• Anonym (Hej)

    Startat eget, nu gravid... vad blir ersättningen?

    Jag startade eget för tre månader sen, arbetar som konsult åt ett annat företag. Har dragit in mellan 25-30000 innan skatt varje månad sen dess. Var arbetslös ett längre tag innan detta.

    Tog ett gravtest nu i helgen som visade positivt. Nu undrar jag hur min ersättning under föräldraledigheten kommer att beräknas? Nån som vet?

  • Svar på tråden Startat eget, nu gravid... vad blir ersättningen?
  • Ms H

    Jag antar att det beror på vad du hade för SGI innan du började som konsult.

  • Anonym (?)
    Ms H skrev 2015-03-02 15:31:10 följande:

    Jag antar att det beror på vad du hade för SGI innan du började som konsult.


    Ingen. Har studerat och inte jobbat.
  • PappaRune

    Har du startat eget är de beräknat ur en fiktiv lön dem första två åren. Du lämnar en uppgift till skatteverket där du uppger vad DU ville gett en person för ditt arbete i året.
    Ta inte i för mycket. Dem tittar i sina register om du är i samma löns område. Men har du typ 30' före skatt sätt då 35'. Då du har timmar med bokföring ++. Hoppas det går bra Grattis med barnet

  • Anonym (?)
    PappaRune skrev 2015-03-02 15:47:46 följande:

    Har du startat eget är de beräknat ur en fiktiv lön dem första två åren. Du lämnar en uppgift till skatteverket där du uppger vad DU ville gett en person för ditt arbete i året.
    Ta inte i för mycket. Dem tittar i sina register om du är i samma löns område. Men har du typ 30' före skatt sätt då 35'. Då du har timmar med bokföring ++. Hoppas det går bra smile1.gif Grattis med barnet


    Okej.

    Jag såg nu att den fiktiva lönen baseras på bransch, ens utbildning, erfarenhet etc. Jag är dock inte utbildad och saknar helt tidigare erfarenhet inom området.
  • Anonym (AK)
    Anonym (?) skrev 2015-03-02 19:53:17 följande:
    Okej.

    Jag såg nu att den fiktiva lönen baseras på bransch, ens utbildning, erfarenhet etc. Jag är dock inte utbildad och saknar helt tidigare erfarenhet inom området.
    Ställ din fråga i "Fråga experten - försäkringskassan" istället, så får du nog bra info.
  • PappaRune

    Min sambo gick genom denna djungel för bara månader sedan. F-kassan har inga fasta svar. Ring tre gånger, få tre skilda svar!
    Spelar ingen roll om du har utbildning eller inte. Du fyller i papper från F-kassan, där lägger du in lönen du ville gett en person om dem skulle gjort ditt arbete i dag. F-kassan tittar i sina papper om lönen ligger i "normal" området för ditt företag. Du lägger också in hur många timmar du arbetar på en vecka. Tänk på alt du gör med företaget så blir de många timmar.
    Hoppas du förstår vad jag menar

  • Anonym (abc)

    Man får skitlåg ersättning, den fiktiva lönen räknas på ett sätt som gör den väldigt dålig. Min sambo hade liknande när han var föräldraledig och hade vi vetat hur lite pengar han skulle fått ut så hade han varit ledig utan ersättning och sparat dagarna tills senare om han ev. skulle få en anställning som han skulle kunna ta ledigt från i semestertider.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (abc) skrev 2015-03-03 17:18:27 följande:

    Man får skitlåg ersättning, den fiktiva lönen räknas på ett sätt som gör den väldigt dålig. Min sambo hade liknande när han var föräldraledig och hade vi vetat hur lite pengar han skulle fått ut så hade han varit ledig utan ersättning och sparat dagarna tills senare om han ev. skulle få en anställning som han skulle kunna ta ledigt från i semestertider.


    Okej, det låter tråkigt. Vad var det för företag han startade? För min del är det inte aktuellt med vanlig anställning.
  • Anonym (Pedagog)

    Jag fick min sgi baserad på vad jag skulle fått som anställd inom samma bransch. Fick en jättebra sgi!

Svar på tråden Startat eget, nu gravid... vad blir ersättningen?