• Jue

    Tikei & Tikei sminkborstar

    Har använt TiKei mineralfoundation nu i ungefär ett halvår. Är nöjd, men inte 100% eftersom att jag blir fet i t-zonen under dagen. Hade tänkt skaffa deras veil i matte, men är inte säker. Vissa skriver att den är rosa i tonen. Så jag undrar om någon av er har provat den och vet hur rosa den kan bli? Jag har en gul underton, kan jag använda den då utan att det ser helt fel ut? Hur bra är den, hur mycket längre får den huden att vara matt?

    Och så en fråga ang. deras sminkborstar. En vanlig dag applicerar jag foundation med deras kabuki borste, och rouge, concealer osv. med olika Real Techniques borstar. Men jag tycker att vissa av RT borstarna kan kännas stickiga om man liksom "drar de åt fel håll" på ansiktet, vilket jag aldrig känt med Tikei-borsten. Jag vill införskaffa mig i några nya borstar från Tikei men vet inte vilka jag bör köpa. Jag gillar inte så korta skaft som det är i resekittet, utan föredrar lite längre. Vet inte om jag ska köra på ett kit eller om jag ska köpa singelborstar. Det blir dyrare på det sättet, men samtidigt vill jag inte ha för många borstar jag inte använder skräpandes här hemma. Är deras stora kit användbart och bra, eller är det många man inte kommer använda?

    Vilka borstar/kit skulle ni rekommendera, både till deras egna mineralsmink och annat smink från andra märken? Vilka är must-have borstar och vilka kan man vara utan?

  • Svar på tråden Tikei & Tikei sminkborstar
  • Cherie

    Jag älskar Tikes produkter! Men kan hålla med om att man blir glansig i T-zonen. Jag använder en nermattande primer istället för deras viel. Kan bli lite för mkt puder annars och så blir det kakigt.

    Deras borst-kit är kanon, den enda jag inte använder är plast kammen till ögonbryn/ögonfransar, föredrar hellre en ren mascara borste till det. Som sagt, jag använder allihop men sen tillhör jag även den som använder många olika borstar. Jag använder många fler än de i kittet, så det är inte komplett för mig. Men ändå en bra bas att ha.

    Fundera på vad det är för borstar du saknar mest och kolla om kittet kan tillgodose de behoven.

  • Jue
    Cherie skrev 2015-03-03 13:44:00 följande:

    Jag älskar Tikes produkter! Men kan hålla med om att man blir glansig i T-zonen. Jag använder en nermattande primer istället för deras viel. Kan bli lite för mkt puder annars och så blir det kakigt.

    Deras borst-kit är kanon, den enda jag inte använder är plast kammen till ögonbryn/ögonfransar, föredrar hellre en ren mascara borste till det. Som sagt, jag använder allihop men sen tillhör jag även den som använder många olika borstar. Jag använder många fler än de i kittet, så det är inte komplett för mig. Men ändå en bra bas att ha.

    Fundera på vad det är för borstar du saknar mest och kolla om kittet kan tillgodose de behoven.


    Tack för svaret! Använder du deras primer då? Eller är det bara en primer från annat märke och sedan deras foundation? 

    Jag är framförallt ute efter ansiktsborstar. T.ex. en för concealer, en för rouge, foundation (dock inte pensel), puder och bronzer. Använder sällan så mycket ögonskugga. Hur är borstarna i settet till storleken? Finns det några andra borstar man kan jämföra dem med både till storlek och hur bra de är annars?
    Tycker många borstar i settet ser mer eller mindre likadana ut. Är det en bra investering eller är det bättre att köra på de individuella? Har du några sådana?

    Hur är den sendställa borsten? Är den hård eller mer åt det veka hållet? Passar den bra för ögonbrynsskugga?
  • Cherie
    Jue skrev 2015-03-08 11:47:27 följande:
    Tack för svaret! Använder du deras primer då? Eller är det bara en primer från annat märke och sedan deras foundation? 

    Jag är framförallt ute efter ansiktsborstar. T.ex. en för concealer, en för rouge, foundation (dock inte pensel), puder och bronzer. Använder sällan så mycket ögonskugga. Hur är borstarna i settet till storleken? Finns det några andra borstar man kan jämföra dem med både till storlek och hur bra de är annars?
    Tycker många borstar i settet ser mer eller mindre likadana ut. Är det en bra investering eller är det bättre att köra på de individuella? Har du några sådana?

    Hur är den sendställa borsten? Är den hård eller mer åt det veka hållet? Passar den bra för ögonbrynsskugga?
    Nej jag använder annan primer, föredrar flytande, men deras foundation använder jag.

    Borstarna i kittet är halvlånga, inte lika långa som make up stores till exempel, jag gillar storleken på dom men det är ju väldigt individuellt.

    Av det du beskriver så verkar kittet passa dig, dock kommer du få några extra men de kommer säkert komma till användning förr eller senare. Det är ett väldigt förmånligt pris.

    Jag tycker kabuki borsten är bäst till foundation (ej med i kit).

    De individuella jag har är deras flat top borste (vet ej om den heter så) och kabuki borste som jag båda använder till foundation. Rouge borste ( men den i kittet är bättre) och en par olika ögonskugge penslar.

    Den snedställda är av det fastare slaget och är grym till ögonbrynsskugga eller om man vill måla en mjukare eyeliner med ögonskugga.
  • BigMami

    Om är osäker på veilen så kan du ju beställa ett prov för en 10a. Men jag gillar det inte och inte heller foundationen då den rinner av redan efter någon timma på min torra hy, hur jag än gör med applicering, krämer osv..

    Men ögonskuggsborstarna är bra och ögonskuggorna

  • Jue
    Cherie skrev 2015-03-09 16:13:44 följande:
    Nej jag använder annan primer, föredrar flytande, men deras foundation använder jag.

