• Anonym (mansara)

    omplacering inom kommun snälla HJÄLP!!!

    Hej! Snälla hjälp mig! Jag har jobbat som fast anställd inom kommun i 3 års tid som personlig assistent. Jag har i stort skett misstrivts på jobbet sen dag 1! Min personalgrupp är så infekterad så jag orkar knappt jobba med dem. Jag har under en tid gått hos beteendevetare och fått diagnosen panikångest. Mina panikattacker kommer täta och ofta dagarna innan jag ska jobba och under mina arbetspass. Jag har Mkt ångest innan jag ska dit sover inte på nätterna Orkar inte fokusera. Känns som att jag gör ett uselt jobb. Jag har alltid älskat att jobba tidigare. Innan jag fick tjänsten jobbade jag på gruppboende där jag trivdes så himla bra! Älskade att gå till jobbet. Ångrar bittert att jag sökte till personlig assistans. Jag känner inte heller att jag utvecklas på det sätt jag vill i arbetslivet eftersom att brukaren jag har gör samma sak varje dag. Jag är relativt ung och känner att mitt arbetsliv kan vara så mkt mer. min chef verkar inte alls ta till sig situationen på arbetet. Jag undrar nu om man kan begära omplacering till chefen å begärna få bli förflyttad från assistans till gruppboende eller äldreomsorg. måste det finnas lediga tjänster i så fall och vad gäller? Är det negativt att begära omplacering i jobbet. Alltså ser de negativt ut i papperna om man ska söka jobb sen? Snälla hjälp mig orkar inte längre till!

  • Svar på tråden omplacering inom kommun snälla HJÄLP!!!
  • Anonym (Chef)

    Omplacering kommer inte att hända då det är ditt ansvar att söka andra tjänster om du inte trivs.

    Tips: ta kontakt med chefer inom äldreomsorg och visa intresse själv, oftast kan det då lösa sig, alternativt om något finns inom intern rörlighet .

  • Anonym (mansara)

    Det finns ett jobb inom äldreomsorg ute nu i våran kommun såg jag ska söka det "normalt" men det finns ingen chans att man kan bli förflyttad dit genom en omplacering? Äldreboendet går ju också under kommunen så att säga? Tack för snabbt svar :)

  • Anonym (Chef)

    Omplacering är oftast inte frivilligt, dvs jag som chef har en process (rehab eller arbetsrättslig) som medför att medarbetaren blir omplacerad till annat arbete (om det finns något att omplacera till).

    Handlar det om att du inte trivs så är det aldrig chefens ansvar eller skyldighet att hjälpa dig att få en annan tjänst inom kommunen, det ansvaret har du själv och får på eget sätt söka arbete.

    I den kommunen där jag är chef finns ett system där medarbetare kan visa intresse för att byta arbetsplats och då kallas det intern rörlighet, men inte heller där har arbetsgivaren skyldighet att hjälpa till så att det faktiskt händer utan det beror helt på huruvida rekryterande chefer valt och hur kompetensprofilen motsvarar kravet. Inte heller här har arbetstagaren företräde eller rättighet att få annan tjänst.

    Med andra ord: vill du ha ett annat jobb så är det ditt eget ansvar att se till att det händer, chefen kan ibland vara en hjälp och stöd på vägen men chefen har ingen som helst skyldighet att göra så att det händer.

  • Anonym (Olika)

    Det beror lite på kommunen, jag jobbar som kommunalt anställd och kan om jag vill höra av mig till en " gubbe" på kommunen som sysslar med tex LAS och övertalighet, till honom kan jag lägga in en önskan om förflyttning till ett annat område, jag jobbar på ort A men vill gärna ha en tjänst på ort B , när det då blir en tjänst ledig på ort B så erbjuds jag den först innan den går ut för " utomstående" eller lasade att söka

  • Anonym (Västernorrland)

    I min kommun är sökta omplaceringar prioriterade för man gör inget bra jobb om man misstrivs!pricis som skrivaren ovan har man förtur till lediga tjänster. Jag skulle ta reda på vad som gäller i din kommun

  • Anonym (mansara)

    Okej.. tror jag ska ringa facket imorgon och höra mig för vad som gäller i våran kommun. För det här är olidligt snart. Som sagt jag har alltid älska att jobba men nu fruktar jag inför att gå till jobbet. Mitt psykiska mående är piss. Och meningen kan inte vara att jag ska behöva använda upp alla mina semesterdagar för att jag inte vill gå till mitt jobb.. tack för era svar.

  • Drottningen70
    Anonym (mansara) skrev 2015-03-01 11:42:43 följande:

    Okej.. tror jag ska ringa facket imorgon och höra mig för vad som gäller i våran kommun. För det här är olidligt snart. Som sagt jag har alltid älska att jobba men nu fruktar jag inför att gå till jobbet. Mitt psykiska mående är piss. Och meningen kan inte vara att jag ska behöva använda upp alla mina semesterdagar för att jag inte vill gå till mitt jobb.. tack för era svar.


    Men alltså ... Är det nåt som hindrar dig att vara söka lediga tjänster på vanligt sätt??
  • Anonym (Yolo)

    Vad hindrar dig från att söka arbeten själv? Om du söker själv så kan du ju själv välja vart du hamnar. Jag arbetar som chef och i min kommun kan en medarbetare inte själv välja att bli omplacerad.

  • Anonym (mansara)

    Inget hindrar mig men eftersom jag kommer från ett litet ställe så finns det sällan lediga tjänster ute. Jag skrev ovanför i ett inlägg att jag ska söka en tjänst inom äldreomsorgen. Men det känns hopplöst eftersom jag aldrig jobbat inom äldreomsorg utan bara inom handikapp på boende och Pers ass.

  • Anonym (Yolo)
    Anonym (mansara) skrev 2015-03-01 13:46:13 följande:

    Inget hindrar mig men eftersom jag kommer från ett litet ställe så finns det sällan lediga tjänster ute. Jag skrev ovanför i ett inlägg att jag ska söka en tjänst inom äldreomsorgen. Men det känns hopplöst eftersom jag aldrig jobbat inom äldreomsorg utan bara inom handikapp på boende och Pers ass.


    Har du rätt kompetens för tjänsten?
  • Anonym (mansara)

    Jag är utbildad undersköterska fast med inriktning handikapp..

  • Anonym (mansara)

    Jag är utbildad undersköterska fast med inriktning funktionshinder

  • Anonym (Västernorrland)

    Sen kommer det ut väldigt lite tjänster då de flesta blir inlasade som uska.

Svar på tråden omplacering inom kommun snälla HJÄLP!!!