• mamamia

    Kan det vara Cystor?

    Hej jag är en 15 åring tjej. Jag har på dom 5 dagarna fått jätte ont i högra äggstocken. Jag har mått illa. Jag har haft svårt att sova(värken). Det känns som en tyngd i magen. Och jag brukar inte få min mens sen men den här gången tog det en hel månad. Jag har inte min mens fortfarande. Kan det vara Cystor eller kanske blindtarmsinflammation? Om det är en cysta kan ni gärna kommentera om det har hänt er. Eller vad orsakerna kommer vara om man opererar sig :)

  • Svar på tråden Kan det vara Cystor?
  • Themis

    Jag har haft en lite större äggstockscysta och av din beskrivning låter det inte helt orimligt, men eftersom man aldrig ska lita på internet för att få diagnoser så tycker jag du borde söka läkare bums för att kolla upp det.

    Innan du blir mer orolig så vill jag också skriva att nästan alla sådana cystor är ofarliga och spricker av sig själva. Man opererar bara om de blivit riktigt stora och gör ont och då blir det titthålskirurgi.

    Min cysta var stor som en satsuma ungefär och vätskefylld, enligt ultraljudet. Den brast efter några månader och det gjorde lite ont och kändes ganska läskigt inuti en liten stund, men värre än så blev det inte för min del.

    Jag märkte av den ordentligt när jag fick en "studsig" känsla på ena sidan och det började göra ont när jag gick i trappor, i takt med stegen.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Kan det vara Cystor?