• Anonym (Hej)

    Startat eget, nu gravid... vad blir ersättningen?

    Jag startade eget för tre månader sen, arbetar som konsult åt ett annat företag. Har dragit in mellan 25-30000 innan skatt varje månad sen dess. Var arbetslös ett längre tag innan detta.

    Tog ett gravtest nu i helgen som visade positivt. Nu undrar jag hur min ersättning under föräldraledigheten kommer att beräknas? Nån som vet?

  • Svar på tråden Startat eget, nu gravid... vad blir ersättningen?
  • Ms H

    Jag antar att det beror på vad du hade för SGI innan du började som konsult.

  • Anonym (?)
    Ms H skrev 2015-03-02 15:31:10 följande:

    Jag antar att det beror på vad du hade för SGI innan du började som konsult.


    Ingen. Har studerat och inte jobbat.
  • PappaRune

    Har du startat eget är de beräknat ur en fiktiv lön dem första två åren. Du lämnar en uppgift till skatteverket där du uppger vad DU ville gett en person för ditt arbete i året.
    Ta inte i för mycket. Dem tittar i sina register om du är i samma löns område. Men har du typ 30' före skatt sätt då 35'. Då du har timmar med bokföring ++. Hoppas det går bra Grattis med barnet

  • Anonym (?)
    PappaRune skrev 2015-03-02 15:47:46 följande:

    Har du startat eget är de beräknat ur en fiktiv lön dem första två åren. Du lämnar en uppgift till skatteverket där du uppger vad DU ville gett en person för ditt arbete i året.
    Ta inte i för mycket. Dem tittar i sina register om du är i samma löns område. Men har du typ 30' före skatt sätt då 35'. Då du har timmar med bokföring ++. Hoppas det går bra smile1.gif Grattis med barnet


    Okej.

    Jag såg nu att den fiktiva lönen baseras på bransch, ens utbildning, erfarenhet etc. Jag är dock inte utbildad och saknar helt tidigare erfarenhet inom området.
  • Anonym (AK)
    Anonym (?) skrev 2015-03-02 19:53:17 följande:
    Okej.