• Anonym (utmattning)

    Kan man gråta av ångest?!

    Har gått in i väggen men börjat arbetstränat och kommit upp i 50%

    Tyvärr har jag inte lärt mig ett skit... och fallit tillbaka igen...

    Ångesten är stor och jag bara gråter.... Läkaren säger depression ät SSRI

    men jag vill ha ångesdämpande för tror att ångest går över när kroppen fått varva ner...

    Men pga att jag gråter så är det inte ångest säger läkaren....

  • Svar på tråden Kan man gråta av ångest?!
  • Anonym (Jag)

    Man kan gråta av ångest. Man kan gråta av glädje. Man kan gråta av ledsenhet. Man kan gråta av nervositet. Man kan gråta av ilska.

    Läkaren vill antagligen att du ska äta antidepressiva eftersom det oftast ligger en depression i botten när man har ångest. Ångestdämpande medicin är aldrig en lösning på ångest, inte heller antidepp. Det man oftast behöver är en kombination av medicin och terapi. 

  • Anonym (utmattning)

    I mitt fall är det utmattning som är grunden. Har varit sjukskriven i över ett år för utmattning. Då följde jag läkaren och åt SSRI, överjävlig insättning på 8 veckor och sedan ofantliga svettningar gjorde att jag slutade efter 6 mån.

    Visst försvann ångesten efter ett tag... .men vem vet att den inte hade gjort det av att vila också?

    Nu har jag kommit upp till 50% på jobbet och tyvärr fallit ner i ett bakslag igen.... Gråter (inte hela tiden men får typ attacker....) men antar att det är kroppen som säger ifrån i gen att jag kört på för hårt... (mellan dessa tillfällen har jag inte haft ångest varken med eller utan sertralin)

    Vill ha Ångesdämpande för att kunna fungera som en mamma när ångesten kommer krypande

    Men jag vet inte.... kommer inte testa SSRI igen....

  • Anonym (Jag)
    Anonym (utmattning) skrev 2015-03-02 12:46:03 följande:

    I mitt fall är det utmattning som är grunden. Har varit sjukskriven i över ett år för utmattning. Då följde jag läkaren och åt SSRI, överjävlig insättning på 8 veckor och sedan ofantliga svettningar gjorde att jag slutade efter 6 mån.

    Visst försvann ångesten efter ett tag... .men vem vet att den inte hade gjort det av att vila också?

    Nu har jag kommit upp till 50% på jobbet och tyvärr fallit ner i ett bakslag igen.... Gråter (inte hela tiden men får typ attacker....) men antar att det är kroppen som säger ifrån i gen att jag kört på för hårt... (mellan dessa tillfällen har jag inte haft ångest varken med eller utan sertralin)

    Vill ha Ångesdämpande för att kunna fungera som en mamma när ångesten kommer krypande

    Men jag vet inte.... kommer inte testa SSRI igen....


    Det finns många olika ssri preparat och även andra antidepressiva som inte är ssri. Vilket ssri preparat var det du åt?

    Min egna erfarenhet av ångestdämpande är att de ger en falsk trygghet och en lindring som hade kunnat lösas av annat. Jag blev så mentalt beroende av mina ångestdämpande att jag inte kunde gå någonstans utan dem och när de sedan slutade värka gick jag över till tyngre - benso, vilket var det största misstag jag begått. Jag blev beroende och avtändningen från benso var inte rolig vill jag lova.

    Får du någon terapi?
  • Anonym (utmattning)

    Jag går i KBT har inte hjälpt speciellt bra mot utmattning.

    Har faktiskt terapi om en timme.... ska kanske be at vi fokuserar på ångesten jag har just nu...

    Har nog ändå en mild ångest är jag iväg och gör saker så fungerar det bättre.... kan koppla bort de då.... problemet är att jag i min utmattning inte orkar av att göra saker.... så blir mycket att sitta hemma, älta, funddera mm,,

    Har nog då ganska mild ångest inser jag.... funderar på att be att få testa Theralen eller något....

  • Anonym (utmattning)

    Vill dessvärre inte genomgå en insättning av den typen av medicin igen... 8 v av överjävligt mående....

  • Anonym (Jag)

    Theralen och Atarax är båda milda mediciner som man kan få utskrivet för ångest, så du kan ju be att få prova om du verkligen vill. Räkna dock med att du kan bli trött av de medicinerna.

    Det kan vara så att just Sertralin inte fungerar för dig. Det brukar ta tid att hitta rätt medicin och rätt dos. Mitt råd är att du provar med en annan medicin och trappar upp den väldigt försiktigt, men vill du inte så vill du inte.. Vet inte om du vet det, men det finns också något som kallas SNRI preparat, vilka verkar på både serotonin och nordadrenalin.

Svar på tråden Kan man gråta av ångest?!