• Anonym (Förargad)

    Migrän och knepig arbetsgivare

    Tänkte höra om det finns några andra med migrän här som kan ge mig tips och råd i hur jag ska hantera min chef.

    Har sedan barnsben haft problem med huvudvärk men det är först i vuxen ålder som jag börjat få migränattacker. Har aldrig fått det diagnostiserar hos läkare men själv gjort en del för att må bättre och minskat ner migränen från innan ett par, tre ggr i månaden till kanske var 3'e månad och har inte vanlig huvudvärk flera gånger i veckan längre utan nån gång ibland som "normalt".

    Ingen av mina arbetsgivare genom åren har behandlat mig illa pga migränen även om det såklart ibland blir besvärligt med många frånvarodagar. Vi har pratat om det, jag har gjort insatser själv för att ta hand om min hälsa och det har räckt för att de ska acceptera att jag ibland är borta med kort varsel.

    Nu sen jag kom tillbaka från föräldraledighet har jag en ny chef. Igår fick jag migrän, ringde så fort jag upptäckte att det var på gång och han var allt annat än förstående. Orkade inte mitt i migränen ta världens förklaring för honom så det får bli ett samtal när jag kommer tillbaka.

    Det som gjorde mig så upprörd var att han utgick ifrån att jag skulle kunna hålla mig till reglerna av att sjukanmäla mig redan innan kl 8 på morgonen. Han var dessutom tvungen att påpeka att han egentligen hade rätten på sin sida att tvinga in mig att jobba "men det vill jag inte". Kändes som att han utgick ifrån att jag struntade i vilket besvär jag ställde till med och bara tänkte på mig själv och var oansvarig.

    När migränen lagt sig så kunde jag tänka klart igen och inser såklart att hans uttalanden baseras på enorm okunskap om vad migrän egentligen är. Ändå känner jag att det var otroligt otrevligt av honom. Vet man inte något så kan man ju inte heller dra massa förhastade slutsatser.

    Nåja, ska inte göra historien onödigt lång. Vad kan jag göra för att detta inte ska bli ett problem mellan mig och nya chefen?

    Tänkte mig själv att gå till läkaren och få ett intyg som kanske hjälper? Är det svårt att få det på papper?

  • Svar på tråden Migrän och knepig arbetsgivare
  • kioskvältare

    Problemet som jag ser det är inte att chefen inte vet eller förstår vad migrän är och det är inte där du ska lägga krutet.

    Man kan inte ha regler om att man ska sjukanmäla sig innan kl 8.00. Man kan önska att det görs men ingen kan veta när man blir sjuk, det kan man bli akut. Man sjukanmäler sig så fort man kan helt enkelt.

    Sen så skulle chefen inte alls kunna tvinga in dig att jobba, vad är det för trams? Det finns inga regler och än mindre lagstöd för att tvinga en sjuk människa att jobba.

  • Anonym (Förargad)
    kioskvältare skrev 2015-02-28 13:51:32 följande:

    Problemet som jag ser det är inte att chefen inte vet eller förstår vad migrän är och det är inte där du ska lägga krutet.

    Man kan inte ha regler om att man ska sjukanmäla sig innan kl 8.00. Man kan önska att det görs men ingen kan veta när man blir sjuk, det kan man bli akut. Man sjukanmäler sig så fort man kan helt enkelt.

    Sen så skulle chefen inte alls kunna tvinga in dig att jobba, vad är det för trams? Det finns inga regler och än mindre lagstöd för att tvinga en sjuk människa att jobba.


    Jo det var det jag tänkte också. Är lite rädd att det inte ska räcka. Han verkar inget vidare sympatisk i övrigt.

    Om information om migrän inte räcker, hur går jag då tillväga?
  • kioskvältare
    Anonym (Förargad) skrev 2015-02-28 14:27:19 följande:
    Jo det var det jag tänkte också. Är lite rädd att det inte ska räcka. Han verkar inget vidare sympatisk i övrigt.

