• Anonym (svårt)

    Fel i systemet?

    Hej

    Varje gång jag ansöker om föräldrarpenning mån-tis och fre-sön
    så dyker frågan upp
    "du har ansökt om färre än 5 dagar i veckan, har du arbetat under den tiden du inte tagit ut föräldrar..."

    Det stämmer ju inte. Jag har tagit ut 5 dagar i veckan.
    Ska svarar alltid nej på den frågan även om jag jobbar ons och tors. Det är ju inte relevant eftersom frågan är felaktig.

    Varför blir det såhär? Vad ska jag göra åt det?

    Fråga 2:

    Jag har ibland mina barn på förskola fredagar istället för onsdagar.
    Alltså jag byter jobbdag. Måste detta anmälas varje gång. Ersättningen är ju den samma. Och ofta vet jag inte förrän samma vecka om det blir så?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Fel i systemet?
  • Försäkringskassan

     


    Hej!


     


    Det är ett tekniskt problem som kommer upp när man ansöker om föräldrapenningen på Mina sidor. Så länge du har tagit ut fem hela föräldrapenningdagar per vecka så är din sjukpenninggrundande inkomst, SGI skyddad och du behöver inte göra något ytterligare.


    Om du arbetar vissa dagar per vecka och tar ut föräldrapenning med mindre än fem dagar per vecka ska du svara JA på frågan.


    Du kan bara ansöka om föräldrapenning för de dagar du vårdar ditt barn. Om du arbetar en dag som du har ansökt föräldrapenning för får du ändra den dagen. Ändringen kan du göra i efterhand. Ändringen gör du lättast i kalendern på Mina sidor.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare


     

Svar på tråden Fel i systemet?