• Anonym (Orolig mamma)

    Hjälp min bäbis har slutat andas i sömnen

    Min bäbis på 7 månader har slutat andas i sömnen. Som tur var jag vaken bredvid hen när det hände så jag i rent panik fick i gång min bäbis andning. Vi var på sjukhuset och läkaren hittat inga fel och att bäbisen var pigg och inget kunde göras. (Obs; Hen är förkyld och ganska tätt i näsa).Grejer nu är att jag kan inte sova. Har spenderat de sista nätterna med bäbisen i famnen. Jag kan verkligen inte sluta titta på hen när hen sover. Är rädd att det händer igen. Jag har beställt en som andningslarm. Nån som har varit i samma sits? Tips om hur hanterar jag min rädsla? Vad mer kan jag göra?

  • Svar på tråden Hjälp min bäbis har slutat andas i sömnen
  • The Fugly

    Vad menar du med att bebisen slutade andas? Menar du ambulans med hjärt- och lungräddning eller menar du att bebisen hade ett långt andningsuppehåll men andades när du väckte?

  • Kaye

    Har inget tips mer än andningslarm (varianten med plattor, inte sånt man fäster i blöjan). Utan det hade jag inte sovit en blund under mitt barns fyra månader. Bästa investeringen utan tvekan.

    Tills du får hem larmet, kanske du och någon mer kan sova i skift så ni kan hålla koll på barnet?

  • Anonym (Orolig mamma)
    The Fugly skrev 2015-03-03 21:23:33 följande:

    Vad menar du med att bebisen slutade andas? Menar du ambulans med hjärt- och lungräddning eller menar du att bebisen hade ett långt andningsuppehåll men andades när du väckte?


    Hen började andas igen efter att jag "skakade" hen ett på gånger.
  • The Fugly
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2015-03-03 22:03:58 följande:
    Hen började andas igen efter att jag "skakade" hen ett på gånger.
    Ok. Det har hänt mig en gång, andningslarmet drog igång och jag fick henne att dra efter andan igen. Har aldrig hänt igen (detta var vårt först barn). Inget fel på henne så det verkar ha varit ett längre andningsuppehåll men inget andningsstopp. Ett barn som på riktigt slutat andas får man inte igång så lätt och barn kan ibland ta längre uppehåll utan att något är fel. I vårt fall tror jag det var 20 sekunder innan larmet gick.

    Andningslarm har hjälpt vår nattsömn. Vi har båda sådant man har i sängen och blöjlarm. Yngsta vägrar spjälsängen så där är det bara blöjlarm som gäller. Det falsklarmar ibland när hon rör sig mycket men jag är ok med det. Jag utgår ifrån att det är falsklarm och blir inte rädd. Dessutom är det ett kvitto på att larmet funkar. Dock har vi båda gått kurs i HLR för spädbarn och barn för att veta vad vi ska göra i skarpt läge.
  • Anonym (N)

    Ett tips jag har fått då jag väntar barn nu.. Och är jävligt rädd för plötslig spädbarnsdöd.

    Det är att sova tätt med barnet för dom "glömmer" och andas och känslan av när dom ligger typ på bröstet eller nåt så känner dom en andas vilket gör att dom kommer ihåg att andas .. Förlåt för att det blev dåligt skrivet. Men det är vara ett hemma tips om man inte vill köpa andningsalarm..

  • Anonym (H)

    Usch vad hemskt. Jag förstår din rädsla. Jag skulle inte heller vågat om jag var du. Jag har för mig att de använder såna larm på sjukhus. Kan du inte fråga och köpa ett likadant?

  • Anonym (Orolig mamma)

    Tack för tipsen! Jag har gått HLR kurs, men när det hände var jag tyvärr i rent panik för att komma ihåg.

    Förväntade inte att det skulle hända då är hen inte så liten längre och är inte mitt första barn.

    Andningslarm är ett måste nu. Då är det lite pengar om den kan rädda liv, samt hjälpa mig att få lite ro.

    Jag har beställt en babysense med två plattor.

    Önskar inte att det händer någon. Som sagt, hade tur att det inte slutat illa men det kunde ha lätt hänt.

  • The Fugly
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2015-03-04 08:32:20 följande:

    Tack för tipsen! Jag har gått HLR kurs, men när det hände var jag tyvärr i rent panik för att komma ihåg.

    Förväntade inte att det skulle hända då är hen inte så liten längre och är inte mitt första barn.

    Andningslarm är ett måste nu. Då är det lite pengar om den kan rädda liv, samt hjälpa mig att få lite ro.

    Jag har beställt en babysense med två plattor.

    Önskar inte att det händer någon. Som sagt, hade tur att det inte slutat illa men det kunde ha lätt hänt.


    Babysense är bra. Se dock till spjälsängen inte står mot er. Vi hade ett tag spjälsängen kant i kant med vår säng och upptäckte sen att larmet reagerade på våra rörelser och därför inte fungerade som det skulle.

    Vi har sen dess flyttat till ett hus där babysenselarmet snappar upp att man går i rummet utanför, så kolla att larmet inte reagerar på något annat i omgivningen.
  • The Fugly
    Anonym (N) skrev 2015-03-03 23:59:38 följande:

    Ett tips jag har fått då jag väntar barn nu.. Och är jävligt rädd för plötslig spädbarnsdöd.

    Det är att sova tätt med barnet för dom "glömmer" och andas och känslan av när dom ligger typ på bröstet eller nåt så känner dom en andas vilket gör att dom kommer ihåg att andas .. Förlåt för att det blev dåligt skrivet. Men det är vara ett hemma tips om man inte vill köpa andningsalarm..


    Nja, detta är en teori. Jag är själv en väldigt stor fan av samsovning och har samsovit med båda mina barn (med blöjlarm) från födseln men jag är samtidigt medveten om att det även finns stöd för att samsovning med barn under tre månaders ålder ökar risken för psd något. Bara så du vet att det finns motstridiga rön.
  • Anonym (Känguru)
    The Fugly skrev 2015-03-04 11:34:46 följande:
    Nja, detta är en teori. Jag är själv en väldigt stor fan av samsovning och har samsovit med båda mina barn (med blöjlarm) från födseln men jag är samtidigt medveten om att det även finns stöd för att samsovning med barn under tre månaders ålder ökar risken för psd något. Bara så du vet att det finns motstridiga rön.
    På Neonatal har man sett att barnen som ligger känguru (alltså hud mot hud med föräldern) gör att de har färre andningsuppehåll än annars. Kanske ligger man annorlunda när man samsover, och det är själva sovställningarna som ökar risken för psd ? 
Svar på tråden Hjälp min bäbis har slutat andas i sömnen