagit i armbågen" snarare än "domnad hand vaknar". Tack och lov så låter det alltså inte så troligt.

  • Anonym (Mammut)

    Hade brännande värk och obegag i underlivet när jag var gravid andra gången men minns inte om det pirrade men tror det kan vara kopplat till att kroppen o bäckenet ställer om sig och 'luckras upp' inför förlossning vilket kan ge massa obehag och ofta i underlivet. Hoppas inte det är någon könssjukdom men det är väl lätt att komla upp. Jag beställde ett klamydiatest gratis på mina vårdkontakter, kom nästa dag, så det är lätt att göra ett litet test för att utesluta även om det nu säkert inte är så. Lycka till!

  • Anonym (Obehag)

    Jag håller på att bli galen. Avslutad antibiotika kur men det känns tom värre "där nere". Nu riktigt svider det från insidan av muffen upp i urinblåsan. Går inte tillbaka till vc då dom uppenbarligen inte gör mer än att ta kissprov och jag tror ju behöver en lite grundligare undersökning än så då jag bokstavligt talat gråter mig till sömns för att svedan/obehaget gör mig tokig

  • Anonym (Obehag)

    Ringde givetvis gyn som inte ens har telefontid idag

  • Anonym (Obehag)

    Gyn påstår att dom inte tar emot gravida efter v 13 och att man då istället ska vända sig till sin bm (min bm gör inga gynekologiska undersökningar och förstår inte vart hon ska skicka en remiss om nu ingen gyn tar emot gravida?!). Ringde vc för att fråga vad dom fått för provsvar och enligt dom fanns det inga bakterier, jag åt något som börjar på s och har ett x i namnet, minns verkligen inte.. Men ska till bm torsdag nästa vecka så får väl höra då vart Jag ska vända mig innan jag blir galen

  • Anonym (Obehag)
    Anonym (Mammut) skrev 2015-03-03 01:18:00 följande:

    Hade brännande värk och obegag i underlivet när jag var gravid andra gången men minns inte om det pirrade men tror det kan vara kopplat till att kroppen o bäckenet ställer om sig och 'luckras upp' inför förlossning vilket kan ge massa obehag och ofta i underlivet. Hoppas inte det är någon könssjukdom men det är väl lätt att komla upp. Jag beställde ett klamydiatest gratis på mina vårdkontakter, kom nästa dag, så det är lätt att göra ett litet test för att utesluta även om det nu säkert inte är så. Lycka till!


    Fick du någonsin svar på vad det berodde på?

    Funderar på att självdiagnotiserar mig med svamp och behandla därefter, kan väl knappast förlora något. Dock svider det ju bara, kliar inte där nere vilket känns som något alla svampdrabbade har gemensamt
Svar på tråden Pirrande obehagskänsla