• Meeela

    Bästa Pojknanet

    Nu har vi fått veta att vi väntar en pojke och jag tycker pojknamn är så svårt men dessa är det namn vi har kommit upp med som både jag och sambon är överens om, men nu till nästa bekymmer vilket av dem :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa Pojknanet
  • Drottningen70

    Elias eller Noel är mjukast och trevligast. Absolut inte Alvin med W.

  • Meeela

    tack för ditt svar :) kul att höra folks åsikter, W till Alwin är mitt eget påhitt ingat sambon har godkänt dock xD

  • DenNamnbitne

    Absolut Alvin, men som sagt, absolut inte med w. 

    Ett sirligt men ändå ståtligt namn på alla sätt och har lite av den genuinitet det känns som att de andra av dessa namn saknar. Ett liknande fint namn är ju Elvin.

    Albin och Elias är ju ganska hyggliga namn men de säger mig ingenting, jag får inga varken goda eller dåliga känslor av dem.

    Gabriel skulle man ju kunna tänka sig att gilla. Det är ju ett gammalt och gediget namn. Men av någon anledning har jag lite svårt för alla namn som slutar på -iel: Mikael, Gabriel, Rafael, Daniel, Ariel

    Noel är inte alls fint. Joel och Boel gillar jag dock så en enda bokstav kan göra stor skillnad. 

    Av dessa stack alltså ett namn ut över de andra. Lycka till med valet! Solig

  • Meeela

    tack så mycket för ditt svar, nej som sagt W är nått som blev nu i all hast bara :).

  • Fenna

    Jag röstade på Gabriel, men Alwin är också väldigt fint. Föredrar stavningen med w då jag tycker Alvin ser lite slätstruket ut och saknar kraft, men smaken är ju delad. Risken med Alwin är väl bara att folk tror att stavningen är ett eget påhitt, trots att den egentligen ligger närmare de ursprungliga namnen Adalwin och Alfwin.

  • Abbe83

    Jag röstade på Elias, gillar även Gabriel och Albin.

  • fluu

    Alwin - Har otroligt svårt för. Låter lite som en mobbare och samtidigt barnsligt. Stavningen hemsk. Känns väldigt gjort. Trist och tja... inte min grej.

    Noel - Barnsligt, pluttigt, modenamn, för sött, gillar inte ljudet. Känns också lite gjort.

    Gabriel - Namnet i sig är vackert och hur bra som helst. Bibliskt är oftast bra då de namnen är bekanta världen över. Gabriel är vackert, funkar hela livet och är gångbart. Sedan har vi ju det där med "Gabbe"... som är så hemskt att jag inte skulle våga mig på att döpa till Gabriel alls.

    Albin - Lovely! Myspysigt allmogenamn. Låter snällt, lite sött, men ändå manligt och funkar hela livet. Så enkelt och bekant, men ändå lite eget. Inte helt hopplöst på fler språk.

    Elias - Bibliskt är som sagt bra. Gillar Elias ändå numer. Innan kopplade jag till typ spolingar till mobbare, men har nu omvärderat och tänker 1800-tals allmogenamn och då blir det genast vackert och bra. Enkelt, safe och passar hela livet.

    1. Albin
    2. Elias
    3. Gabriel
    4. Alwin(fast hellre med v då)
    5.  Noel


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • aleydis

    Alvin är fint men med enkel-v. Tänk på att vi lever i en internationell värld och att uttalet mellan v och w skiljer sig på engelskan...

  • Morgana

    Röstade på Gabriel. Det är inte så vackert rent ljudmässigt, men det är gammalt, etablerat och ganska stiligt. Ett namn som ingen kan ta anstöt av.

    Alwin - för konstigt, och särskilt om det stavs så. Alvin är i så fall bättre

    Noel - OK, men jag föredrar Joel

    Albin - är ett gammalt och etablerat namn i Sverige och Europa. Det är bra. Men jag tycker att det dels är för gubbigt (detta kan dock vara en generationsfråga) och dels för mjukt för ett pojknamn. Har också sett att vissa drar med det bland -in-namnen (alltså Kevin, Robin o.s.v. - WT-namn), vilket drar ner namnet trots att det är ett betydligt äldre namn i denna kortform. Och alltså inte borde höra till WT-namnen.

    Elias - är ett helt OK gammalt och etablerat bibliskt namn. Tycker dock själv att det är tråkigt och gubbigt. 

Svar på tråden Bästa Pojknanet