• Lars E

    I Borås för inte dom som studerar till barnskötare byta blöjor

    I Borås tillåts inte praktikanter att göra blöjbyten som ett resultat av ett tidigare uppmärksammat övergreppsfall.
    Bristen på män i den gruppen lär inte minska när man underförstått misstänks vara pedofil. Själv hade vi killar på sonens dagis och dom var väldigt omtyckta av barnen. Så är det ett bra beslut eller ren diskriminering mot dom manliga praktikanterna?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I Borås för inte dom som studerar till barnskötare byta blöjor
  • Tirem

    På dotters dagis får endast ordinarie personal byta blöja på barnen! Jättebra regel!

  • AnnaZL

    Det är inte svårt att lära sig byta blöja, kan absolut vänta tills de är redo att börja jobba. Bättre det än att praktikanter förgriper sig på fler barn.

  • Vokalissan

    Jättebra regel! Låt utbildad personal göra det, oavsett kön. Behövs ingen praktik för att lära sig det alltså behövs inte momentet i praktikperioden.

  • Fläderblomster

    Men vikarier då? Jag har jobbat ensam med barn på avdelningar, varit ensam kanske två timmar åt gången. Skulle jag under den tiden inte bytt blöjor på barnen? Jag har ingen utbildning alls inom området.

  • Sommarlöv

    Jättebra tycker jag. På förskolan som jag är chef på så är det endast ordinarie personal som byter barnens blöjor.Inga vikarier eller praktikanter. Detta för att respektera barnens integritet. Att lära sig att byta en blöja gör man på 10 minuter. Det är inte så att man behöver öva massor på det på sin praktikplats. Det kan man lära sig när man sedan börjar arbeta och själv är ordinarie personal. Av respekt för barnen så går deras integritet före praktikantens behov. Förstår man inte det så har man nog valt fel yrkesbana, enligt mig. Det finns massor av andra delar som en praktikant hellre ska lägga eneri på. Förhållingssätt, att göra en aktivitet, spännande och lustfylld för barnen, att kunna lösa konflikter mellan barnen, att lära sig tips och trix av förskolans personal.

  • Tirem
    Fläderblomster skrev 2015-02-27 19:18:21 följande:

    Men vikarier då? Jag har jobbat ensam med barn på avdelningar, varit ensam kanske två timmar åt gången. Skulle jag under den tiden inte bytt blöjor på barnen? Jag har ingen utbildning alls inom området.


    Det problemet har aldrig uppstått på vår förskola, de är 6 ordinarie och sannolikheten att alla 6 är borta samtidigt är liten.
  • Fläderblomster
    Sommarlöv skrev 2015-02-28 14:18:38 följande:

    Jättebra tycker jag. På förskolan som jag är chef på så är det endast ordinarie personal som byter barnens blöjor.Inga vikarier eller praktikanter. Detta för att respektera barnens integritet. Att lära sig att byta en blöja gör man på 10 minuter. Det är inte så att man behöver öva massor på det på sin praktikplats. Det kan man lära sig när man sedan börjar arbeta och själv är ordinarie personal. Av respekt för barnen så går deras integritet före praktikantens behov. Förstår man inte det så har man nog valt fel yrkesbana, enligt mig. Det finns massor av andra delar som en praktikant hellre ska lägga eneri på. Förhållingssätt, att göra en aktivitet, spännande och lustfylld för barnen, att kunna lösa konflikter mellan barnen, att lära sig tips och trix av förskolans personal. smile1.gif


    Jag undrar mest hur ni får ihop det? På många ställen jag har jobbat så hade jag då varit tvungen att gå över till en annan avdelning med barnet för att jag inte fick byta på det själv.

    Dock förstår jag att man strävar efter att ha det så, det är ju det ultimata att bara ordinarie gör sånt.
  • FrauCasio

    Enbart den ordinarie personalen får bytablöja på mina barn.

    Absolut inga praktikanter ska rota där! Det är ju så många inom förskolan som arbetar där utan någon som helst utbildning. Vem som från faserna kan plötsligt finnas där.

Svar på tråden I Borås för inte dom som studerar till barnskötare byta blöjor