För oss var det så här:
Lekbedömning: En pedagog/psykolog leker med barnet och kollar bland annat hur barnet reagerar när föräldrarna inte är där, när det kommer tillbaka till föräldrarna, samt om det förstår vissa lekmoment tex bädda ner dockor i sängar, och vad det föredrar att leka med. Leker det "på vanligt sätt" eller sitter det och radar upp saker, snurrar på hjul på bilar etc.
Psykologtestning: Typ intelligenstest för barn samt lite motoriska tester (kan barnet stå på ett ben, fånga en boll osv)
Föräldraträffar: Man får berätta om hur barnet är och hur graviditeten var etc, hur barnet har utvecklats. Bra att ha koll på saker som första ord, när lärde det sig gå etc
Förskoleträff: De observerar barnet i samspel med andra vuxna och med andra barn för att se dess sociala förmåga.
Låter som en autismutredning. Efter att vi gjort detta så fick vår son en extra vuxenresurs i barngruppen, egen träning med vuxen varje dag på förskolan samt att de fick förståelse i att han kunde behöva gå ifrån om det var stora grupper och att det kunde vara svårt för honom att vara med på samlingen etc.