• NiklassalkiN

    Sanna Lundells debattartikel om att vi jobbar ihjäl oss - tankeställare

    Läste Sanna Lundells debattartikel om att vi håller på att jobba ihjäl oss (www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article20346034.ab) och det gav mig en tankeställare. Jag har alltid varit karriärist och uppnått alla mål jag satt. Har ett bra jobb som är både kreativt och ger bra betalt. Men...som nybliven förälder börjar man se på saker på nytt sätt. Nu vill man ju inget annat än att vara med familjen.

    Tid har blivit hårdvaluta.

    Hur ska vi få mer tid till det som är viktigt på riktigt, relationer och familjen men samtidigt kunna leva drägligt och jobba med det vi vill jobba med?

    Nån som har ett bra svar?

  • Svar på tråden Sanna Lundells debattartikel om att vi jobbar ihjäl oss - tankeställare
  • Ful Anka

    Hur lite ska man jobba då? Jag tycker 7-8 timmar om dagen är lagom.


    This is my life and I don't care
  • Sensitiveguy
    Ful Anka skrev 2015-03-03 18:52:37 följande:

    Hur lite ska man jobba då? Jag tycker 7-8 timmar om dagen är lagom.


    På 70-talet talade man ju om 4-timmarsdagar med teknisk utveckling som förutsättning för detta naturligtvis. Personligen tycker jag 6 h är optimalt.
  • Aniiee

    Ett bra sätt vore ju för företagen att anställa fler och ha något lägre vinstmarginaler. Jag läste en undersökning om att högre bemanning inte höjer belastning med samma "värde". Men företagen vill inte ha 10 personer på 9,5 tjänst, utan nöjer sig med 8 personer på 14 tjänster....

    Bland annat.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • NiklassalkiN

    Jag tror att vi, både samhället, individer, familjer och företagsklimatet har hamnat i en ond spiral där allt handlar om att optimera allt maximalt. Allt ska effektiviseras in absurdum. Man ska prestera som en robot samtidigt som man ska va en lycklig familj, samtidigt som företagen ska gå med miljardvinster etc etc. Det är något som inte är helt friskt i detta. Är syftet med livet verkligen att jobba dagens alla ljusa timmar, komma hem trött och sliten, fortsätta slita med mat, kläder, städ, disk, barn för att sedan dimpa ner i soffan helt slut och se något meningslöst på tv? Så har de flesta det skulle jag gissa. Nä, det behövs en förändring i stressamhället tror jag. Synd att det bara är V som är för förkortad arbetstid. Håller inte med dem om så mycket annat.

  • Sensitiveguy
    NiklassalkiN skrev 2015-03-03 22:45:58 följande:

    Jag tror att vi, både samhället, individer, familjer och företagsklimatet har hamnat i en ond spiral där allt handlar om att optimera allt maximalt. Allt ska effektiviseras in absurdum. Man ska prestera som en robot samtidigt som man ska va en lycklig familj, samtidigt som företagen ska gå med miljardvinster etc etc. Det är något som inte är helt friskt i detta. Är syftet med livet verkligen att jobba dagens alla ljusa timmar, komma hem trött och sliten, fortsätta slita med mat, kläder, städ, disk, barn för att sedan dimpa ner i soffan helt slut och se något meningslöst på tv? Så har de flesta det skulle jag gissa. Nä, det behövs en förändring i stressamhället tror jag. Synd att det bara är V som är för förkortad arbetstid. Håller inte med dem om så mycket annat.


    MP var aktivt för innan. Med reducerad lön för många grupper. V ville behålla lönerna men samtidigt vill de ha 6 timmar, MP 8.
Svar på tråden Sanna Lundells debattartikel om att vi jobbar ihjäl oss - tankeställare