• Meeela

    Vilken bil ska man ha??

    Så här är det, vi äger nu en BMW 325 men behöver ju nu en större då vi väntar barn och även äger en ganska stor hund, har även varit och köpt en ganska stor barnvagn. Nu vill vi få plats och vi kan inte bestämma oss, största frågan är egentligen pengarna därför vi inte har valt BMW direkt större är dyrare, men vi tvekar mot Audi då årsskatten är så hög och Passat är kända att ha lätt till rost, snälla hjälp mig :) (mest för en rolig grej)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken bil ska man ha??
  • Losan

    Har flera BMW:s E30, E36, E46 tittar nu på en E61 när vi ska få tillökning. Har även en Audi A4 samt att svärföräldrarna har och har haft Audi i flera omgångar. Men aldrig mer någon Audin, jag har aldrig varit med om bilar där varningslampor tänds så ofta, det är airbagfel, tändspolar, luftpumpar, lambdasonder m.m .. nej inga flera Audis här inte. WV eller Audi känns mest som pest eller kolera. Visst har BMW:arna och strulat lite genom åren men då har det varit en kylare som gått läck t.ex men inte alla dessa jäkla elfel om Audi har.

  • Meeela

    Nej det är ju inte så man känner, vi är ju lite mer på BMW hållet men kan tyvärr inte köpa oss någon bil just nu i 150 000kr klassen, så då måste vi gå ner till en 07a eller nått som har gått nästan 25 000mil och då är det ju partikelfilter som behöver bytas. Och det är ju inte billigt, därför vi även kunde tänka oss Audi eller Passat då bilar från Frankrike, Asien eller Sverige inte ha samma kvalité som Tysklands bilar.

  • DickRex

    Lite tragiskt på något vis... Om inte ekonomin finns så är det enligt mig en underlig prioritering att sätta märket framför funktionen. Tänker du Kia, Hyundai, Skoda eller något annat så kan du säkert få både bättre utrymme, säkerhet, ekonomi och färre mil på mätare.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Meeela

    Det är ju precis därför jag gör detta, jo vi har ekonomin dock inte till en BMW va det nyaste laget men vi har väldigt dålig erfarenhet av just Franska och vad blir det Japanska bilar. Därför dessa räknas bort men det är framför allt min Sambo som snöat in sig på dessa tre.Men tror tyvärr inte han kan tänka sig en Kia, Hyundai eller Skoda.

  • DickRex
    Meeela skrev 2015-02-28 12:04:07 följande:

    Det är ju precis därför jag gör detta, jo vi har ekonomin dock inte till en BMW va det nyaste laget men vi har väldigt dålig erfarenhet av just Franska och vad blir det Japanska bilar. Därför dessa räknas bort men det är framför allt min Sambo som snöat in sig på dessa tre.Men tror tyvärr inte han kan tänka sig en Kia, Hyundai eller Skoda.


    Jag tror jag förstår läget... Men det är lite knepigt det där med egen erfarenhet. Folk undrar varför jag fortfarande har kvar en 12 år gammal Peugeot 307 (som köptes 2003 mot min vilja för att "hon" tyckte att det var snygg), och sanningen är att den skitbilen (rent statistiskt i alla fall) har funkat jättebra. Rent statistiskt är inte de bilar du har listat i topp, men ligger ju en bra bit över Peugeot  
    Synd att sambon inte kan ha en nyktrare syn på bilköp, men hoppas att det går bra.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • driver28

    Volvo V70? Billigare att underhålla, storleksmässigt som en 520 Touring. Visst de går också sönder. Men har haft både 540 Touring, A6 Avant och V70. Vilken tror du var billigast i underhåll och skatt/försäkring?

  • Abbe83

    Jag skaffade en WV kombi för att få plats med vår schäfer och barnvagn, har inga barn än men planera att skaffa. Fast jag har inte en Passat utan en Golf och de är lite mindre, min styvfar har en Passat och han är jättenöjd med den bilen. Har varit lite för mycket reparationer, kostnader på Golfen så fundera på att skaffa en Skoda Octavia kombi. Min sambo kör Skoda Octavia i jobbet och han tycker det är en bra bil.
    Men i nuläget har vi inte ekonomi för att skaffa en annan bil. 

  • sparlock

    En Skoda Octavia II Kombi, årsmodell -06 och uppåt har ett väldigt rymligt bagage som klår de flesta i klassen. Motorer och drivlina är exakt samma som i andra av VAG-bilmärkena. Octavian är byggd på Golf-bottenplatta men är förlängd. Det som gör prisskillnaden är lite billigare materialval och lite mindre ljuddämpning vilket gör bilen något bullrig. Överlag är det en väldigt prisvärd bil.

Svar på tråden Vilken bil ska man ha??