• Anonym (TS)

    Bipolära föräldrar

    Finns det fler bipolära föräldrar här?
    Prata kring mediciner? Mediciner under graviditet osv

  • Svar på tråden Bipolära föräldrar
  • Anonym (oj)

    Oj, finns det nån med bipolär-diagnos som vågar att skaffa barn??

    Jag är bipolär och skulle ALDRIG utsätta ett barn för det.....

  • aleydis

    Yes jag! Väntar första barnet. Insjuknade första gången i ett maniskt skov för 3,5 år sedan och har varit i stort sett symptomfri sedan jag återhämtade mig från det. Går på lithium och mår bra. Får ha kontakt med spec-mvc för förlossningsplanering och har regelbunden kontakt med min psykiater.

  • Anonym (TS)

    Hej
    Du svarade i den andra tråden som jag skapade för nån vecka sen

    Saknar fler som genomgår samma, så vi kan utbyta tankar och erfarenheter men verkar inte finnas så många på fl

  • aleydis
    Anonym (oj) skrev 2015-03-03 11:21:23 följande:

    Oj, finns det nån med bipolär-diagnos som vågar att skaffa barn??

    Jag är bipolär och skulle ALDRIG utsätta ett barn för det.....


    Det är nog ganska olika hur man mår med bipolär diagnos. Jag har bara haft ett maniskt skov- och kommer därför alltid ha diagnosen även om jag aldrig skulle få ett skov igen. Insikten om min sjukdom gör att jag är mån om att ha profylaktisk behandling, att se till att jag sover ordentligt, ha stöd från min man och att vara uppmärksam för signaler och inte utsätta mig för onödig stress. I övrigt går jag en akademisk utbildning och presterar bra i jobb och utbildning, lever i stort sett normalt.
  • Anonym (oj)
    Anonym (TS) skrev 2015-03-03 12:19:06 följande:

    Utsätta barnet för vad?


    Förstår du inte det så har du ingen självinsikt i din sjukdom.... tragiskt.
  • aleydis
    Anonym (TS) skrev 2015-03-03 12:33:59 följande:

    Hej
    Du svarade i den andra tråden som jag skapade för nån vecka sen smile1.gif

    Saknar fler som genomgår samma, så vi kan utbyta tankar och erfarenheter men verkar inte finnas så många på fl smile4.gif


    Hmm har du varit inne på forumet bipolarna? Jag orkade inte vara där för jag orkade inte älta så mkt kring bipolär sjd just då, så mkt folk som mår dåligt och så. Sen finns ju oxå patientföreningen balans, kanske kan hitta ngt via dem. Bipolarna har ju oxå en Facebookgrupp där man kan annonsera efter folk som har samma intresse, du kanske kan starta en egen facebookgrupp?
  • Anonym (TS)
    aleydis skrev 2015-03-03 12:37:50 följande:
    Hmm har du varit inne på forumet bipolarna? Jag orkade inte vara där för jag orkade inte älta så mkt kring bipolär sjd just då, så mkt folk som mår dåligt och så. Sen finns ju oxå patientföreningen balans, kanske kan hitta ngt via dem. Bipolarna har ju oxå en Facebookgrupp där man kan annonsera efter folk som har samma intresse, du kanske kan starta en egen facebookgrupp?
    Känner samma sak ang bipolarna. Har tänkt starta en egen fb-grupp men känner att jag vill vara anonym och det går inte på fb.
  • Anonym (TS)

    Även om man inte funkar på jobb så behöver det inte betyda att man är oförmögen. Alla kan nog prestera nåt utifrån sina förutsättningar, det är jag övertygad om, men systemet funkar inte så i dagens samhälle.
    Det är inte helt ovanligt att arbetsgivarna vill få ut så mycket som möjligt av sina anställda och pressar hårt, vilket inte är så bra för oss med en sjukdom som är känslig för stress.
    Jag har haft arbetsgivare med förståelse och det funkade perfekt för mig. Sen har jag haft arbetsgivare som är totalt oförstående och tycker att man ska säga upp sig ungefär.

  • aleydis
    Anonym (TS) skrev 2015-03-03 12:50:14 följande:
    Känner samma sak ang bipolarna. Har tänkt starta en egen fb-grupp men känner att jag vill vara anonym och det går inte på fb.
    Om du gör en allmän förfrågan på bipolarna ang intresse så antar jag att just det inlägget är synligt. Men sen kan du ju starta en sluten, hemlig grupp på fb som inte andra kan se
Svar på tråden Bipolära föräldrar