• Anonym (ts)

    Jag är så ledsen på min sambo och hans asperger

    Jag har varit tillsammans med min sambo i fyra år, och vi har bott ihop i tre. Han berättade tidigt att han har asperger-diagnos, och visst märkte jag att han var lite "annorlunda", men tyckte inte det var på något negativt sätt. Han är mycket intelligent och kunnig inom sina specialområden. 
    På sista tiden har det blivit jobbigare och jobbigare att leva med honom. Jag vet inte om han i början försökte "spela normal" och att han har börjat slappna av nu eller vad det är. 
    Problemet är att han är totalt ointresserad av mig och det jag tycker är viktigt. Om jag berättar något för honom lyssnar han antingen inte alls, eller så väntar han tills den nanosekund då jag pratat klart, för att återgå till att prata om det han tycker är intressant. Eller så avbryter han mig rakt av för att han måste säga någonting, och då märker han inte ens att han avbryter - eftersom han inte har lyssnat alls. 
    Vi kan ha jätteintressanta diskussioner, men bara om det är något han är till hundra procent intresserad av. Han håller låååååånga monologer om sina specialintressen. Han kan på riktigt prata i en timme utan att jag svarar honom ens. Ibland vill jag bidra till diskussionen men det är ingen konversation utan han upplåter tid till mig att säga det jag vill säga, sedan fortsätter han på samma spår som innan. 

    Han förstår inte att vissa saker måste göras NU. Jag hade parkerat olagligt på innergården till exempel för att jag bara skulle springa upp i lägenheten och hämta honom, men då bara MÅSTE han googla en sak. Jag påpekar att han kan googla i bilen, men han kan inte tänka om! Det är bara ett exempel av hundra, han kan inte ändra sitt inställda tänk och det gör mig galen!

    Han tycker att städning och diskning är totalt ointressant, och ser inte röran. Vilket leder till att jag får göra allt. Jag har provat att skriva scheman för städ och disk eftersom han behöver rutiner, men han bara struntar i att göra sin del.

    Grejen är att han är ju inte sånhär för att han är en egoistisk skithög, han kan faktiskt inte hjälpa det (inte det mesta iaf). När jag får spelet på honom om disken till exempel blir han jätteledsen, och då får jag dåligt samvete, och så säger jag ingenting istället. Och så är det igång. Problemet är att jag blir ledsnare och ledsnare för varje dag som går. Jag får aldrig känna mig viktig, allting kretsar kring honom och hans idéer. Känner att jag försvinner i vår relation.
    Jag vill inte göra slut. Är det någon här som har aspergers eller lever med någon som har det som kan ge mig lite råd för hur jag ska hantera vår relation? 

  • Svar på tråden Jag är så ledsen på min sambo och hans asperger
  • Anonym (hemskt)

    Skulle aldrig orka med det där. Passar han inte bättre ihop med någon som är lika störd som han är?

  • en blind vän

    Då måste sätta dig själv I främsta rummet. Han beter sig idiotiskt ja, men du har inte varit tillräckligt tydlig tror jag.
    Han är säkert nöjd med er relation och förstår inte att du inte trivs.
    Oavsett Aspeberger så är han egoistisk.

    Tänk på att om du gör slut så kommer dina egna problem att sätta dig I främsta rummet att kvarstå.

    Säg till exakt vad du vill han ska göra. Skriv gärna ner det på papper och ge honom det. Var lite listig. Säg det inte på ett negativt sätt. Spela förförisk skoja lite men säg det klart och tydligt. När han protesterar så ge honom slängkyssar och säg att han gör det för din skull.

    Lycka till

  • Anonym (ts)

    Jag har funderat på om han inte skulle passa bättre ihop med en annan "aspie", men jag står inte ut med tanken på att lämna honom. Han vill inte ha någon annan, han vill ju ha mig. 
    Jag har gett honom listor, jag har bett snällt, jag har skällt. Det leder ingen vart. Han får bara ångest eller blir ledsen för att han inte kan leva upp till mina krav. 

