• Anonym (va?)

    Tycker ni denna klädsel på ett barn är fel?

    Bakgrunden är att jag och min kille är otroligt osams om en jättelöjlig grej.


    Idag är det, här där vi bor, tre plusgrader. Det blåser lite lätt i stan, mer på landet. Mulet och isigt. Jag hävdar att vår dotter ska ha overall, handskar och fleecefodrad mössa idag. Pappan hävdar att det är för varmt för overall och att hon ska ha täckjacka, mössa och tunnare vantar.


    Jag är inte intresserad av kommentarer om att vi inte håller sams eller så, utan jag undrar bara om jag verkligen är helt ute och cyklar.


    Skulle ni ta på ert barn overall vid 3 plus och mulet?

  • Svar på tråden Tycker ni denna klädsel på ett barn är fel?
  • Anonym (beror på)

    Hur länge skall ni vara ute? Hur gammalt är barnet?

    Här har det varit sådant väder nästan hela vintern och snart 3-åriga dottern har haft overall när vi är ute och leker. Skall vi däremot åka bil till affären eller gå en kortare sträcka utomhus skulle täckjacka fungera utmärkt.

  • Anonym (Beror på)

    Det beror väl på vad det är för ålder på barnet och vad det ska göra.

    Har en 2,5 åring och sätter på honom fodrat regnställ när det är plusgrader och det ska lekas.

    Skulle han sitta stilla i en vagn hade jag kunnat sätta på overallen.

  • Mossig

    Hur gammalt är barnet?

    Hur länge skulle ni vara ute?

    Utan att veta detta så hade jag nog tyckt att overall osv känns väldigt rimligt, kalla vindar blir man lätt förkyld av.

  • Anonym (barnskötare)

    Beror på hur stort ert barn är, hur aktiv hon är och hur länge ni var ute. Men på mitt jobb tog vi på barnen tjockare kläder, liknande de som du ville ge ditt barn, trots att det var soligt, och ca 2-5 plusgrader. Men en del blev lite väl varma, särskilt om de hade tjock mössa. Om det hade varit mulet hade barnen inte blivit för varma så jag tycker det du ville låter mest lämpligt :) Det andra verkar för kallt.  

  • Frontline

    Beror väl på barnet...

    Våra barn är varma av sig och vill inte ha varma kläder....


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • SandraMariaH

    Här hade vi strax över fyra plus idag och när vi åkte ut idag hade tjejerna strumpbyxa, klänning, fleece, dunväst och tunnare mössa. Hade vi varit ute längre skulle dom nog fått ha antingen tunnare overall eller skal med fleece under, mössa (ej fleecefodrad) och lite tjockare vantar än "fingervantar"

    Man ska väl klä barnen efter hur man själv klär sig :) främst om dom är väldigt rörliga och springer sig varma. Vår fsk bad oss ta med tunnare mössor förra veckan då den fodrade didrikson var för varm :)

  • Gathenhielm
    Frontline skrev 2015-02-26 21:39:02 följande:

    Beror väl på barnet...

    Våra barn är varma av sig och vill inte ha varma kläder....


    Precis!

    När jag var sex brukade jag gå hem från skolan i t-shirt oavsett väder. Svettades som en dåre i jacka hur kallt och snöigt det än var.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (va?)
    Anonym (beror på) skrev 2015-02-26 21:32:29 följande:

    Hur länge skall ni vara ute? Hur gammalt är barnet?

    Här har det varit sådant väder nästan hela vintern och snart 3-åriga dottern har haft overall när vi är ute och leker. Skall vi däremot åka bil till affären eller gå en kortare sträcka utomhus skulle täckjacka fungera utmärkt.



    Barnet är 6 år och går i ettan. De är ute enligt vanligt skolschema, typ 20 minuter på förmiddagen, lunchrast och sen skogsaktiviteter på em (men inte varje dag)
  • Anonym (va?)
    SandraMariaH skrev 2015-02-26 21:39:12 följande:

    Här hade vi strax över fyra plus idag och när vi åkte ut idag hade tjejerna strumpbyxa, klänning, fleece, dunväst och tunnare mössa. Hade vi varit ute längre skulle dom nog fått ha antingen tunnare overall eller skal med fleece under, mössa (ej fleecefodrad) och lite tjockare vantar än "fingervantar"

    Man ska väl klä barnen efter hur man själv klär sig :) främst om dom är väldigt rörliga och springer sig varma. Vår fsk bad oss ta med tunnare mössor förra veckan då den fodrade didrikson var för varm :)



    Så klär jag min dotter om vi tex ska gå på stan en sväng, men jag skickar henne inte till skolan i det, känns för lite kläder för en skoldag
  • Lena

    Vi har overall, mössa, vantar, regnkläder och stövlar på skolan. Dit går hon i jacka och vinterskor och ibland mössa. Då kan hon välja vad hon ska ha på sig efter väder och vad de ska göra olika tider på dagen.

Svar på tråden Tycker ni denna klädsel på ett barn är fel?