• Anonym (vghjbklm)

    Jag får panikångest av tystnadsplikt!

    Hej. Jag har viss tvångssyndromsproblematik o är livrädd för att göra fel :( jag är personlig assistent åt en person som skulle på en aktivitet idag. Jag kommer in och det är tydligt att jag är en hjälpande hand. Lite senare frågar en av de andra stödjande personalen "är du personlig assistent?" Jag svarade ja, personlig assistent... fick jag det?? Det var ju ganska tydligt...

    Senare frågade denne om hen bor på ett av boendena, och jag svarade nej. 
    En av de andra deltagarna i aktiviteten frågade mig om hen behöver mycket hjälp, och jag svarade nej. Jag visste inte vad jag skulle svara, så jag bara sa nej till allt typ, för att inte lämna ut individen! Har jag brutit tystnadsplikten?? Är så rädd att bli anmäld... Alla är så jävla frågvisa, jag klarar inte av det :S

  • Svar på tråden Jag får panikångest av tystnadsplikt!
  • Anonym (utbildning)

    Tycker att det verkas som att du inte fått tillräcklig information/utbildning angående sekretess. Jag tycker att du ska ta upp problemet med din arbetsgivare så att du får ordentlig utbildning i den så viktiga sekretessen. Gärna utbildning där man går igenom olika "case".

    Kunskap ger trygghet och ännu viktigare är det ju för dig som  har den problematik du har.

  • Anonym (utbildning)

    Tycker att det verkas som att du inte fått tillräcklig information/utbildning angående sekretess. Jag tycker att du ska ta upp problemet med din arbetsgivare så att du får ordentlig utbildning i den så viktiga sekretessen. Gärna utbildning där man går igenom olika "case".

    Kunskap ger trygghet och ännu viktigare är det ju för dig som  har den problematik du har.

  • Anonym (m)

    jag förstår inte vad du menar riktigt. Exakt vad i dina svar skulle ha brutit mot tystnadsplikt? Det är vl inte hemligt att tala om att man är personlig assistent?

  • Anonym (vghjbklm)

    1. Jag får väl inte berätta för någon att just den personen har en assistent? Den personen kanske skäms för det.... Men för annan personal på samma ställe borde vara OK?

    2. Jag får väl inte svara på frågan om personen bor på ett boende eller någon annanstans, jag får väl inte säga varken ja eller nej till den frågan? Det har ju inte den personen med att göra.. men jag sa nej, för att det lät bäst. 

  • Anonym (vghjbklm)

    3. På frågan av en annan deltagare "behöver hen omfattande stöd?" så svarade jag "nej" för att inte svara på frågan, men fick jag ens säga "nej"? Jag ska ju inte säga någonting.... :( ahh jag får sån ångest, jag får väl be om stöd av min arbetgivare

  • FrökenCarlsson

    1. Be att få utbildning som någon tidigare skrev.

    2. Om nån frågar, vad som helst, säg standard-svaret: jag har tystnadsplikt så jag vill inte tala om det! Då får du garanterat inga fler frågor heller, o ju tidigare du säger d desto mindre risk att du säger nåt du är osäker på!

  • Anonym (vghjbklm)

    FrökenCarlsson: Men tycker du att jag sa någonting olämpligt o bröt mot tystnadsplikten? Jag känner mig helt uppslukad av detta, mår väldigt dåligt...

  • Anonym (vghjbklm)

    Eller vad tycker ni andra? Jag ser att tråden har många views, jag behöver råd från er kunniga i ämnet.

  • Anonym (Nej)

    De där var ingenting, så du kan sluta noja :)

    Men fråga din arbetsgivare i fortsättningen om vad du kan/inte kan berätta. Är du ny hos just den brukaren?

Svar på tråden Jag får panikångest av tystnadsplikt!