    Att jag måste vara den som sköter allt praktiskt kan jag leva med. Värre är att jag aldrig känner att jag är viktig. Jag har flera gånger skällt ut honom när han till exempel avbryter mig. Då säger jag saker som " nu var det faktiskt jag som pratade, vi kan jättegärna prata om din grej senare, men det här är viktigt för mig" eller liknande överpedagogiskt. Då ber han om ursäkt, och säger åt mig att fortsätta. När jag då talat till punkt, även om jag ställer en konkret fråga svarar han aaa, mmmm, aaa. Sedan börjar han babbla om sitt. För han KAN inte ställa om sina tankar, han har så många tankar att hålla ordning på i sitt huvud att det inte finns något utrymme för något annat. Han kan verkligen inte rå för det men fy fasen vad ledsen man blir! 

  • Rådjur

    Kan inte citera från mobilen - men alltså, syftar nu på Anonym (hemskt)

    - kan vi inte sluta referera till Asperger som en "störning" ?

    Det är ingen jävla störning, det är - enkelt förklarat - ett annat sätt att fungera på.

    TS;
    Har du tagit upp det här med att han aldrig lyssnar när du pratar ?

    Håller med ovanstående om att ni bör ha ett samtal om hur ni kan kompromissa för att ni båda ska trivas.
    Ni verkar ha helt olika synsätt ang ex städning - han kanske ej bryr sig lika mycket som du om att det ska vara städat/diskat, och då gäller det väl typ att mötas halvvägs.

    Kan inte han sköta den delen av städningen som är lättast för honom att klara av/som han trivs med bäst, typ ?

  • Anonym (hemskt)
    Rådjur skrev 2015-03-02 13:15:01 följande:

    Kan inte citera från mobilen - men alltså, syftar nu på Anonym (hemskt)

    - kan vi inte sluta referera till Asperger som en "störning" ?

    Det är ingen jävla störning, det är - enkelt förklarat - ett annat sätt att fungera på.

    TS;
    Har du tagit upp det här med att han aldrig lyssnar när du pratar ?

    Håller med ovanstående om att ni bör ha ett samtal om hur ni kan kompromissa för att ni båda ska trivas.
    Ni verkar ha helt olika synsätt ang ex städning - han kanske ej bryr sig lika mycket som du om att det ska vara städat/diskat, och då gäller det väl typ att mötas halvvägs.

    Kan inte han sköta den delen av städningen som är lättast för honom att klara av/som han trivs med bäst, typ ?


    Det är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som ligger utanför normen, och det är klart att när det förhåller sig som i ts killes fall är en störning som inte tillåter honom att fungera på lika villkor med sin sambo.
  • Anonym (Anonym N)
    Anonym (ts) skrev 2015-03-02 12:22:28 följande:

    Jag har varit tillsammans med min sambo i fyra år, och vi har bott ihop i tre. Han berättade tidigt att han har asperger-diagnos, och visst märkte jag att han var lite "annorlunda", men tyckte inte det var på något negativt sätt. Han är mycket intelligent och kunnig inom sina specialområden. 

    På sista tiden har det blivit jobbigare och jobbigare att leva med honom. Jag vet inte om han i början försökte "spela normal" och att han har börjat slappna av nu eller vad det är. 

    Problemet är att han är totalt ointresserad av mig och det jag tycker är viktigt. Om jag berättar något för honom lyssnar han antingen inte alls, eller så väntar han tills den nanosekund då jag pratat klart, för att återgå till att prata om det han tycker är intressant. Eller så avbryter han mig rakt av för att han måste säga någonting, och då märker han inte ens att han avbryter - eftersom han inte har lyssnat alls. 

    Vi kan ha jätteintressanta diskussioner, men bara om det är något han är till hundra procent intresserad av. Han håller låååååånga monologer om sina specialintressen. Han kan på riktigt prata i en timme utan att jag svarar honom ens. Ibland vill jag bidra till diskussionen men det är ingen konversation utan han upplåter tid till mig att säga det jag vill säga, sedan fortsätter han på samma spår som innan. 

    Han förstår inte att vissa saker måste göras NU. Jag hade parkerat olagligt på innergården till exempel för att jag bara skulle springa upp i lägenheten och hämta honom, men då bara MÅSTE han googla en sak. Jag påpekar att han kan googla i bilen, men han kan inte tänka om! Det är bara ett exempel av hundra, han kan inte ändra sitt inställda tänk och det gör mig galen!

