• Penida

    Varför ska man amma om man inte vill?

    Jag har aldrig förstått varför vissa tycker att man ska amma sitt bara för att man kan när man inte vill. Någon som tycker så som vill förklara sin åsikt för mig?


    Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Varför ska man amma om man inte vill?
  • En blå giraff

    Jag tycker egentligen inte heller att man ska tvinga sig till amning. Men det kanske också beror på HUR starkt man känner att man inte vill. Mår man riktigt dåligt ska man självklart inte amma för det är inte positivt för barnet heller. Sen är det ju många mammor (bl.a.) jag själv som upplever amning som jobbigt och att man känner sig låst. Men man kanske ändå väljer att amma en period för de positiva effekter det ändå medför för barnet. Jag tänker framförallt på skydd mot infektioner som barnet får via mjölken.

  • Dixie

    Nä, det ska man inte göra.
    Men jag tycker att man ska läsa på och väga för- och nackdelar mot varandra innan man tar ett sådant beslut - så att man i alla fall grundar det på kunskap - och inte bara för "jag vill ha mina bröst ifred". 

  • Angel D
    Dixie skrev 2015-03-01 21:08:47 följande:

    Nä, det ska man inte göra.
    Men jag tycker att man ska läsa på och väga för- och nackdelar mot varandra innan man tar ett sådant beslut - så att man i alla fall grundar det på kunskap - och inte bara för "jag vill ha mina bröst ifred". 


    Räcker gott att hon vill ha sina bröst ifred. Det finns fullgod ersättning och närhet och anknytning får man precis lika bra med nappflaska.


    A och O är att matstunden skall vara rofylld för både barn och mamma. Mår mamman dåligt och känner obehag och stress så fångar barnet upp det med en gång och blir orolig. Det leder till att mamman stressar upp sig ännu mer och så är den onda spiralen igång.


    Är kvinnan däremot osäker på om hon vill eller inte så skulle jag råda till att prova i alla fall. Just för att det är bekvämt att alltid ha maten nära till hands. Känner hon att det funkar, ok, kör på. Funkar det inte? Nå, inte hela världen.

  • Batmamba
    Angel D skrev 2015-03-01 21:13:39 följande:

    Räcker gott att hon vill ha sina bröst ifred. Det finns fullgod ersättning och närhet och anknytning får man precis lika bra med nappflaska.

    A och O är att matstunden skall vara rofylld för både barn och mamma. Mår mamman dåligt och känner obehag och stress så fångar barnet upp det med en gång och blir orolig. Det leder till att mamman stressar upp sig ännu mer och så är den onda spiralen igång.

    Är kvinnan däremot osäker på om hon vill eller inte så skulle jag råda till att prova i alla fall. Just för att det är bekvämt att alltid ha maten nära till hands. Känner hon att det funkar, ok, kör på. Funkar det inte? Nå, inte hela världen.


    Exakt vad jag tänkte skriva!
  • Anonym (Ö)

    Jag förstår att alla inte KAN amma, men att välja bort utan att ens försöka, förstår jag INTE. eller inalla fall ge av råmjölken till sitt barn.

    Varför vill man inte ge sitt barn det bästa som de kan få, undrar jag.

  • Mamori
    Anonym (Ö) skrev 2015-03-01 21:17:58 följande:

    Jag förstår att alla inte KAN amma, men att välja bort utan att ens försöka, förstår jag INTE. eller inalla fall ge av råmjölken till sitt barn.

    Varför vill man inte ge sitt barn det bästa som de kan få, undrar jag.


    Jag kunde inte amma av medicinska skäl men hade hursomhelst valt bort det redan innan eftersom jag är allergisk och är man det och ammar så ökar risken för att barnet ska bli allergiskt. Är modern däremot inte allergisk själv så minskar risken.
  • Penida
    Anonym (Ö) skrev 2015-03-01 21:17:58 följande:

    Jag förstår att alla inte KAN amma, men att välja bort utan att ens försöka, förstår jag INTE. eller inalla fall ge av råmjölken till sitt barn.

    Varför vill man inte ge sitt barn det bästa som de kan få, undrar jag.


    Tänker du längre än mjölken när du tänker så? Du kan inte se att en mamma som inte vill amma sitt barn kanske inte är det bästa för sitt barn, att det sträcker sig längre än bröstmjölken?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Penida skrev 2015-03-01 21:26:55 följande:
    Tänker du längre än mjölken när du tänker så? Du kan inte se att en mamma som inte vill amma sitt barn men gör det ändå kanske inte är det bästa för sitt barn, att det sträcker sig längre än bröstmjölken?
    Var lite snabb där, har lagt till några ord.
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu

    Det ska man inte. Bröstmjölken i sig är nästan, nästan alltid det bästa för barnet, MEN amningen är inte alltid det bästa.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nozpa
    Anonym (Ö) skrev 2015-03-01 21:17:58 följande:

    Jag förstår att alla inte KAN amma, men att välja bort utan att ens försöka, förstår jag INTE. eller inalla fall ge av råmjölken till sitt barn.

    Varför vill man inte ge sitt barn det bästa som de kan få, undrar jag.


    Jag valde aktivt bort amningen med mitt 3:e barn. Var helt på det klara med den saken redan innan jag var gravid med nummer 3.

    Med 1:an och 2:an pumpade jag.

    Men som sagt med nummer 3 ville jag inte ge mig in i det där. Så jag hade väl gjort upp i mitt huvud att råmjölken skulle jag fixa iaf. Och var inställd på det ända tills efter han föddes. Både min BM som jag hade på MVC och sedan de 2 BM som var med vid förlossningen var eniga om att inte ge råmjölken om jag inte skulle amma. Det är inte så pass viktigt att det ska ställa till det för en kvinna som inte vill amma. Bättre att låta bli.
    Detta trots att jag ändå kände att okej, det kan jag väl se till att fixa iaf.

    Så nu vet du det. Det är INTE så pass viktigt i det läger där kvinnan faktiskt inte vill amma.
Svar på tråden Varför ska man amma om man inte vill?