• Grus grus

    Allt el-folk, hjälp mig!

    Ok så jag ville byta vägguttag i ett rum då de blivit gula och fula. Första gick som en dans. Vanligt dubbeluttag, två blå och två svarta (nyare är väl bruna tror jag, men dessa är svarta då huset är byggt på åttiotalet) samt två gulgröna som inte var inkopplade då uttaget inte är jordat. Inuti varje sladd fanns som vanligt ett gäng med små koppartrådar. Så var det dags för andra dubbeluttaget som jag också trodde skulle se ut som vanligt. Men här kom en överraskning: förutom de vanliga sladdarna var här de gulgröna ikopplade trots att vägguttaget var ojordat. Dessutom var det två extrakablar ikopplade: en blå och en brun. Och i dessa var det inte många små koppartråd som det brukar vara, utan en tjock koppartråd i varje. Vad var det för sladdar? Aldrig sett sådana förut. Elsnubben var här för tio år sedan och hjälpte mig få tv, bredband och ip-telefoni via Telia. Då höll han på med något, men vet inte vad. Grejen är att på det nya uttaget fanns inte tillräckligt många hål för att få plats med alla dessa sladdar. Så nästa fråga är: varför inte?


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Allt el-folk, hjälp mig!
  • Grus grus

    Någon som kan hjälpa mig med vad det var för sladdar?


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Curlar

    Om du inte känner igen kablarna eller känner till hur du ska göra med fler än 2 kablar till varje plint bör du ta dit folk som kan el, för din och allas säkerhet.

  • Grus grus
    Curlar skrev 2015-03-03 20:52:21 följande:

    Om du inte känner igen kablarna eller känner till hur du ska göra med fler än 2 kablar till varje plint bör du ta dit folk som kan el, för din och allas säkerhet.


    Jag kan basen och har jordfelsbrytare, och kopplar dessutom såklart alltid ut den porten jag grejar i. Men förstår inte alls vad de sladdarna är till för. Någon som vet?
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Curlar

    Du kan inte basen om du inte känner igen de vanligaste installationskablarna. Har du inte nödvändig kunskap, sök hjälp av elektriker för din och allas säkerhet.

    Byter du till jordade uttag?

  • Grus grus
    Curlar skrev 2015-03-03 22:14:04 följande:

    Du kan inte basen om du inte känner igen de vanligaste installationskablarna. Har du inte nödvändig kunskap, sök hjälp av elektriker för din och allas säkerhet.

    Byter du till jordade uttag?


    Jag känner igen de vanligaste kablarna, har aldrig stött på de andra två tidigare. Nej jag byter inte till jordat.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Curlar

    Det är förmodligen EK kabel du såg, som är en av dom allra vanligaste installationskablarna. Jag tycker fortfarande du bör ta hjälp eftersom det är olagligt att byta uttag utan nödvändig kunskap.

  • Grus grus
    Curlar skrev 2015-03-03 22:40:19 följande:

    Det är förmodligen EK kabel du såg, som är en av dom allra vanligaste installationskablarna. Jag tycker fortfarande du bör ta hjälp eftersom det är olagligt att byta uttag utan nödvändig kunskap.


    Det heter ekk-kabel, och nej det var inte en sådan. Det är en vanlig kabel, och jag kan vanliga kablar.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Grus grus
    Curlar skrev 2015-03-03 22:58:26 följande:

    Det är skillnad på EK och EKK.


    Okej, så till vad används en ek-kabel?
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Curlar

    Den är en vanlig installations tråd.
    Men sök hjälp av en elektriker. Du skriver att jorden var urkopplad i det första uttaget du bytte, men var ihopkopplad i det andra, med andra ord kan det finnas ett felaktig jordat uttag på den gruppen (förmodligen det som installerades för 10 år sedan. Det i sin tur kan innebära fara för användaren.

Svar på tråden Allt el-folk, hjälp mig!