• Anonym (Ledsen)

    Hur ska jag komma över min längtan?

    Hej, jag och min sambo är båda födda 95. Vi har varit tillsammans i över ett år. Vårat förhållande är riktigt bra, förutom något som har börjat krackelera.

    I oktober förra året fick jag veta att jag var gravid, dessutom i sjunde veckan. De enda tecken jag hade haft var ständig mensvärk, och en typ av smärta som strålade ut från magen. Eftersom jag blev gravid utan att ha återfått min mens (jag slutade med p-piller i februari förra året) så trodde jag att det var mensen som var på g.. Men ja så va inte fallet. Vi kom överens om abort, eftersom jag pluggar å han är arbetslös. Aborten gick bra men många känslor återstod. Råga på allt börjar vi såklart komma i en ålder där alla vill bli unga mammor, och vips har hela Facebook och instagram exploderat av bilder med gravidmagar och små knoddar. Kul att sitta där och längta ihjäl sig å samtidigt ha abortångest?!

    Aborten förstörde vårat förhållande. Vi började bråka på riktigt. Jag ville och vill ha barn, jag vill också va en ung mamma. Men min Sambo är väldigt inriktad på att vara så sen som möjligt, och helst vill han vara 30 innan någon knodd ska komma. Det är 10 år dit!!! Jag får ärligt talat panik. Jag vill inte vänta så länge. När jag är färdig med mitt plugg, och jobbat ett tag känner jag att jag vill ha barn. Det är så pass viktigt för mig. Då jag är i runda slängar 24-25, vilket jag tycker är nog sent.

    Min känsla är då att jag kommer vilja ha, barn, hus, gifta mig å allt det där som jag drömmer om, långt innan min sambo börjar tänka i dom banorna. Så nu till min fråga:

    Hur ska jag kunna glömma bort och gå vidare från mina drömmar och förväntningar? Hur ska jag göra och tänka för att kunna acceptera hans uppenbara vilja att skaffa familj så sent? Jag blir tokig av längtan, och vet inte vad jag ska göra längre...

    PS. Det här är en "medgivande tråd" eftersom jag inte längre kan diskutera detta med min sambo utan att det räknas som tjat och mynnar ut i bråk. Vill bara kunna prata av mig med någon som varit med om samma sak..

  • Svar på tråden Hur ska jag komma över min längtan?
  • Anonym (Hm)

    Varför vill du ha barn NU?? Vänta tills du är åtminstone 25-28, ni kanske inte ens är ihop då?! En människas hjärna är inte färdigutvecklad förrän vid 25års ålder, att skaffa barn innan det känns dumt ;)

    Tänk att du vill hinna leva först, arbeta, få en stabil ekonomi, ha ett fast arbete, bra bostad osv. Du ska kunna ge barnet allt det bästa som du vill kunna! Och det kan vara svårt vid 20 när du ännu pluggar och din sambo är arbetslös, eller hur?

    Det är ingen dans på rosor med barn, ibland är det nästan mer jobb än vad det är roligt....

  • Anonym (FG)

    Du vill skaffa barn när du är 24-25 år, men måste du bestämma det nu? Ingen vet vad som händer om 5 år, ni är kanske inte ens tillsammans då, även om han går med på vad du vill.

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (FG) skrev 2015-03-01 17:47:55 följande:

    Du vill skaffa barn när du är 24-25 år, men måste du bestämma det nu? Ingen vet vad som händer om 5 år, ni är kanske inte ens tillsammans då, även om han går med på vad du vill.


    Jag är inne på ditt spår.
    TS du vill ju ändå vänta 4-5 år med barn om jag förstår dig rätt. Du är född 95, det är 2015 nu och du vill vara 24-25 år.
    Alltså är det några år kvar och under den tiden lär du bli varse vad din sambo önskar och om han är på samma våglängd som du är.
    Så jag tycker inte ni ska "tjafsa" för mycket om det här redan nu, och bli osams kanske helt i onödan. Det kanske visar sig om tre år att han börjar känna sig mer redo och ni kan prata om saken på ett vuxet plan?

    Släpp detta helt ett tag är mitt råd. Det vore värre om du var redo NU och ni har diskuterat av och till i fler år redan och han inte vet om han vill. Nu har ni ju några år kvar.
    Alternativt om du tror redan nu att han inte kommer vilja så avsluta relationen, ta några år på dig och ge dig själv möjligheten att hitta en ny partner som VILL ha barn.
Svar på tråden Hur ska jag komma över min längtan?