• LolaPope

    Studielån eller bo kvar hemma?

    Jag ska börja studera på universitetet i höst igen och funderar på om det är värt att ta studielån för det eller inte. Jag kommer plugga i 5 år så det blir en rätt rejäl skuld...

    Jag bor fortfarande hemma och har härifrån pendlingsavstånd till universitetet i fråga. Mina föräldrar tycker jag ska bo kvar här hemma för att slippa studielån och det vore såklart jätteskönt att vara skuldfri efter examen (eller åtminstone minimera skulden genom att bo hemma nåt år till i alla fall) men samtidigt känner jag att jag vill flytta och ha nåt eget. Fyller ändå 24 senare i år... Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag vill verkligen flytta men oroar mig för skulden.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Studielån eller bo kvar hemma?
  • Anonym (Ja!)
    Jag studerade i 4 års tid och tog studielån under 3,5 av dem. Jag var färdig 2007 så nu är kanske lånedelen lite högre men jag betalar ca 650kr/ månad för mitt lån. Personligen tyckte jag att det var värt det alla gånger om!
    Jag vet inte om du har bott hemifrån innan men om du inte har gjort det så tycker jag definitivt att du ska satsa på att flytta, det är väldigt utvecklande och studietiden blir roligare.

    Eftersom du har så generösa föräldrar som låter dig bo hemma så kan du ju söka lägenheter som är lagom i hyra och ligger bra till, du behöver ju inte ha någon brådska. På så sätt är det inte heller säkert att du behöver ta lån alla 5 åren!
  • Erizajo

    Skulle absolut flytta. Bo hemma tills man är 29 känns inte ok. Skulle inte vilja bo hemma tills 24 heller, men det beror väl på

  • Griseknoen35

    Bo kvar hemma så länge det bara går. Jag pluggar i 5.5 år och kommer när jag är färdig ha över en halv miljon i lån vilket inte känns speciellt kul, det är halva summan av vad min bostadsrätt kostade när jag köpte den. Hade jag haft studielånet innan jag köpte så hade jag nog inte fått köpa. Det blir när du är klar med skolan endå en stor summa per månad att betala tillbaka. Det är inte säkert att man får en riktigt bra lön när man är klar heller. Nu utbildar jag mig till lärare och där skiljer sig lönerna stort beroende på vart man bor och vart man jobbar och tom vilka ämnen du är lärare i (om det är högstadie-gymnasielärare). Tänk igenom noga, du kanske kan bo hemma iallafall halva studietiden? Då halverar du lånen och bara det blir en ganska stor summa. Där jag pluggar nu bor dem flesta mellan 20-25 hemma och jag går första terminen och dem flesta i min årskull är mellan 20-25 sen är vi några äldre.

  • Anonym (låna och spara)

    Jag röstar nog för ett tredje förslag. Förut tänkte jag som dig vad gäller detta med studielån. Bo hemma och slipp lån, men efter att ha läst här och begrundat ett tredje alternativ så låter det inte så dåligt med tanke på dagens (och kanske framtidens?) bostadsmarknad.

    Bo hemma men ta lån och spara på ett konto. Använd sedan pengarna till kontantinsats för egen bostad. Lånet är ju bra mycket mer fördelaktigt än andra topplån samt att återbetalningstiden är längre.

  • Anonym (C)

    Jag skulle bo hemma, åtminstone ett tag, men ändå ta studiemedel och spara för att köpa lägenhet.

  • Chrilito

    Hur gammal är du? 

    Jag var i din sits när jag tog studenten och kom in på Uni. 
    Det slutade med att jag flyttade. Och det var det bästa jag kunde göra. 
    Dels växer du som person av att flytta hemifrån och dessutom får du världens möjligheter att träffa nya människor och ha kul. Speciellt om du flyttar till en studentstad.

    tl;dr - ta lån och flytta om du vill ha kul och växa som person under din studietid

  • Sweet Sofia

    Hade absolut tagit studielån och flyttat. Är man 24 ska man inte bo hemma längre, då är det dax att flytta.

Svar på tråden Studielån eller bo kvar hemma?