• Anonym (Fel?)

    Ärva sak för olika värde mellan syskon

    Vet inte om jag ska lägga tråden i relationsproblem eller ekonomi.. men den hamnade här.

    Min pappa (60 år) har börjat prata om att jag och mitt syskon ska få ärva 2 snarlika föremål. Han är inte sjuk eller så, utan har bara nämnt det ett par gånger om att han tänkte skriva så i sitt testamente.

    Han har två föremål, låt säga att det är tavlor. Den ena är rätt fin och värd 200 000 och den andra mindre attraktiv och värd 100 000. Han vill nu ge den "snyggare och mer värdefulla" till mitt syskon. Observera att det inte gäller tavlor, Men att summorna stämmer.

    Vet inte varför jag känner som jag gör, kanske för att jag fått både den som är mindre värdefull och mindre fin..

    Hur hade ni reagerat? Jag vill inte framstå som snål eller gniden, men känner ju som jag gör.

  • Svar på tråden Ärva sak för olika värde mellan syskon
  • Anonym (1234)

    Man kan inte bestämma vad folk ska ge i arv, laglotten har man ju rätt till den går inte att ta bort  men över det kan man testamentera som man vill.

    Men om det är så att det inte är pengarna du bryr dig om utan mer får känslan att du inte är lika mycket värd för din pappa tycker jag du ska ta upp det just så, att det inte handlar om värdet på arvet utan den känsla som kommer med det.

  • Anonym (Johan)

    Om ditt syskon ärver tavlan för 200.000 och du tavlan för 100.000 så har du "rätt" att få dödsboet få något till ett värde av ytterligare 100.000 om inte din pappa uttryckligen skriver att du endast ska få laglotten och ditt syskon resten.

    I normalfallet ärver arvingar 50/50, sen kan den som gått bort styra vissa saker, men inte det totala värdet.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Johan) skrev 2015-02-27 15:52:16 följande:

    Om ditt syskon ärver tavlan för 200.000 och du tavlan för 100.000 så har du "rätt" att få dödsboet få något till ett värde av ytterligare 100.000 om inte din pappa uttryckligen skriver att du endast ska få laglotten och ditt syskon resten.

    I normalfallet ärver arvingar 50/50, sen kan den som gått bort styra vissa saker, men inte det totala värdet.


    Ja det är lite så jag oxå tänker. Men min pappa började prata om detta nyligen på sin 60-års middag. Han är gift med min mamma och de har ett obelånat hus värt drygt 2 miljoner samt lite andra tillgångar. Det han menar var typ att vi redan då ska få "varsin tavla" och att huset och det andra får bli senare.

    Detta är alltså bara hypotetiskt, de har precis fyllt 60 år och är fullt friska.

    Jag vill absolut inte framstå som snål, undrar väl mest hur det brukar gå till. Varken jag eller mitt syskon har ekonomiska bekymmer
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-27 16:07:53 följande:
    Ja det är lite så jag oxå tänker. Men min pappa började prata om detta nyligen på sin 60-års middag. Han är gift med min mamma och de har ett obelånat hus värt drygt 2 miljoner samt lite andra tillgångar. Det han menar var typ att vi redan då ska få "varsin tavla" och att huset och det andra får bli senare.

    Detta är alltså bara hypotetiskt, de har precis fyllt 60 år och är fullt friska.

    Jag vill absolut inte framstå som snål, undrar väl mest hur det brukar gå till. Varken jag eller mitt syskon har ekonomiska bekymmer
    Ger han er tavlorna när han lever så kan man säga att överskottet i värdet på ditt syskons tavla är förskott på arv (om det handlar om stora summor). Då får du ut din del när din far och mor går bort. Men om din pappa uttryckligen säger att det är en gåva och inte arv så kan du inget göra.
Svar på tråden Ärva sak för olika värde mellan syskon