• Anonym (Mamma)

    Olika sysselsättningar

    Jag har varit sjukskriven med alla mina barn under graviditeterna. Läkaren sa därför att det är stor risk att jag blir sjukskriven öven denna graviditet. Jag skyddar mitt SGI hela tiden, men undrar nu. Om jag blir gravid, hur beräknas min sjukpenning?

    Jag ska studera med studiemedel i två månader, sedan vara föräldraledig ich sedan jobba en period (samma arbete som jag är tjänstledig ifrån och har en fast tjänst hos) och därefter studera igen. Vad händer om jag nu, hemska tanke, blir sjukskriven igen? Får jag sjukpenning trots att jag har olika sysselsättning under dessa perioder? Eller hur går det till?

  • Svar på tråden Olika sysselsättningar
  • Försäkringskassan

    Hej!



    Så här räknar vi fram ersättningsnivån för sjukpenning. I de fall årsarbetstiden är fastställd i timmar så beräknas den arbetstidsberäknade sjukpenning per timme på följande sätt.


    1. Multiplicera SGI:n med 0,97.


    2. Multiplicera resultatet med 0,80 eller 0,75.


    3. Dela resultatet (beräkningsunderlaget) med årsarbetstiden.



    I faktabladet på vår hemsida kan man läsa mer om sjukpenning. Klicka på länken:


    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/1fa8167e-fe09-49e9-aebd-5b434843d65b/sj_4086_sjukpenning1501.pdf



    Generellt sett så det som ligger till grund för eventuell sjukpenning är din senaste inkomst som du har haft i minst sex månader eller som är årligen återkommande. Du måste sedan ha skyddat inkomsten genom att exempelvis vara arbetssökande på Arbetsförmedlingen eller studera med studiestöd.


    Studier med studiestöd skyddar som sagt tidigare inkomst men då är förutsättningen att det finns något att skydda det vill säga att det i så fall finns en heltidsinkomst sedan tidigare.

    Vill du ha ett närmare svar i just din fråga är du välkommen att höra av dig till vårt kundcenter på telefonnummer 0771-524 524.


     


    På vår webbsida kan du läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och SGI-skydd:
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2


     


    Hälsningar
    Pia, handläggare

  • Anonym (Mamma)

    Hejsan igen!

    Jag skyddar hela tiden min inkomst, men min fråga är hur sjukpenningen blir när jag har olika sysselsättningar för perioden? Alltså, student ibland, mammaledig ibland och jobbar ibland? Måste jag söka ny sjukpenning för varje period då?

  • Försäkringskassan

    Hej!


    Är du föräldraledig eller studerande eller har arbetsgivare som inte betalar sjuklön och blir sjuk ska du själv anmäla det till Försäkringskassan dvs både som föräldraledig, studerande eller anställd utan sjuklön. Det är viktigt att du gör det den första dagen som du är sjuk. Du kan göra anmälan direkt med vår självbetjäningstjänst.

    Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 


     


    Hälsningar


    Pia, handläggare

Svar på tråden Olika sysselsättningar