    Om information om migrän inte räcker, hur går jag då tillväga?
    Räcker för vad?

    Du sjukanmäler dig när du blir sjuk. Du har rätt att vara sjuk i en vecka innan du behöver läkarintyg. Din arbetsgivare kan vara hur osympatisk han vill men har ingen rätt att säga det han sa. Jag tycker att du säger det åt honom alternativt kontaktar facket som får förklara reglerna för honom.

    Och en sak till som jag glömde kommentera från TS, Du skrev att "Kändes som att han utgick ifrån att jag struntade i vilket besvär jag ställde till med". Ja, naturligtvis SKA du strunta i det, du är sjuk, det är inte ditt problem att se till att arbetsplatsen fungerar utan det är HANS. Du som arbetstagare ska inte bekymra dig om eller få dåligt samvete för vad din sjukdom orsakar. Ok?
  • Anonym (Förargad)
    kioskvältare skrev 2015-02-28 14:44:51 följande:
    Räcker för vad?

    Du sjukanmäler dig när du blir sjuk. Du har rätt att vara sjuk i en vecka innan du behöver läkarintyg. Din arbetsgivare kan vara hur osympatisk han vill men har ingen rätt att säga det han sa. Jag tycker att du säger det åt honom alternativt kontaktar facket som får förklara reglerna för honom.

    Och en sak till som jag glömde kommentera från TS, Du skrev att "Kändes som att han utgick ifrån att jag struntade i vilket besvär jag ställde till med". Ja, naturligtvis SKA du strunta i det, du är sjuk, det är inte ditt problem att se till att arbetsplatsen fungerar utan det är HANS. Du som arbetstagare ska inte bekymra dig om eller få dåligt samvete för vad din sjukdom orsakar. Ok?
    Jag tänkte väl mest om man vill skapa en något ok relation till nya chefen.

    Jag har inte dåligt samvete över att jag är hemma egentligen. Menade nog mest att jag som kollega ändå inte stannar hemma för småskit då jag vet att jag sätter andra i en jobbig sits när vi är underbemannade och chefen la ett långt utlägg om hur han nu inte hann få in någon annan. Detta är ju något jag är medveten om och skulle därför aldrig sjukanmäla mig på kort varsel om jag inte verkligen behövde.

    Nä du har rätt i det du säger. Inte mitt problem hur han löser saker. Men jag vill inte bli illa behandlad heller så ett ordentligt snack blir det.
  • kioskvältare
    Anonym (Förargad) skrev 2015-02-28 15:07:22 följande:
    Jag tänkte väl mest om man vill skapa en något ok relation till nya chefen.

    Jag har inte dåligt samvete över att jag är hemma egentligen. Menade nog mest att jag som kollega ändå inte stannar hemma för småskit då jag vet att jag sätter andra i en jobbig sits när vi är underbemannade och chefen la ett långt utlägg om hur han nu inte hann få in någon annan. Detta är ju något jag är medveten om och skulle därför aldrig sjukanmäla mig på kort varsel om jag inte verkligen behövde.

    Nä du har rätt i det du säger. Inte mitt problem hur han löser saker. Men jag vill inte bli illa behandlad heller så ett ordentligt snack blir det.
    Klart att du ska snacka med honom men inte för att blidka honom utan du måste ha reglerna klart för dig. Bara för att han är chef så betyder inte det att han kan trampa på dig eller få säga vad han vill som dessutom inte stämmer.

