• Angelikatt

    De som jobbar i 6-7 månad

    Hej

    Jag är i andra månad nu. Jobbar fortforande undrar hur längre kan man jobba när man är gravid.. Vad får man för symtom på nätterna för på sommaren funderar på att jobba natt detta är mitt första gravitet darför vet jag inte hur det kommer gå.

    Finns det flera gravida som jobbat? Hur länge kan man jobba och hur gick det? Tacksamt för svar

  • Svar på tråden De som jobbar i 6-7 månad
  • Jasmin Karlsson

    Det är ju väldigt olika, hur man mår under graviditeten och vad man jobbar med. Jag jobbade fram tills 1 vecka innan beräknad födsel, födde 1 vecka efter BF. Jobbade på djursjukhus, det var sommarjobb så jag ville jobba så länge som möjligt. Om jag fick välja till nästa gång skulle jag planera att gå 1 mån innan beräknad födsel, mest för bekvämlighets skull.

  • Tirem

    Det är väl väldigt individuellt! Jag jobbade fram till 6,5 timmar innan dottern föddes.

  • Flickan och kråkan

    Jag har jobbat fram till förlossningen mer eller mindre med alla tre barnen. Har haft okomplicerade graviditeter. Skönt att inte bara gå hemma och vänta .

  • Angelikatt

    Vad roligt att läsa grattis till er! Jag jobbar på äldreboende och hoppas att det kommer gå bra.. Tack så jättemycket för era svar

  • mammalovis

    Allt beror ju på hur din arbetsbörda ser ut. Måste du springa på många larm på nätterna kan det ju bli tufft, likaså om det är många lyft, magen blir ju som sagt i vägen på slutet.

    Jag har sommarjobbat dagtid på äldreboende och det funkade bra i mitten på augusti när jag skulle föda vid nyår. Man fick bara hålla sig undan att bli nypt av en kvinna.

    Nu har jag bf i slutet på oktober och funderar på att arbeta första perioden i sommar. Det är ju jättesvårt att veta innan om det blir för tufft. Tidigare har jag haft rätt liten mage, så det har gått bra.

    En kollega från första sommaren som väntade i början på oktober fixade inte att jobba, men om det berodde på graviditeten eller andra omständigheter med de andra barnen fattade jag aldrig. Hon var överlag dålig på att förvarna när hon var sjuk.

  • sagofröken

    Med rätt jobb och bra mående kan du jobba fram till bf om du vill. Men de flesta barnmorskor rekommenderar nog att man planerar att gå på ledighet minst två veckor innan BF. Men det beror ju helt på hur man mår. Jag önskar att jag hade låtit läkaren sjukskriva mig i slutet av min förra graviditet (pga av karpaltunnelsyndrom). Då jobbade jag fram till två veckor innan BF och gick sedan över två veckor. Var tacksam för den tiden att vila. 

    Den här gången kommer jag gå på sommarlov (jobbar på skola) och sedan inte gå tillbaka till jobbet, utan vara ledig ca 10 veckor innan BF. Det känns riktigt, riktigt bra. Får jag samma krämpor igen kan jag bara ta det lugnt. 

  • Angelikatt

    Jag jobbar dag tid och kväll tid någon gång har jag jobbat natt..

    Jobbar som vikarie min chef och andra vet inte än att jag är gravid bornmorskan sa att jag kunde beräta i vecka 12. Då ska jag fråga henne om jag kan jobba natt istället på sommaren.

    Jag tror inte att jag kommer klara jobba så länge kanske 7 eller 8 månad kommer jag vara hemma på grund av allt som händer på jobbet kanske blir det bättre då men få se..

    Jag har bäreknad tid den 5 oktomber :)

Svar på tråden De som jobbar i 6-7 månad