• Anonym (Maria)

    35 år, färdig med barn, vilket preventivmedel ska jag ha??

    Jag skulle behöva lite tips på preventivmedel som kan passa mig.
    Det finns så mycket och jag vet inte alls vad jag ska välja.

    Jag har bara ätit p-piller. Efter barnen har vi kört på avbruten sex.
    Detta är inget jag vill fortsätta med längre, trots att vi kört på detta i 7 år.

    Innan har tanken på "olycksfall i verkstaden" inte varit så "farlig", men nu börjar läget bli så att jag inte vill ha fler barn.

    Så.. Sprutor, piller, stavar och spiraler.. vad sjutton "ska" man ha??
    Vill ni dela med er av era erfarenheter kring detta ämne? {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden 35 år, färdig med barn, vilket preventivmedel ska jag ha??
  • Anonym (C)

    Jag har hormonspiral och är väldigt nöjd. Den sitter inne i fem år, känns inte och man behöver aldrig tänka på att komma ihåg den som med p-piller. Jag har småblödningar nån gång ibland. Inte alls så mycket som mens, men man vet ju aldrig när de kommer.

  • Fjäril kär

    jag är 37 år och steriliserade mig.  Jätteskönt och har inte ångrat mig! 

    När jag insåg att "olycksfall" skulle innebära en abort utan att tveka så var det dags att tänka om när det gällde preventivmedel.  

    Jag är färdig med barn och olyckor är inte välkomna och då blev valet ganska enkelt. Jag hade tidigare kopparspiral i sju år och var glad över att slippa hormoner och slippa må dåligt av just hormoner.  Så valet att sterilsera mig var inte särskilt svårt. 

  • Fjäril kär

    just ja..  Jag valde att bränna mina äggledare och gjorde sterilisering via titthålskirurgi.  
    Jag har inte haft mens sedan ingreppet (för snart 7 månader sedan)  och slipper även pms och andra mens-relaterade saker. 

  • Anonym (Pippilotta)

    eftersom inget p-medel är 100% säkert och det finns dom som blivit gravida av både p-stavar och hormonspiraler så var det ingen chansning jag ville ta. Var jag klar med barn så var inga olyckor välkomna .  Och det var då mitt eget ansvar att se till att inga fler barn var möjligt.  Så jag sterilserade mig också som ovan skribent. 
    inte ångrat mig heller och det var det skönaste jag gjort. 

  • Donum

    Jag har valt bort preventivmedel sedan 5 år tillbaka. Min man har påbörjat processen med sterilisering, så det kan ju vara ett alternativ också, om han inte heller vill ha barn?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Dr Mupp

    jag är 35 och steriliserad. supernöjd med det beslutet


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Maria)

    Sterilisering.. Hmm

    Detta har aldrig funnits i min värld, så jag vet inget om detta ingrepp.

    Nån som vill berätta lite mer ingående kring detta?

    Är detta vanligt idag?

    Tackar för alla svar hittills. Fler tips på vanliga preventivmedel?

  • Dr Mupp
    Anonym (Maria) skrev 2015-03-02 22:27:43 följande:

    Sterilisering.. Hmm

    Detta har aldrig funnits i min värld, så jag vet inget om detta ingrepp.

    Nån som vill berätta lite mer ingående kring detta?

    Är detta vanligt idag?

    Tackar för alla svar hittills. Fler tips på vanliga preventivmedel?


    det finns två metoder. 

    Sen ena går ut på att man sätter skruvar i äggledarna och ärrbildningen tillsammans med skruvarna bildar en propp som gör att ägg och sperimer inte kan mötas. Fördelarna är att man inte behöver operera utan det görs vaginalt. Nackdelen är att det tar lite tid innan ärrbildningen gjort att det blir totalt stopp.

    Den andra metoden är den mer vanliga. Genom titthålskirurgo så kapar man äggledarna. Fördelarna är att man har ett skydd från första stund. Nackdelen är att man måste operera.

    Jag steriliserade mig i samband med mitt planerade kejsarsnitt. I mitt fall så skar läkaren bort en bit av äggledarna och brände sen ändarna. Jag har mens och PMS som vanligt.

    Sen finns det manlig sterilisering också. Det görs under lokalbedövning och läkaren skär helt enkelt av sädelledarna. Sen får mannen lämna sperimeprov några gånger tills det inte finns spermier kvar i sädesvätskan.

    Det man ska vara mdveten om är att det är ett permament ingrepp.

    Jag vet inte hur vanligt det är, men det är nog mer vanligt än många tror. Jag har träffat på en del steriliserade Däremot så är det så att i många landsting inkl mitt eget så får man betala ganska mycket för sterilisering, i andra betalar man bara patientavgift. Här kostar (eller iaf kostade för 5 år sen) kvinnlig steriliering 10 000 kr och manlig 8 000 kr. Jag fick mitt gratis tack vare att jag gjorde det i samband med snitt.

    Säkerheten är hög, men inte 100%. 
    17 av 100 blir gravida inom en 10-års period.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fjäril kär
    Anonym (Maria) skrev 2015-03-02 22:27:43 följande:

    Sterilisering.. Hmm

    Detta har aldrig funnits i min värld, så jag vet inget om detta ingrepp.

    Nån som vill berätta lite mer ingående kring detta?

    Är detta vanligt idag?

    Tackar för alla svar hittills. Fler tips på vanliga preventivmedel?


    sterilisering är väldigt vanligt - bland kvinnor .  Bland män är det inte riktigt lika vanligt men det är på sakta ökning.  Bland dom i min omgivning som är kring 40-års åldern väljer dom flesta att sterilisera sig eftersom både fler barn och även en abort är otänkbart.  Bara för att man inte vill ha fler barn innebär det inte att man vill genomgå en abort.  Då är sterilisering enda alternativet. 