    Han tycker att städning och diskning är totalt ointressant, och ser inte röran. Vilket leder till att jag får göra allt. Jag har provat att skriva scheman för städ och disk eftersom han behöver rutiner, men han bara struntar i att göra sin del.

    Grejen är att han är ju inte sånhär för att han är en egoistisk skithög, han kan faktiskt inte hjälpa det (inte det mesta iaf). När jag får spelet på honom om disken till exempel blir han jätteledsen, och då får jag dåligt samvete, och så säger jag ingenting istället. Och så är det igång. Problemet är att jag blir ledsnare och ledsnare för varje dag som går. Jag får aldrig känna mig viktig, allting kretsar kring honom och hans idéer. Känner att jag försvinner i vår relation.

    Jag vill inte göra slut. Är det någon här som har aspergers eller lever med någon som har det som kan ge mig lite råd för hur jag ska hantera vår relation? 


    Jag är inte säker på att du kommer att komma så mycket längre med den här killen. Jag tror att han i grund och botten är som han är och han lär inte ändra sig överdrivet mycket. Ni kommer att ha diskussioner och han kommer säkert att lova att bättra sig på vissa punkter men efter ett tag så kommer han att glida tillbaka in i sitt gamla beteende igen. Förmodligen för att han i grund och botten inte fattar eller ser vad han gör fel.

    Din sambo låter väldigt mycket som min sambo. Hon är visserligen diagnosticerad och jag har faktiskt aldrig riktigt tänkt tanken att det skulle va tal om nån bokstavsdiagnoserna eller nåt sånt i hennes fall. Men jag börjar fundera mer och mer efter att exempelvis ha läst vad du skrivit, för min tjej och sambo är lika dan. Helt och hållet egentligen. Snackar bara om sitt och håller långa monologer.
  • Rådjur
    Anonym (hemskt) skrev 2015-03-02 13:41:30 följande:
    Det är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som ligger utanför normen, och det är klart att när det förhåller sig som i ts killes fall är en störning som inte tillåter honom att fungera på lika villkor med sin sambo.

     


    Tack, jag vet, har själv asperger.


    Tycker dock det är negativt att referera till svårigheter att kompromissa som en "störning", skulle snarare säga att det är ett problem.

  • Anonym (kännerigen)

    Jag var sambo med en kille tidigare med Aspergerdrag, dock ej "full" diagnos. Kruxet är att diskreta vinkar knappast går fram, utan man får vara övertydlig med vad man vill...som att tala med ett barn lite.

    Sen förstod han inte per automatik vad andra människor känner, det måste man förklara. Sen hade han ett stort behov av att vara ensam (antagligen för att han får anstränga sig en hel del för att vara social-sådant som går med automatisk för andra människor (hon ler=hon är glad tex) kräver att han måste tänka). Och det orkade han väl inte hur länge som helst, så när vi umgåtts i ett par timmar var han tvungen att gå iväg och vila upp sig. Jag som vill ha sällskap hela tiden helst blev ju rätt sur :-P Så när jag träffade honom var det ju toppen, för då umgicks vi bara då och då. Riktigt jobbigt blev det när vi flyttade ihop. Dessutom så skrev han långa listor på allt han måste göra, sen struntade han i dem så tillslut blev väldigt lite gjort iallafall.

    På plussidan var ju att när han väl ville umgås så var det ju väldigt kul, eftersom han struntade i alla sociala normer (eftersom han inte fattade dem) så hände det ju massa udda grejer.

    Jag tror dessvärre inte att han kan ändra sig, det är bara att vara ruggigt tydlig (vilket du iofs verkar vara). Själv fixade jag det inte, vi grälade till slut varje dag och sen flyttade jag ut.

  • Anonym (kännerigen)

    PS. Anledningen  till att han blir ledsen först när du säger till honom är nog för att det inte är förrän då han fattar att du är ledsen...och eftersom han tycker om dig vill han förstås göra dig glad.

Svar på tråden Jag är så ledsen på min sambo och hans asperger