• Serla

    Från vilken ålder hade ni era barn framåtvända i bilen?

    Ja, som frågan i rubriken lyder. Har fått olika bud från olika håll så jag tänkte kolla med er här vad som är vanligast. Skulle bli jättetacksam om ni tog er tid att svara. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Från vilken ålder hade ni era barn framåtvända i bilen?
  • Anonym (Mellan)

    Tog 5,5 år, barnet kommer vara mellan 5,5-6 år när vi vänder framåt. Vi har inte varit hela ense i frågan här hemma, och jag lovade att när barnet börjar förskoleklass så vänder vi framåt...

    Tyvärr är det väldigt få i min omgivning som haft sina barn bakåtvända ens så länge. De flesta har vänts vid 2,5-3,5 års ålder ????

  • Anonym (nästan 4 år)

    Vände barnet några månader innan 4-årsdagen. Vi väntade så länge vi kunde, men barnet fick helt enkelt inte plats att åka bakåt längre.

  • Serla

    Vi ska köpa ny stol nu, barnet är rätt litet och nätt och bara 90 cm långt, väger 15 kg och är över fyra år. Känns bara så läskigt att köpa en bältesstol när man är van att ha h*n bakåtvänd. Men samtidigt så känns det dumt att köpa en ny om bara några kg igen. den ska bara vara extrastol i mina föräldrars bil och användas korta sträckor. Vid längre så kan man ju flytta över "den riktiga" stolen från våran bil.

  • Sisisisi

    Vände mina barn när de vuxit ur den största bakåtvända stolen och de inte längre kunde åka bakåt. De var drygt fem år då/118 cm/23 kg. Ville såklart att de skulle åka så säkert som möjligt så länge de kunde.

    Det är en sån extrem skillnad i säkerhet så jag förstår inte hur man kan välja en framåtvänd stol när barnet faktiskt kan åka bakåt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi
    Serla skrev 2015-03-01 23:26:13 följande:

    Vi ska köpa ny stol nu, barnet är rätt litet och nätt och bara 90 cm långt, väger 15 kg och är över fyra år. Känns bara så läskigt att köpa en bältesstol när man är van att ha h*n bakåtvänd. Men samtidigt så känns det dumt att köpa en ny om bara några kg igen. den ska bara vara extrastol i mina föräldrars bil och användas korta sträckor. Vid längre så kan man ju flytta över "den riktiga" stolen från våran bil.


    Jag skulle aldrig sätta ett så litet barn framåt i en bältesstol. En olycka kan hända även på korta sträckor och det barn kan åka bakåt i flera år till, så du behöver inte köpa ny stol om några kilo igen.

    Kolla på detta klipp :

    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • En blå giraff

    Min 3,5 åring sitter bakåtvänd fortfarande. Det är dock trångt och bökigt nu med vinterkläder (jag har inte motorvärmare så måste ha kläderna på honom i bilen då vi ska iväg). Tror nog vi kommer att ge upp den bakåtvända stolen nästa höst då dessa tjocka kläder ska på igen, då köper jag en bältesstol. Han är då drygt 4.

  • Mika86

    Röstade på 4.

    Men första vände vi när han va 3 för att vi va idiotiska o bara lyssnade på hur min släkt gjort o litade på att det ba bra att vända vid tre.

    Andra vände vi vid 4 då det inte funkade med tre bakåtvända i bilen.

    Nu är tredje barnet 4 år o 3 månader o kommer sitta bakåtvänt ett bra tag till, minst ett halvår tror jag, eller iaf så länge han får plats i stolen

  • Lena
    Serla skrev 2015-03-01 23:26:13 följande:

    Vi ska köpa ny stol nu, barnet är rätt litet och nätt och bara 90 cm långt, väger 15 kg och är över fyra år. Känns bara så läskigt att köpa en bältesstol när man är van att ha h*n bakåtvänd. Men samtidigt så känns det dumt att köpa en ny om bara några kg igen. den ska bara vara extrastol i mina föräldrars bil och användas korta sträckor. Vid längre så kan man ju flytta över "den riktiga" stolen från våran bil.


    Normala bakåtvända stolar räcker till 25kg så det är ett tag till, du behöver inte byta snart igen.
  • sextiotalist

    3,5 år, vilket var normalt på den tiden. Det var en lättnad, den tidigare åksjuka barnet slutade med att vara åksjuk

Svar på tråden Från vilken ålder hade ni era barn framåtvända i bilen?