    Det finns två sätt att sterilisera sig på , det första görs under lokalbedövning och innebär att man sätter in två "korkar" i äggledarna som täpper till. Det är hopväxt på tre månader och man bör använda p-piller som extra skydd under den tiden tills det verkligen är hopväxt.   Du är på sjukhus under ett par timmar och sen får du åka hem. 

    Det andra sättet görs under narkos och med titthålskirurgi, då bränner man sönder äggledarna och du är skyddad direkt från ingreppet och behöver inte skydda dig på annat sätt.  Eftersom det görs under narkos så är du på sjukhus under en del av dagen och sen får du åka hem.  

    båda sätten går inte att ångra. Är du steriliserad så är du. 
  • Anonym (Maria)

    Tack snälla för era svar. 

    Rent spontant känns sterilisering inte som något för mig just nu, när jag läst era svar och tänkte lite. 

    Kan dock bli något att fundera på om några år.

    Jag är less på min mens som är kraftig och smärtar. 
    Den vill jag nog mest fokusera på när jag tänkt lite mer.

    Vilka preventivmedel tar bort mensen? 

    Fördelen med p-piller har ju varit att jag haft stenkoll på när jag ska ha den, och kunde skjuta upp den om det inte passade. 

    Många varianter har också mycket mellanblödningar osv de första månaderna?  Kanske dumt att testa sådana sorter innan sommaren. 

  • Massor

    Det finns inget preventivmedel som säkert tar bort mensen. Men för mig har cerazette minipiller och Mirena hormonspiral gjort det.

  • Fjäril kär
    Anonym (Maria) skrev 2015-03-04 05:05:34 följande:

    Tack snälla för era svar. 

    Rent spontant känns sterilisering inte som något för mig just nu, när jag läst era svar och tänkte lite. 

    Kan dock bli något att fundera på om några år.

    Jag är less på min mens som är kraftig och smärtar. 
    Den vill jag nog mest fokusera på när jag tänkt lite mer.

    Vilka preventivmedel tar bort mensen? 

    Fördelen med p-piller har ju varit att jag haft stenkoll på när jag ska ha den, och kunde skjuta upp den om det inte passade. 

    Många varianter har också mycket mellanblödningar osv de första månaderna?  Kanske dumt att testa sådana sorter innan sommaren. 


    tyvärr finns det inget preventivmedel som med säkerhet tar bort din mens.  Det är olika för alla. 

    jag har haft regelbunden mens med precis allt jag provat.  Cerazette p-piller som många upplever att dom blir mensfria med gjorde att jag blödde konstant i ett halvår...   andra p-piller har jag haft mens med hyggligt regelbundet.  Hormonspiral fick jag ta ut för att jag blödde hipp som happ . Kopparspiral fick jag regelbunden mens med.  

    steriliseringen är märkligt nog det som fick min mens att försvinna.  
  • Multignutten

    Jag har Mirena hormonspiral sedan några år tillbaka. Hade kopparspiral efter att sonen fötts men efter ett år började den krångla och jag bytte till hormonspiral och den fungerar toppen! Har pyttesmå blödningar en gång i månaden och då räcker det med trosskydd i 2 dagar ungefär. Har ingen mensvärk, knappt någon PMS att tala om heller. Jag är också färdig med barn och vi pratade om att min man skulle sterilisera sig men än så länge så är jag så nöjd med spiralen så att han steriliserar sig är inte aktuellt nu. Jag har även haft minipiller innan sonen föddes och de var också bra men spiral är bättre för nu slipper jag tänka på att jag måste ta ett piller varje dag vid samma tid...

  • isolande

    Kopparspiral har jag. Blödde mycket i början och hade mellanblödningar. Fick tipset av en gynekolog (Mama Mia City, så ingen kvackare...) då att äta neovletta (p-piller) i två veckor för att boosta slemhinnan i livmodern på något sätt och bli kvitt allt blödande.

    Funkade skitbra och sedan dess har jag normal mens utan mellanblödningar.

    Jag vill ha hormonfritt preventivmedel så jag hade nog steriliserat mig om det inte fungerat.

  • Anonym (Hormonspiral)

    Jag har Mirena hormonspiral. Mensen försvann efter två månader och har varit helt borta sen dess. Haft den i 2,5 år nu. Är väldigt nöjd.

  • isolande
    Anonym (Maria) skrev 2015-03-04 05:05:34 följande:

    Tack snälla för era svar. 

    Rent spontant känns sterilisering inte som något för mig just nu, när jag läst era svar och tänkte lite. 

    Kan dock bli något att fundera på om några år.

    Jag är less på min mens som är kraftig och smärtar. 
    Den vill jag nog mest fokusera på när jag tänkt lite mer.

    Vilka preventivmedel tar bort mensen? 

    Fördelen med p-piller har ju varit att jag haft stenkoll på när jag ska ha den, och kunde skjuta upp den om det inte passade. 

    Många varianter har också mycket mellanblödningar osv de första månaderna?  Kanske dumt att testa sådana sorter innan sommaren. 


    mina systrar har hormonspriral och de har typ ingen mens alls. Kanske kan vara nåt att prova?
  • Anonym (piller)

    Jag föredrar ppiller,
    Ingen mens, känns tryggt.
    varken spiral lr pstav har funkar för mig och blev gravid på minipiller.
    Lycka till!

  • Anonym (Maria)

    Tack så mycket för alla svar! 
    Ska läsa igenom noga och fundera ut vad jag kan tänkas vilja ha. Sen boka tid hos mcv.. :) 

Svar på tråden 35 år, färdig med barn, vilket preventivmedel ska jag ha??