• Ca_rr_o87

    hallonbladste

    Jag undrar hur hallonbladste hjälper vid en graviditet? Hur mycket ska man dricka? I vilken vecka ska man börja? Någon som har druckit? Vart kan man köpa det?

  • Svar på tråden hallonbladste
  • Linc
    Ca_rr_o87 skrev 2015-03-02 21:28:33 följande:

    Jag undrar hur hallonbladste hjälper vid en graviditet? Hur mycket ska man dricka? I vilken vecka ska man börja? Någon som har druckit? Vart kan man köpa det?


    Hej! Du kan köpa det på hälsokostaffärer. Det står olika om man läser på svenska och utländska sidor angående när man ska börja. Men att börja efter v.35 är helt ok. Jag ska börja dricka det nu i veckan är i v.34. Det sägs att det ska kunna "få igång" förlossning men enligt hälsokost så är det framförallt främjande för amning och att man dessutom får ett kortare avslag efter förlossning. I hallonblad finns oxytocin som främjar välbefinnandet. Det behöver drickas och byggas upp i kroppen så därför bör man dricka det några veckor innan bf och fortsätta sedan :) Det är så mycket jag lyckats ta reda på. Kanske någon annan vet nåt mer! Jag vill oxå gärna veta mer :)
  • Ca_rr_o87
    Linc skrev 2015-03-02 21:43:45 följande:
    Hej! Du kan köpa det på hälsokostaffärer. Det står olika om man läser på svenska och utländska sidor angående när man ska börja. Men att börja efter v.35 är helt ok. Jag ska börja dricka det nu i veckan är i v.34. Det sägs att det ska kunna "få igång" förlossning men enligt hälsokost så är det framförallt främjande för amning och att man dessutom får ett kortare avslag efter förlossning. I hallonblad finns oxytocin som främjar välbefinnandet. Det behöver drickas och byggas upp i kroppen så därför bör man dricka det några veckor innan bf och fortsätta sedan :) Det är så mycket jag lyckats ta reda på. Kanske någon annan vet nåt mer! Jag vill oxå gärna veta mer :)
    Tack! Är oxå i v 34 så då kan man börja dricka nu då? Ska man dricka efter förlossning oxå?
  • Linc

    Meningen är väl inte att det ska sätta igång en förlossning, däremot så kan den bieffekten uppstå då Vissa kan få sammandragningar av teet och därför "rekomenderas" det att man inte ska börja dricka det för tidigt. Men som sagt. Många får mycket mindre avslag, mer välbefinnandehormoner och bra mjölkproduktion. Alltså gynnsamt för amning så ja, fortsätt att dricka det efter förlossning har förstått om man nu dricker det i sitt egentliga syfte. Om man "bara" vill prova att dricka det för att ev få igång en förlossning mha de sammandragningar som man kanske får så ser jag ingen nytta att fortsätta efteråt.. Jag tänker dock fortsätta just för att det innehåller oxytocin och jag är sjukt rädd att bli deppig eller att inte ha mjölk så det räcker.. :) Men jag ska försöka beställa YogiTe "Mother to be" som innehåller hallonblad bl.a. :) Kanske lite godare än bara hallonbladen som iofs går att blanda med vanligt te också :)

Svar på tråden hallonbladste