• Linc

    Måste få upp mitt Hb, Hjälp!

    Var hos barnmorskan idag. Mitt hb är katastrof! För två veckor sedan låg det på 97. Nu idag på 99! Men. Nu sa hon att till om två veckor ska jag lyckats få upp det till 125!! Hur gör jag nu!? Jag dricker Blutsaft och Järnboost. . Jag kan inte äta Niferex eller liknande järntabletter pga andra problem och nu dessutom fantastiska hemorojder :/

    Så min fråga är alltså: Har ni tips på järnrik mat, frön, nötter, frukt, grönsaker!? Jag borde kunna detta men det är blankt i min gravidhjärna just nu!

    Tack!

  • Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!
  • ummsumaya
    Linc skrev 2015-03-03 20:05:44 följande:

    Glömde säga att jag är gravid i v.34 tredje graviditeten. :)


    ser ut som jag skrivit det där. Det var jag för ett år sen. Gravid med min tredje, och låg på lika låg nivå.

    KOmmer inte ihåg att jag fick upp den under graviditeten men efter jag fött henne så åt jag mycket mat med broccoli, färsk bladspenat och liknande... det hjälpte
  • marmik

    Jag googlade när jag hade lågt hb under min graviditet och fick upp en massa saker, jag kunde äta Niferex och Duroferon men fick ingen riktig effekt förrän jag tog tabletterna med c-vitaminrik dryck vilket stimulerar upptaget, undvik mjölk och kaffe som hämmar upptaget.

  • Lillstrumpa79

    Jag hittade brustabletter som innehåller järn + vitamin C. Dom har hjälpt mig. Köpte dom på ica, fanns vid övrig hälsokost.

  • ummsumaya
    marmik skrev 2015-03-03 20:14:23 följande:

    Jag googlade när jag hade lågt hb under min graviditet och fick upp en massa saker, jag kunde äta Niferex och Duroferon men fick ingen riktig effekt förrän jag tog tabletterna med c-vitaminrik dryck vilket stimulerar upptaget, undvik mjölk och kaffe som hämmar upptaget.


    det där är jättebra, att ta c-vitamin (alt. käka citrusfrukt) när du tar järntabletterna Det höjer  järnet bra.
  • Grus grus

    Undvik mjölk i samband med järntabletterna! Mjölk gör att man inte tar upp järnet. Öka intaget av c-vitamin då det gör det exakt motsatta: underlättar upptagning av järntabletter.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • livslevande

    Baljväxter som linser och bönor, gröna grönsaker speciellt spenat, torkade aprikoser och dadlar, bär, nötter och mandel, krossade linfrön (jättebra för magen), katrinplommon (också jättebra för magen), passionsfrukt, paprika, avokado, mörkt kött, blodmat, sill och makrill.

    Ät något med mycket c-vitamin också så ökar järnupptaget. Tex jordgubbar, apelsin och kiwi och grönsaker.

    Mjölk, kaffe och te försämrar upptaget.

Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!