• För dig o mig

    Byta namn, använd gamla?

    När man byter efternamn är det praktiskt att använda gamla i en övergångsfas. Men hur länge och till vad kan det vara olagligt?

  • Svar på tråden Byta namn, använd gamla?
  • Fjäril kär

    vadå? 

    Du heter det du heter från ett visst datum. Därifrån gäller ditt nya efternamn.  

    Det finns inget som heter övergångsperiod mer än hos dig själv möjligen . Om du gifter dig och byter från Svensson till Björkstedt så kan det förvisso kännas märkligt att komma ihåg sitt nya namn men du heter Björkstedt från det datum du gifte dig. 

    Använder du gammalt id-kort/körkort med det gamla namnet kan du bli bötfälld vid tex poliskontroll .  Ska du resa måste passet stämma överens med vad du heter annars kan du i vissa fall få väldiga problem med att komma in/ut ur landet. 

    planka in på krogen med ogilitigt id som inte stämmer med tex bankkort när du ska betala kan bli väldigt fel... är det en nitisk barägare så kan du bli polisanmäld för bedrägeri även om det är ditt gamla namn. 

    handla på ica eller tanka bilen eller shoppa på HM gör nog inget.

    Tecknar du medvetet avtal om något i "falskt" namn kan du bli åtalad...   tex köper mobiltelefon, köper dator på avbetalning eller liknande...  ...  

  • ardath bey

    Du kan använda ditt gamla namn i en viss situation:
    "


    Ny resehandling efter namnbyte

    Vid namnbyte måste du alltid byta pass och nationellt id-kort. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som i folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som används före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."

  • Dixie

    när vi gifte oss byte min man till mitt efternamn i samband med vigseln - men bröllopsresan var bokad i hans gamla namn och han hade sitt gamla pass - vi åkte 2 dagar efter bröllopet så det fanns ju inte tid att få nytt pass. 

  • ardath bey
    Fjäril kär skrev 2015-02-27 07:15:17 följande:

    vadå? 

    Du heter det du heter från ett visst datum. Därifrån gäller ditt nya efternamn.  

    Det finns inget som heter övergångsperiod mer än hos dig själv möjligen . Om du gifter dig och byter från Svensson till Björkstedt så kan det förvisso kännas märkligt att komma ihåg sitt nya namn men du heter Björkstedt från det datum du gifte dig. 

    Använder du gammalt id-kort/körkort med det gamla namnet kan du bli bötfälld vid tex poliskontroll .  Ska du resa måste passet stämma överens med vad du heter annars kan du i vissa fall få väldiga problem med att komma in/ut ur landet. 

    planka in på krogen med ogilitigt id som inte stämmer med tex bankkort när du ska betala kan bli väldigt fel... är det en nitisk barägare så kan du bli polisanmäld för bedrägeri även om det är ditt gamla namn. 

    handla på ica eller tanka bilen eller shoppa på HM gör nog inget.

    Tecknar du medvetet avtal om något i "falskt" namn kan du bli åtalad...   tex köper mobiltelefon, köper dator på avbetalning eller liknande...  ...  


    Jag kan inte hitta någon grund i passlagen för att ett pass ska återkallas om innehavaren byter namn. Det borde därför fortsätta gälla giltighetstiden ut.
    Däremot kan det bli problem med flygbolagen om biljetten är bokad i ett annat namn än vad som står i passet.
  • För dig o mig

    Men när man skriver brev och sånt i det man är känd för eller i gamla ärenden?

  • ardath bey

    Det är ju inte egentligen att utge sig för att vara någon annan om man brukar sitt tidigare namn. Men det kan såklart förvirra.

  • Dixie

    Enklast är väl bara att skriva Lisa Anderson ( tidigare Larsson)


    För dig o mig skrev 2015-02-27 16:31:19 följande:

    Men när man skriver brev och sånt i det man är känd för eller i gamla ärenden?


  • Olwon

    Olagligt att skriva till myndigheter med gamla namnet bara?

  • Olwon
    ardath bey skrev 2015-02-27 23:39:39 följande:

    Du får nog tala om vilken lag du bryter mot.


    Det var en fråga om det är olagligt när urkunderna är oriktiga.
  • ardath bey

    "För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn ".

    Skriver man det namn man hade innan man bytte har man inte skrivit någon annans namn. Är urkunden verkligen förfalskad då?

Svar på tråden Byta namn, använd gamla?