• Anonym (Laila­)
    Äldre 25 Feb 19:35
    18348 visningar
    166 svar
    166
    18348

    Maratondagar på förskolan, föräldern hemma

    Jobbar som förskolelärare i en grupp med barn i åldern 0-3 år. Vi är 13 barn på avdelningen, två barnskötare och sedan jag. Sedan jag började jobba på just detta ställe för ett år sedan har jag reagerat på hurdana dagar barnen har på dagis. Kan nämna några exempel : Barn 1, började på dagis som 1 åring, fyllde just två år. Mamma jobbar 20 timmar i veckan, pappa jobbar heltid. Barnet är i dagvård 4-5 dagar i veckan. Kommer ofta kl 7 på morgonen och går hem som sista barn då Daghemmet stänger kl 16.30. Mamman jobbar alltså ca 3 dagar i veckan, och inte 8 timmar per dag. Ändå är barnet i dagvård från morgon till kväll. Detta är familjens första o enda barn. Mamman ses ofta på stan när barnet är i dagvård, säger också till barnet de dagar mamman är ledig att nu går mamma hem och du skall vara på dagis. Barnet är trött pga sina långa dagisdagar. Mamman säger hela tiden hur viktigt det är med dagis, man får inte missa några "aktiviteter" vi har på dagis. Barnet är nyligen 2 år fyllda och har haft det såhär sedan det var ett år! Barn 2: mamman jobbar skift, pappan är ledig varannan vecka. Är på dagis 4 heldagar i veckan, även då pappa är ledig. Kommer ibland före Daghemmet öppnar trots att pappa är ledig. Jag bara undrar, är detta ett vanligt fenomen på våra förskolor? Hur tänker ni föräldrar som har barn som är 1-2 år gamla? Om ni jobbar halvtid eller mindre, går ändå barnen långa dagar på dagis? Varför? Varför skulle förskolan sköta uppfostrarrollen bättre än barnets egna föräldrar? Orkar ni inte med era barn eller vad är det frågan om? Har blivit så fundersam på detta. Tog nu bara upp två exempel från min grupp, men 80 procent av barnen i gruppen går längre dagar än vad de skulle behöva. Föräldrarna lämnar tidigt på dagis och går sedan och shoppar, hem och ser på tv, träffar kompisar eller liknande. Sedan hämtas barnet först samma minut som Daghemmet stänger. Är detta ett nytt fenomen eller har förskolor alltid använts som en avställningsyta för föräldrar som bara vill vara föräldrar på veckoslutet? Många av våra föräldrar har även barnen på förskolan under sina semestrar. Och alla ursäktar sig med att barnen ju har så roligt på dagis och så tråkigt hemma. Tycker inte detta gäller en 1 eller 2 åring som skulle behöva sina föräldrar mer än ett par timmar på kvällen och på veckosluten. Våra barn som går långa dagar är ofta trötta vilket leder till hyperaktivitet hos dem och svårighet att styra och kanalisera sina känslor. Föräldrarna är inte där och ser när barnet för femhundronde gången frågar när mamma kommer när alla andra barn redan gått hem eller frågar när de andra barnen kommer till dagis då barnet kommit någon timme före alla andra barn till dagis. Barnen i vår grupp har ju betydligt längre dagar än vad vi i personalen har! Hjälp mig att förstå detta fenomen.

  • Svar på tråden Maratondagar på förskolan, föräldern hemma
  • Anonym (ak)
    Äldre 25 Feb 19:42
    #1

    Inte on topic men varför skriver du Daghemmet? Vilket land handlar det om?

  • Anonym (@anon­ym)
    Äldre 25 Feb 19:45
    #2
    -2
    Anonym (Laila) skrev 2015-02-25 19:35:32 följande:

    Jobbar som förskolelärare i en grupp med barn i åldern 0-3 år. Vi är 13 barn på avdelningen, två barnskötare och sedan jag. Sedan jag började jobba på just detta ställe för ett år sedan har jag reagerat på hurdana dagar barnen har på dagis. Kan nämna några exempel : Barn 1, började på dagis som 1 åring, fyllde just två år. Mamma jobbar 20 timmar i veckan, pappa jobbar heltid. Barnet är i dagvård 4-5 dagar i veckan. Kommer ofta kl 7 på morgonen och går hem som sista barn då Daghemmet stänger kl 16.30. Mamman jobbar alltså ca 3 dagar i veckan, och inte 8 timmar per dag. Ändå är barnet i dagvård från morgon till kväll. Detta är familjens första o enda barn. Mamman ses ofta på stan när barnet är i dagvård, säger också till barnet de dagar mamman är ledig att nu går mamma hem och du skall vara på dagis. Barnet är trött pga sina långa dagisdagar. Mamman säger hela tiden hur viktigt det är med dagis, man får inte missa några "aktiviteter" vi har på dagis. Barnet är nyligen 2 år fyllda och har haft det såhär sedan det var ett år! Barn 2: mamman jobbar skift, pappan är ledig varannan vecka. Är på dagis 4 heldagar i veckan, även då pappa är ledig. Kommer ibland före Daghemmet öppnar trots att pappa är ledig. Jag bara undrar, är detta ett vanligt fenomen på våra förskolor? Hur tänker ni föräldrar som har barn som är 1-2 år gamla? Om ni jobbar halvtid eller mindre, går ändå barnen långa dagar på dagis? Varför? Varför skulle förskolan sköta uppfostrarrollen bättre än barnets egna föräldrar? Orkar ni inte med era barn eller vad är det frågan om? Har blivit så fundersam på detta. Tog nu bara upp två exempel från min grupp, men 80 procent av barnen i gruppen går längre dagar än vad de skulle behöva. Föräldrarna lämnar tidigt på dagis och går sedan och shoppar, hem och ser på tv, träffar kompisar eller liknande. Sedan hämtas barnet först samma minut som Daghemmet stänger. Är detta ett nytt fenomen eller har förskolor alltid använts som en avställningsyta för föräldrar som bara vill vara föräldrar på veckoslutet? Många av våra föräldrar har även barnen på förskolan under sina semestrar. Och alla ursäktar sig med att barnen ju har så roligt på dagis och så tråkigt hemma. Tycker inte detta gäller en 1 eller 2 åring som skulle behöva sina föräldrar mer än ett par timmar på kvällen och på veckosluten. Våra barn som går långa dagar är ofta trötta vilket leder till hyperaktivitet hos dem och svårighet att styra och kanalisera sina känslor. Föräldrarna är inte där och ser när barnet för femhundronde gången frågar när mamma kommer när alla andra barn redan gått hem eller frågar när de andra barnen kommer till dagis då barnet kommit någon timme före alla andra barn till dagis. Barnen i vår grupp har ju betydligt längre dagar än vad vi i personalen har! Hjälp mig att förstå detta fenomen.


    Men det är ditt jobb. Du ska göra ditt bästa för barnen utan att blanda in personliga åsikter om hur andra väljer att leva sitt liv. Bryter ingen mot några regler så är det som det är. Du hade inte haft något jobb om det inte vore för att dom vuxna har ett behov av att lämna barnen hos dig. Oavsett anledning!
  • Anonym (***)
    Äldre 25 Feb 19:46
    #3

    Reagerar också på detta med Daghem och dagvård. 

  • Anonym (?)
    Äldre 25 Feb 19:49
    #4

    "Daghemmet"?  Antar att du inte bor i Sverige då. Hur ser barnomsorgen och föräldraförsäkringen ut generellt i ditt land? Bra att veta innan det går att bilda sig en uppfattning. 

  • Anonym (Hur ser du på mig då?)
    Äldre 25 Feb 19:53
    #5

    Jag var hemma med mitt barn till strax innan fyraårsålder. Barnet började sedan på förskola 15 timmar i veckan och kommer att gå 15 timmar i veckan till strax innan femårsålder.
    Anser du att jag borde vara hemma med mitt barn på heltid?
    Jag går också och handlar, hem och städar, osv när mitt barn är på förskola.

  • Anonym (Laila­) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 19:55
    #6

    Hej bor i Sverige men växte upp i Finland, flyttade som tonåring till Sverige. Därför kan jag använda mig av annorlunda termer. Pappa är från Finland och mamma från Sverige. Detta är dock inte det relevanta, även om jag skriver Daghemmet menar jag förskolan. Har fått min utbildning i Sverige. Naturligtvis låter jag inte personliga åsikter och tankar ta över på jobbet, tycker om alla barn och föräldrar på mitt jobb och tycker om att ha alla barn på plats på förskolan, det är ju bara roligt. Nu handlar detta om privata nyfikna funderingar kring om hur andra resonerar kring ämnet.

  • Anonym (ak)
    Äldre 25 Feb 19:59
    #7

    Aha. Det är alltid lite lurigt med finlandssvenska som är så likt men ändå inte!

  • Anonym (Laila­) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 20:00
    #8

    Anonym, tycker det låter riktigt vettigt och hälsosamt. 15 timmar i veckan är ju inte långa dagar. Naturligtvis får man gå och handla och göra andra saker fast barnet är på förskolan, men kanske är så motiverat med en 1 åring på förskolan 9-10 timmar per dag 5 dagar i veckan när man själv har semester och barnet inte haft semester på nästan ett år? Men alla tänker ju olika.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 25 Feb 20:00
    #9
    +1

    Har inte förskolan också anmälningsplikt till socialtjänsten? Låter som att föräldrar som hellre lämnar bort barnen hela dagarna än tar hand om dem när de är hemma bör kollas om de brister i sitt föräldraskap.

  • Anonym (ak)
    Äldre 25 Feb 20:02
    #10

    Jag känner inte igen detta från den förskola dottern går på. Där är barnen på plats bara när föräldrarna arbetar. Tycker situationen du beskriver låter förjävlig!

Svar på tråden Maratondagar på förskolan, föräldern hemma