    Jag tycker inte att du ska hålla på med att skaffa läkarintyg på vad migrän är och innebär för dig för då har du någonstans gett chefen rätt i det han sa och det var det inte. Du kan såklart berätta att att du vet att det ställer till problem när man sjukanmäler sig i sista stund men att tyvärr så kan din migrän slå till snabbt och att du sjukanmäler dig så fort du kan. Mer än så tycker jag inte du ska göra, ge dig inte in i en lång utläggning om Migrän.
  • Anonym (M)

    Vilken puckad chef! Är du sjuk så är du. Det kan du ju inte veta i förväg. Behöver du sjukskriva dig ofta så kan det hända att du behöver läkarintyg även för kortare sjukskrivningar, men mer än så kan han inte begära. Dock tycker jag att du, för din egen skull, bör söka läkarhjälp ifall du inte redan har gjort det. Det kan hända att det finns receptbelagda läkemedel eller goda råd som gör att du kan må bättre.

  • Anonym (Förargad)
    kioskvältare skrev 2015-02-28 15:13:40 följande:
    Klart att du ska snacka med honom men inte för att blidka honom utan du måste ha reglerna klart för dig. Bara för att han är chef så betyder inte det att han kan trampa på dig eller få säga vad han vill som dessutom inte stämmer.

    Jag tycker inte att du ska hålla på med att skaffa läkarintyg på vad migrän är och innebär för dig för då har du någonstans gett chefen rätt i det han sa och det var det inte. Du kan såklart berätta att att du vet att det ställer till problem när man sjukanmäler sig i sista stund men att tyvärr så kan din migrän slå till snabbt och att du sjukanmäler dig så fort du kan. Mer än så tycker jag inte du ska göra, ge dig inte in i en lång utläggning om Migrän.
    Tack för bra råd. Du har rätt i det du säger. Jag ska inte göra för stor sak av det här nu.

    Ska försöka lugna ner mig tills på måndag så jag kan ta ett bra snack med honom.
  • Anonym (Förargad)
    Anonym (M) skrev 2015-02-28 15:22:53 följande:

    Vilken puckad chef! Är du sjuk så är du. Det kan du ju inte veta i förväg. Behöver du sjukskriva dig ofta så kan det hända att du behöver läkarintyg även för kortare sjukskrivningar, men mer än så kan han inte begära. Dock tycker jag att du, för din egen skull, bör söka läkarhjälp ifall du inte redan har gjort det. Det kan hända att det finns receptbelagda läkemedel eller goda råd som gör att du kan må bättre.


    Ja han är inte jätterolig att ha och göra med.

    Jag hade tänkt söka läkare oavsett då det kan vara bra i fler avseenden. Just nu har jag mått bra rätt länge men man vet aldrig om det kan komma att öka då det är mycket nu med jobbstart och hela småbarnskarusellen.

    Gillar att vara steget före!
  • nevermind
    kioskvältare skrev 2015-02-28 13:51:32 följande:

    Problemet som jag ser det är inte att chefen inte vet eller förstår vad migrän är och det är inte där du ska lägga krutet.

    Man kan inte ha regler om att man ska sjukanmäla sig innan kl 8.00. Man kan önska att det görs men ingen kan veta när man blir sjuk, det kan man bli akut. Man sjukanmäler sig så fort man kan helt enkelt.

    Sen så skulle chefen inte alls kunna tvinga in dig att jobba, vad är det för trams? Det finns inga regler och än mindre lagstöd för att tvinga en sjuk människa att jobba.


    Håller med. Chefen kan inte tvinga dig att jobba!
  • Anonym (Ylva)

    Jag reagerar på att du skriver:

    Har aldrig fått det diagnostiserar hos läkare

    Du förväntar dig att din chef ska acceptera att du sjukskriver dig sent och ska ta din egen diagnos för sanning. Jag tycker du ska pallra dig iväg till en läkare och få det bekräftat att du HAR migrän och sedan tala med din chef.

    Jag har haft anställda som haft migrän på måndagar, som supit så mycket att de inte kunnat gå till jobbet och skyllt på alla andra sjukdomar. Det är inte så att man måste acceptera en arbetstagare som är borta mycket och personen inte ens vill gå till läkare för att söka hjälp för sin sjukdom.

Svar på tråden Migrän och knepig arbetsgivare