• Hs egen

    Snälla hjälp mig

    Jag ska lägga golv i tre rum och det håller på att ta knäcken på mig. Jag vill gärna ha ett hårdvaxoljat golv.
    Min inredningsstil är en blandning av nordisk, industri och vintage. Gillar naturmaterial.
    Är inne på att ha golv i trärent eller lätt pigmenterat. Rustikt golv där man känner att det är trä.
    Tarkett har en serie som heter Heritage. de golven är just hårdvaxoljade och borstade så den riktiga träkänslan kommer fram. Men de har så stora variationer och kvistmärken att jag är rädd att det blir för mycket.
    Någon som vill uttrycka sin åsikt?

    Heritage Ek / BLONDE / Plank 41007008Heritage Ek / BLONDE / Plank 41007008

    Kanske lite svårt att se, men tror ni de skulle passa i en lägenhet?
    Möjligtvis någon som har golvet??


    believe
  • Svar på tråden Snälla hjälp mig
  • Hs egen


    Ett annat golv jag funderar på... Men detta har verkligen gjort mig villrådig. Finns ju tusen golv!
    believe
  • Svesse

    Skulle lägga ett massivt trägolv i det material du tycker är snyggast och tillåter omslipning. Vi har lagt massiva vaxade och pigmenterade golv. Snygga när vi la dem, men de har slitits väldigt hårt och man ser varje avskavning efter hundar och barnlek.

    Skulle köpa naturgolv och såpa dem, möjligtvis mattlacka dem för starkare yta. De massiva gör att du kan slipa dem om du ångrar dig. Du kan måla osv och senare slipa och göra något annat. Minst 2 cm tjocka och uppåt. Ingen plast under utan använd lumppapp för knarrbekämpning. Plast hör inte hemma i hus. 

  • Hs egen

    Detta är golv som går att slipa tre-fyra gånger enligt tillverkaren.
    Är det obehandlade golv du menar med "naturgolv"?
    De blir väl fort förstörda om man inte lägger på lack/vax/olja? Eller blir såpan skyddande?


    believe
  • Svesse

    Kallt vatten och såpa. Blir snyggare och snyggare med tiden. Pippi Långstrump gick lite överstyr i ett av programmen med att åka skridskor med skurborstarna, men i princip samma behandlingssätt. Obehandlade trägolv är också mycket varmare att sätta ner fötterna på än exempelvis lackade.

  • SupersurasunkSara

    Utseendemässigt golvet på första bilden.

    Praktiskt: Kolla upp de olika alternativen och hur de ska skötas och avgör sen vad ni vill lägga ner på det.

Svar på tråden Snälla hjälp mig