• Anonym (Stolt)

    3,5 åring som läser

    Har två söner som är 7 samt 3,5 år. 7-åringen visade inget intresse för eller kunde läsa innan han började skolan. Han har ju nu gått drygt en termin och har lärt sig läsa skapligt. Han ljudar sig fram rätt fort i läseboken och har också börjat försöka sig på att läsa serietidningar själv. Allt OK och normalt så alltså med honom. 

    Lillebror vill alltid göra allt som storebror gör, och han har också jämt varit mycket tidigare än storebror varit i samma ålder. När stora började med läsebok och bokstäver ville lillebror också lära sig detta.Nu vid 3,5 år har han lärt sig flertalet bokstäver både stora och små. Häromdagen började han ljuda sig fram på enklare ord som "sol", "val" "is" m.m. Är inte detta väldigt tidigt? Eller finns det fler som har barn som kan detta i samma ålder? Lillebror läser väl nu ungefär lika bra som storebror gjorde i aug-sept.... känns nästan svårt detta tycker jag. Vill uppmuntra båda barnen men det är svårt om lillebror kommer ikapp sin bror också. Det är likadant med t.ex. cykling. Lilla började cykla i höstas då han var drygt 3 år utan stödhjul och kunde nästan direkt cykla lika bra som sin bror som kämpat länge med detta.

    Några reflektioner på detta?

  • Svar på tråden 3,5 åring som läser
  • Anonym (storasyster)

    så var det när jag var liten - jag hade ganska svårt att lära mig läsa som 7-åring och mina föräldrar satt och tragglade detta med mig - bredvid satt min 4årige lillebror och lärde sig läsa då!
    Som femåring läste han Enid Blytons Fem-böcker själv. Nackdelen för honom var ju att när han väl började skolan tyckte han ju att det var ganska tråkigt, men förhoppningsvis att skolan numera blivit bättre på att tillgodose alla behov! 

  • Anonym (uppmuntra)

    Uppmuntra det betéendet!

    Det är superbra att barnet börjat så tidigt, och hen behöver din uppmuntring så hen fortsätter med intresset för att lära sig snabbt.

  • Anonym (uppmuntra)
    Anonym (uppmuntra) skrev 2015-03-01 20:53:30 följande:

    Uppmuntra det betéendet!

    Det är superbra att barnet börjat så tidigt, och hen behöver din uppmuntring så hen fortsätter med intresset för att lära sig snabbt.


    såg nu att det var en han. förlåt för ordet hen. Glömde bort att det var en han i stunden då jag skrev.
  • Anonym (stötta)

    Ja det är tidigt, men uppmuntra det ändå. Annars kan det leda till andra typer av problem istället. Jag tror att 7-åringen kan mycket som den lille inte kan ändå, uppmärksamma och beröm det för den äldre. Ju tidigare man lär sig läsa desto lättare och bättre går det i skolan sen, generellt sett.

  • fluu

    Det är tidigt. Ett av mina söndagsskolebarn kunde läsa och skriva hjälpligt vid 2,5 års ålder. Hon är första barnet och föräldrarna hade inte gjort mer än läst mycket för henne. Nu är hon några år äldre och är rena underbarnet.
    Jag tycker att du ska uppmuntra barnet, men hålla det på en lustfylld nivå.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Tjej)

    Det är tidigt. Jag kunde läsa/skriva när jag var 2 men så har jag 140 i iq också Solig 

  • Pescetarian

    Det är nog tidigt, ja. Det borde du uppmuntra.
    Jag lärde mig läsa vid fyra års ålder (vilket folk ansåg vara tidigt).
    När mamma och jag gick på stan så frågade jag alltid: "mamma, vad står det där?".
    En dag sa jag: "mamma, där står det...!".

  • Flickan och kråkan

    Min äldsta började läsa i samband med sin 3-årsdag. Han går i ettan nu och har haft väldigt glädje av att kunna läsa tidigt. Inte överintelligent men i och med att han läst så länge så har han ju kunnat ta till sig information på egen hand effektivt. Han är teoretiskt väldigt långt framme. Mellansonen har inte alls haft samma intresse även om det lossnat lite nu. Han läser texter med små bokstäver ok nu genom att känna igen en hel del ordbilder och ljudbilder och kombinerar det med snabb ljudning. Lätt-att-läsa-böcker. Fyller snart 6 så mer "normalt". Uppmuntra. De har glädje och nytta av läsningen.

  • Anonym (Tjej)
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-01 21:54:51 följande:

    Min äldsta började läsa i samband med sin 3-årsdag. Han går i ettan nu och har haft väldigt glädje av att kunna läsa tidigt. Inte överintelligent men i och med att han läst så länge så har han ju kunnat ta till sig information på egen hand effektivt. Han är teoretiskt väldigt långt framme. Mellansonen har inte alls haft samma intresse även om det lossnat lite nu. Han läser texter med små bokstäver ok nu genom att känna igen en hel del ordbilder och ljudbilder och kombinerar det med snabb ljudning. Lätt-att-läsa-böcker. Fyller snart 6 så mer "normalt". Uppmuntra. De har glädje och nytta av läsningen.


    Hur vet du att han inte är "överintelligent"?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-01 22:02:02 följande:
    Hur vet du att han inte är "överintelligent"?
    Det är skillnad mellan "mer än normalbegåvad" och "särbegåvad". Rätt många barn kan göra stora utvecklingssprång som mindre men i höjd med skolåldern så brukar de flesta landa in i "smartare än medel men inte en ny Einstein".

    Min son löste ekvationer med x och y när han var fem år gammal och fick bara 10 lägre än mitt resultat på ett web-IQ-test på engelska som 9-åring (och jag vet vad jag har enligt MENSAs riktiga medlemstest). Men nu är han bara bland de bättre i klassen.

    Hur mycket som beror på att skolan inte alls har uppmuntrat hans matematiska förmåga utan bara tjatar om att han är långsam (för att han kan räkna, hatar att skriva och är uttråkad till tårar av att skriva 25 idiotuppställningar av typen 467+ 865 som han räknat rätt i huvet i flera år redan) vet jag inte.

    Vi har tjatat på dem ända sen han började ettan men de har bytt lärare många gånger och det finns aldrig tid att göra nåt för de barn som redan kan det som läses, uppenbarligen.
Svar på tråden 3,5 åring som läser