• Anonym (Nykter, ja tack!)

    Nykter alkoholist? Hur fick du hjälp?

    Hej,

    Jag är sedan 2 veckor tillbaka nykter på antabus, detta är något som jag valt själv då jag gärna vill komma ur mitt drickande.
    Jag skulle gärna vilja hitta en väg som fungerar utan antabus då jag enbart ser detta som en startkrycka till nykterheten.

    När jag fick antabus så skulle jag få en tid hos en kurator på VC men hon ringde och sa att dom inte hade tider just då och skulle återkomma.. det gjorde hon inte och mitt misslyckande blev ett återfall sen såg jag det som att jag får hantera det själv.. vilket jag inte klarade.

    Jag har sökt mig till Länkarna och haft ett möte där. Där jag fick för första gången erkänna för andra främmande människor att jag är alkoholist.
    Detta var turbulent för mig. Det kändes som jag svek mig själv när jag basunerade ut min "hemlighet" som jag gjort allt för att dölja.
    Hur hittade du din väg?
    Hur hanterar man den ångest detta beslut ger? Denna ångest som sitter i 5min, 3 timmar eller 2 dagar om den så får lust.
    Den ångest man kan lätt bedöva med två klunkar öl.. eller bara vetskapen om att en öl är ägnad mig så räcker det.

    Hur hittar man vägen till att förstå att nykterheten är belöningen inte alkoholen.
    Varför blir jag så förtvivlad över att jag valt att lyfta upp mitt liv när jag aldrig droppat en tår på bolaget när jag är på väg att förstöra det?

    Alla tips och vägar är mig varmt välkommet, jag vill hitta vägen och jag vill början nu när jag har ett uns styrka till att kämpa.

    Tack.

  • Svar på tråden Nykter alkoholist? Hur fick du hjälp?
  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Jag har varit på behandlingshem under två års tid, därefter eftervårdsbehandling under ett år. Har varit på AA möten, motionerat, gjort saker som jag mår bra av! Allt för att inte tänka på alkohol. 

    Nu har jag varit nykter alkoholist i snart 14 år! Solig

    Det som har hjälp mig bäst mot mitt missbruk är motion! Solig

    Lycka till med ett fortsatt nyktert liv! Solig

  • Anonym (Nykter, ja tack!)

    Tack för ditt svar. Jag läser ofta om behandlingshem men det känns så otroligt avancerat.
    Jag känner en så otrolig värme när jag läser 14 år.
    Många lyckönskningar i fortsättningen.

  • Anonym (Nykter, ja tack!)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2015-02-27 16:19:36 följande:

    Jag har varit på behandlingshem under två års tid, därefter eftervårdsbehandling under ett år. Har varit på AA möten, motionerat, gjort saker som jag mår bra av! Allt för att inte tänka på alkohol. 

    Nu har jag varit nykter alkoholist i snart 14 år! Solig

    Det som har hjälp mig bäst mot mitt missbruk är motion! Solig

    Lycka till med ett fortsatt nyktert liv! Solig


    Finns det något i din behandling som fått dig att tänka Jaha.. Det ska jag bära med mig i tanken? Något som fått dig att tänka annorlunda kring alkohol?
  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Jag behöver inte dricka alkohol för att ha roligt, jag trivs toppen med mitt nyktra liv. Träffade min stora kärlek två år efter mitt beslut om att leva nyktert.
    Har inte kvar några av mina gamla "vänner", var tvungen att bryta all kontakt. Men de "vännerna" är inga jag saknar. Jag har helt andra värderingar i dag, uppskattar t ex naturen, lugn & ro och bara vara. Solig

Svar på tråden Nykter alkoholist? Hur fick du hjälp?