    Borstarna i kittet är halvlånga, inte lika långa som make up stores till exempel, jag gillar storleken på dom men det är ju väldigt individuellt.

    Av det du beskriver så verkar kittet passa dig, dock kommer du få några extra men de kommer säkert komma till användning förr eller senare. Det är ett väldigt förmånligt pris.

    Jag tycker kabuki borsten är bäst till foundation (ej med i kit).

    De individuella jag har är deras flat top borste (vet ej om den heter så) och kabuki borste som jag båda använder till foundation. Rouge borste ( men den i kittet är bättre) och en par olika ögonskugge penslar.

    Den snedställda är av det fastare slaget och är grym till ögonbrynsskugga eller om man vill måla en mjukare eyeliner med ögonskugga.
    Jag har kabukiborsten sedan tidigare, men utifrån recensionerna på deras hemsida verkar flat top vara populärare. Älskar den borsten jag har! Absolut det lenaste jag någonsin testat. 

    Brukar du använda deras puderborstar i kittet till deras egna produkter eller fungerar de bättre med t.ex. flytande foundation och vanligt puder?
    BigMami skrev 2015-03-09 16:20:15 följande:

    Om är osäker på veilen så kan du ju beställa ett prov för en 10a. Men jag gillar det inte och inte heller foundationen då den rinner av redan efter någon timma på min torra hy, hur jag än gör med applicering, krämer osv..

    Men ögonskuggsborstarna är bra och ögonskuggorna


    Ska beställa några prover i veckan tror jag :)
  • Cherie

    Nu är det ju så att jag inte bara använder deras produkter och foundations och puder. Jag använder de stora fluffiga mest till puder, alltså när jag använder flytande foundation och lägget ett puder över för att fixera.

    Dom stora är lite för fluffiga/slappa att applicera mineralfoundation med.

  • Jue
    Cherie skrev 2015-03-10 08:33:07 följande:

    Nu är det ju så att jag inte bara använder deras produkter och foundations och puder. Jag använder de stora fluffiga mest till puder, alltså när jag använder flytande foundation och lägget ett puder över för att fixera.

    Dom stora är lite för fluffiga/slappa att applicera mineralfoundation med.


    Okej tack för svar.

    Just nu är det rea på b.la. deras ögonborst-kit. Är det några bra, användbara borstar?
  • nevermind

    Jag använder deras flat-borste (minns inte exakt vad den heter) till foundation, älskar den!! Funkar INTE till rouge dock, i alla fall inte den jag har.

    Deras rosa concealer är fantastisk mot blå ringar under ögonen!!

  • Jue
    nevermind skrev 2015-04-30 20:49:34 följande:

    Jag använder deras flat-borste (minns inte exakt vad den heter) till foundation, älskar den!! Funkar INTE till rouge dock, i alla fall inte den jag har.

    Deras rosa concealer är fantastisk mot blå ringar under ögonen!!


    Ok tack för tipset. :)
  • nevermind

    Åååååh, kan även tipsa om deras ögonskugga Fairydust!! Jag köpte ett prov på den (plus deras superbra concealerborste!) och jag älskar att ha den under ögonbrynet som highlighter. Duttar på med concealerborsten. <3 Den ser krämig ut, inte alls torr och "pudrig".

    Någon som testat deras lilla kabuki-borste?

  • BigMami

    Ja den ögonskuggan är magisk! Lika stardust, princess, magnolia. .. Jag kan mala på i evigheter

    Baby-kabukin är toppen att applicera concealer med på större områden som tex röda kinder.

    Eller till foundation under ögonen & runt näsan

  • nevermind
    BigMami skrev 2015-05-04 20:58:32 följande:

    Ja den ögonskuggan är magisk! Lika stardust, princess, magnolia. .. Jag kan mala på i evigheter smile2.gif

    Baby-kabukin är toppen att applicera concealer med på större områden som tex röda kinder.

    Eller till foundation under ögonen & runt näsan smile1.gif


    Ska garanterat beställa en Fairydust-ögonskugga, har bara haft prov innan. Har helt kärat ner mig i den!

    Hur är mini-kabukin med bronzer och rouge?
  • BigMami
    nevermind skrev 2015-05-05 20:11:20 följande:

    Ska garanterat beställa en Fairydust-ögonskugga, har bara haft prov innan. Har helt kärat ner mig i den!

    Hur är mini-kabukin med bronzer och rouge?


    Jag älskar deras skuggor!

    Nja kanske lite liten? Kanske funkar till contouring? Men det är nog en smaksak Jag tycker iaf att den är användbar.
  • nevermind
    BigMami skrev 2015-05-05 20:14:00 följande:
    Jag älskar deras skuggor! smile1.gif

    Nja kanske lite liten? Kanske funkar till contouring? Men det är nog en smaksak smile1.gif Jag tycker iaf att den är användbar.
    Då får det nog bli den stora borsten. Kanske. Jag är rätt seg på att bestämma mig... :-O
  • BigMami
    nevermind skrev 2015-05-05 22:17:08 följande:

    Då får det nog bli den stora borsten. Kanske. Jag är rätt seg på att bestämma mig... :-O


    Vad ska du använda den till?
  • Jue
    nevermind skrev 2015-05-04 20:52:30 följande:

    Någon som testat deras lilla kabuki-borste?


    Min kompis har den, och till storleken skulle jag tro att den kan ha samma användningsområden som BigMami skrev. Inte provat den dock men antar att den är som den stora fast i mindre version, och den stora älskar jag!
  • BigMami
    nevermind skrev 2015-05-09 23:58:42 följande:

    Rouge och bronzer.


    Okej. Då hade nog inte jag valt den stora till det.
Svar på tråden Tikei & Tikei sminkborstar