• Anonym (förvånad)

    Tar folk saker på avbetalning eller hur har dom råd med allt?

    Folk köper bilar, åker på resor, äter ofta ute, köper mycket alkohol på krogen, surfplattor, mobiler osv... hur har dom råd?!

    Jag köper aldrig saker på avbetalning utan sparar istället till det jag vill ha och jag har inte råd med allt det där. Har en inkomst på 22.000 innan skatt med en bonus på 25.000/ år, har ett sparkonto med 70.000 med pengar jag inte rör för det är en buffert för om jag blir arbetslös eller mina djur behöver veterinärvård. Jag vill t.ex. skaffa en bil men hur har man råd om man vill kunna spara pengar också och även resa osv? Jag har massa vänner som bor dyrare än jag, festar mer, reser mer, har bil osv osv och dom har liknande inkomst. Är det för att folk tar saker på avbetalning eller är det jag som inte använder mina pengar på "rätt sätt" för att ha råd med sånt??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-01 15:04
    Jag är 24 år, har jobbat i 3 år. Kan vara relevant.

  • Svar på tråden Tar folk saker på avbetalning eller hur har dom råd med allt?
  • Anonym (många orsaker)

    Somliga lever ihop med andra, vilket minskar utgifter för boende etc. Andra har högre lön än du. En del prioriterar bort vissa saker till förmån för andra. En del har ärvt pengar. Några jobbade under studietiden och tog därför inga lån. Vissa levde riktigt snålt under de första åren med god inkomst och sparade ihop en saftig buffert/kontantinsats. En del köpte bostad innan priserna sköt i höjden. Några har kreditkort via jobbet som ger dem toppenvillkor när de köper resor privat. Man kan även ha tjänstebil och andra löneförmåner. O.s.v.

  • Anonym (Talande man)

    Det är en mix av kontant och avbetalningar. Läste nyligen att hushållen ökat sin belåning. Där har du svaret.

  • Anonym (Avbetalning)

    Glasögon och kontaktlinser på avbetalning utan ränta har jag. 67 euro/mån. Avbetalningen börjar i juni så jag sparar 65 euro per månad ifall det blir smärre kris i sommar.

  • beccagranen

    Sparar och köper med pengar vi har. Vi har inkomster på ca 44000kr netto, och kan spara minst 10 000kr i månaden. Bor i villa, två småbarn, två nyare bilar och vi är under 30år. Åker till thailand och skidsemester årligen, huset är totalrenoverat och angränsar till storstadskommun.

  • Unaangelita

    Vi är två i hushållet så vi tjänar dubbelt här hemma. Detta gör ju att vi kan ha varsin bil, surfplattor, de senaste mobilerna osv.. Men inte helt utan lån ändå. En sprillans ny bil är dyrt ( vi har en ny och en gammal bil från 2008) så när vi köpte våran sparade vi en summa och tog resten på bilen på avbetalning. Enda krediten/avbetalningen vi har ( bor i hyresrätt samtidigt som vi sparar till handpenning). Så det är lättare när man är två. Annars tror jag att många tar lån till allt. Finns ju 100 säsongenr av Lyxföllan vilket bevisar att folk alltid haft och har ekonomiska problem. Finns ju även hur många olika banker också som gärna lånar ut pengar.

  • Anonym (S)

    Bil och bostadsrätt är det vi har lån på (fast vi bakade in bilen i bostadslånet). Vi har normala löner, typ 23.000 brutto var. Vi har inga barn, men en väldigt dyr (sjuk) hund, lägger rätt mycket pengar på mat, och möbler/elektronik, men mindre på resor. Amorterar mycket och har ett hyfsat sparkonto.

    Jag har ingen vidare koll på andras ekonomi, men de jag känner som har mycket saker jag aldrig skulle ha råd med har betydligt högre lön, så det ser jag inte som konstigt. Känner inget Lyxfällan-fall.

  • Anonym (anonym)

    Skulle vilja påstå att ha ett sparkonto för att använda vid arbetslöshet inte är något jag skulle prioritera med tanke på att man vid arbetslöshet får ersättning från arbetslöshetskassa, pengar till sjuka djur löser man genom att ha dem försäkrade och kanske ha en lagom summa för att täcka självrisk och den procent man betalar för vården samt medicin.

  • Anonym (Olika)

    Tror inte folk lånar till konsumtion. Däremot tror jag du tänker att alla gör allt men egentligen gör alla olika. Någon köper ofta bilar andra åker på resor medan en tredje kompis köper ipads.

    Sedan har många bra inkomster. Vi har ihop inkomster netto på 57000kr i månaden + bonus. Då jobbar en av oss inte heltid. Vi kan köpa rätt mycket men inte allt så klart.

  • Anonym (Undrar)

    Men TS, är de andra du syftar på också singlar? För det är ju en stor skillnad på om man lever ensam eller är sambo/gift. Man sparar ju på att vara två. Vi har inga barn ännu så vi kan spara mycket eftersom vi bor två personer för 4500kr så det är ju billigt, och surfplattor och mobiler är ju inte så dyrt. Just mobil tror jag många tycker är normalt att ha på avbetalning, har det själv och det är ingen stor kostnad med det abonnemanget.

    Vi reser inte mycket eftersom vi sparar till villa men vi skulle kunna. Vi sparar den enas lön (20000 netto) och lever på den andras som får ut 23000 netto. Det är 240 000 om året. Hade du varit sambo hade du säkert också kunnat spara ihop till allt det du undrar över hur folk har råd med.

  • Anonym (Hej)

    När jag var ensam med barnen spara jag mycket,hade så låga utgifter så jag hade 11 000kr/månad över efter alla räkningar.Och jag är låginkomsttagare.Idag har jag och min man hus och jag arbetslös sen 7 månader,ekonomi är tajt.Tyvärr har det var endel på avbetalning men dock aldrig iPad resor eller annat lyx.

Svar på tråden Tar folk saker på avbetalning eller hur har dom råd med allt?