• Anonym (nyfiken)

    Skriver du lista för barnets rutiner??

    Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

    Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

  • Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • LaLola

    Haha nä, något sånt skulle aldrig ha fallit mig in att göra.
    Möjligen sagt "ge henne lunch runt 11-tiden"....

  • Dixie

    De enda gånger jag har skrivit listor är när farmor skulle passa barnen - inte för att jag inte litar på farmor - men det är ju mycket enklare för alla om rutinerna (på ett ungefär) följs! 

  • Aniiee

    Tja, det gör man för att man själv/båda vill ha koll, för att barnet ska få en förutsägbar vardag (kan vara väldigt viktigt vid npf-diagnoser, till exempel), för att barnet ska/vill ha koll, för att barnet ska lära sig rutiner.... Lillungen har heldagsschema hemma, de stora barnen har lättare scheman utöver sina skolcheman.....

    Du får väl fråga.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (C)

    Jag älskar listor och skriver listor till det mesta :) Så det har även hänt att jag skrivit barnens ät- och sovtider när vi har haft barnvakt. Barnvakten vet ju att tiderna är ungefärliga och såklart inte måste hållas exakt.

  • Anonym (nyfiken)
    Aniiee skrev 2015-02-27 09:41:23 följande:

    Tja, det gör man för att man själv/båda vill ha koll, för att barnet ska få en förutsägbar vardag (kan vara väldigt viktigt vid npf-diagnoser, till exempel), för att barnet ska/vill ha koll, för att barnet ska lära sig rutiner.... Lillungen har heldagsschema hemma, de stora barnen har lättare scheman utöver sina skolcheman.....

    Du får väl fråga.


    Jag tänkte mer på småbarn som inte har diagnoser av olika slag. Det är inte vanligt att småbarn får div diagnoser utan det brukar explodera när de blir lite äldre.
  • Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:45:41 följande:

    Jag tänkte mer på småbarn som inte har diagnoser av olika slag. Det är inte vanligt att småbarn får div diagnoser utan det brukar explodera när de blir lite äldre.


    Småbarn som inte fått NPF-diagnos ännu brukar behöva extremt mycket förutsebarhet och rutiner. Det är ju en av anledningarna varför de får diagnos senare, barnet behöver ovanligt mycket struktur.
  • Aniiee
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:45:41 följande:
    Jag tänkte mer på småbarn som inte har diagnoser av olika slag. Det är inte vanligt att småbarn får div diagnoser utan det brukar explodera när de blir lite äldre.
    That:
    Anonym (C) skrev 2015-02-27 09:51:35 följande:
    Småbarn som inte fått NPF-diagnos ännu brukar behöva extremt mycket förutsebarhet och rutiner. Det är ju en av anledningarna varför de får diagnos senare, barnet behöver ovanligt mycket struktur.
    _________________________________
    Och menar du barn under året-1.5 så är det bra om du skriver det, så vi vet vad det är du egentligen vill diskutera. Men som sagt, även så små barn, med eller utan diagnoser, behöver rutiner, och det är bra om alla som har hand om barnet är med på samma tåg och då kan det vara bra att skriva ned tidtabellen, om vi säger så.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (C) skrev 2015-02-27 09:51:35 följande:
    Småbarn som inte fått NPF-diagnos ännu brukar behöva extremt mycket förutsebarhet och rutiner. Det är ju en av anledningarna varför de får diagnos senare, barnet behöver ovanligt mycket struktur.
    Var kommer den där åsikten ifrån? Småbarn behöver inte så mycket förutsägbarnhet som du verkar vilja tro. Om det är en anledning till att de får diagnoser senare så låter det snarare vettigt att släppa lite på tyglarna..

    Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.
  • Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:58:09 följande:

    Var kommer den där åsikten ifrån? Småbarn behöver inte så mycket förutsägbarnhet som du verkar vilja tro. Om det är en anledning till att de får diagnoser senare så låter det snarare vettigt att släppa lite på tyglarna..

    Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.


    Den åsikten kommer av att jag har ett barn med NPF. När han var mindre mådde han bäst av tydliga rutiner och att dagarna var likadana. Han avskyr förändringar och överraskningar. Menar du att vi medvetet borde ha gjort hans dagar mer kaotiska för att han skulle lära sig att dagarna inte behöver vara förutsägbara?
  • Anonym (Elin)

    Nej det har vi aldrig behövt.
    Det enda vi haft extra koll på var när bebisen var liten ock behövde tillmatning, då skrev vi ner hur mycket han åt vi varje matning.
    Annars litar jag helt på min mans omdöme och han litar på mig också när det gäller barnets skötsel mm.

Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??