• Anonym (ts)

    Vad händer om sambon dör?

    Jag undrar vad som händer om sambon dör och han har två barn med olika kvinnor sen tidigare varav ena inte har någon kontakt med pappan?

    Hans lön går in på mitt konto men han är ej skriven på adressen som vi bor på, vi har inga besparingar än så länge men vi ska starta upp ett gemensamt sparande iallafall, på mitt namn. Vi har även en bil som står skriven på mig.

    Kan de ärva något överhuvudtaget? Sambon är skriven på en postbox.

    Läste en annan tråd och blev genast orolig..

    Ps kommentarer som inte har med frågeställning frågeställningen att göra undanbedes undanbedes.

  • Svar på tråden Vad händer om sambon dör?
  • Drottningen70

    Om de inte har nån juridisk rätt så kommer du ju givetvis ändå se till att barnen får det som de har rätt till.

  • Anonym (c)

    Antar att vid en bouppteckning så syns det vart hans lön har gått dvs ditt konto. Hans barn ska ärva honom.

  • lilly

    Barnen ärver honom direkt, oavsett om de har kontakt med honom eller ej. Dock ärver de bara hans kvarlåtenskap, alltså de som står på hans ex hans pengar, hans bil och liknande. Eftersom ni inte står skrivna på samma adress är det tveksamt om ni ses som sambos i lagens mening men det är möjligt att ni gör det ändå eftersom ni trots allt har ett gemensamt hushåll. Det är bara du som kan kräva bodelning om han dör, och står han inte på något alls så finns det ju inget att ärva? Han kan skriva ett testamente till dig men barnen har rätt att få ut sin laglott på 25% vardera.

  • Anonym (Sadface)

    När min pappa gick bort så fick jag och syrran ärva allt som stod på han. Halva huset, bilen, besparingar etc. Sen när allt var klart så fick mamma "köpa" allt till sig. Vi skrev över allt på henne, lån osv.

    Pengarna på hans lönekonto gick till hans räkningar och kostnader.

    Kommer även ihåg att vi fick skriva på massa papper för att bevisa att mamma å pappa var tillsammans å bott ihop. Detta papper fick vi skriva på för att dom inte var förlovade/gifta.

  • Anonym (ts)

    Kan de ärva från sparkontot fast det står i mitt namn?

  • Drottningen70
    Anonym (ts) skrev 2015-02-28 20:02:55 följande:

    Kan de ärva från sparkontot fast det står i mitt namn?


    Menar du att du skulle ha mage att lura barnen på deras rättmätiga arv om du kunde alltså?
  • Anonym (!)
    lilly skrev 2015-02-28 19:58:23 följande:
    Barnen ärver honom direkt, oavsett om de har kontakt med honom eller ej. Dock ärver de bara hans kvarlåtenskap, alltså de som står på hans ex hans pengar, hans bil och liknande. Eftersom ni inte står skrivna på samma adress är det tveksamt om ni ses som sambos i lagens mening men det är möjligt att ni gör det ändå eftersom ni trots allt har ett gemensamt hushåll. Det är bara du som kan kräva bodelning om han dör, och står han inte på något alls så finns det ju inget att ärva? Han kan skriva ett testamente till dig men barnen har rätt att få ut sin laglott på 25% vardera.

    Ja, man räknas som sambo om man bor ihop. Att vara skriven på en annan adress än där man faktiskt bor är inte lagligt.
  • Anonym (-)
    Anonym (Sadface) skrev 2015-02-28 20:01:18 följande:

    När min pappa gick bort så fick jag och syrran ärva allt som stod på han. Halva huset, bilen, besparingar etc. Sen när allt var klart så fick mamma "köpa" allt till sig. Vi skrev över allt på henne, lån osv.

    Pengarna på hans lönekonto gick till hans räkningar och kostnader.

    Kommer även ihåg att vi fick skriva på massa papper för att bevisa att mamma å pappa var tillsammans å bott ihop. Detta papper fick vi skriva på för att dom inte var förlovade/gifta.


    Ehm, vadå. Din mamma och pappa bodde ihop. Din pappa gick bort och du och din syrra ärvde honom? - Eh, nej. Då går allt till er mamma och ni ärver sedan henne. Ni får bara laglotten.
  • Anonym (-)
    Anonym (!) skrev 2015-02-28 20:08:33 följande:

    Ja, man räknas som sambo om man bor ihop. Att vara skriven på en annan adress än där man faktiskt bor är inte lagligt.
    Man behöver inte vara skriven någonstans - man kan ha en postbox bara. Det har jag. Sedan bor jag lite vart jag vill.
Svar på tråden Vad händer om sambon dör?