• Anonym (elle)

    lär ni era barn att inte peta näsan?

    Jag vet att vissa tycker det är helt okej att peta näsan som vuxen men det tycker inte jag och jag vill lära mina barn att man inte gör så. Men så läste jag nyss att man inte ska tala om för barn att det är fel för då kan de uppmuntras att få uppmärksamhet när de gör något dåligt. Men ska man aldrig säga till barnen när de gör fel då? Samma regel bör ju gälla för allt.

  • Svar på tråden lär ni era barn att inte peta näsan?
  • Anonym (kråkan)
    FrökenCarlsson skrev 2015-03-04 17:57:53 följande:

    Självklart säger jag till mina barn om dom petar i näsan, då får de gå o snyta sig istället!


    Snyta sig löser ju inte alltid problemet. Ibland är det i fast form och måste petas för att komma ut.
  • Anonym (kråkan)

    Ibland petar jag näsan i smyg på bussen och smätter iväg busen framåt om dom är av lite fastare karaktär. Ofta har jag tur och träffar någon medresenär i håret. Är dom aningen kletiga så sätter jag dom på nån ledstång i bussen där folk håller.

  • Anonym (kråkan)

    Och jo; mina föräldrar påpekade att man inte fick peta näsan bland folk.

  • Påven Johanna

    Var har du läst det? 

    Jag har i alla fall hjälpt mina barn -minns inte vilken ålder det var aktuellt i dock- att förstå hur andra kan uppfatta näspetande. Det kan ju vara oerhört stigmatiserande att sitta med fingret i näsborren när de sedan blivit större och börjat skolan. 

    Bland väldigt små barn är det förstås inget problem eftersom de alla gör på samma sätt.

  • Anonym (näspetare)
    Anonym (kråkan) skrev 2015-03-04 18:01:26 följande:
    Snyta sig löser ju inte alltid problemet. Ibland är det i fast form och måste petas för att komma ut.
    Precis.

    Det är skillnad på att peta näsan i badrummet när man är ensam och att peta näsan ute bland folk. Samma gäller att prutta, rapa, ta sig på snoppen...

    Att lära sina barn att man inte får peta näsan är ju lika dumt som att lära dem att man inte får ta på sin snopp. Det senare är de flesta överens om att man INTE ska lära sina barn.
  • Anonym (jepp)
    Anonym (näspetare) skrev 2015-03-04 19:05:03 följande:
    Precis.

    Det är skillnad på att peta näsan i badrummet när man är ensam och att peta näsan ute bland folk. Samma gäller att prutta, rapa, ta sig på snoppen...

    Att lära sina barn att man inte får peta näsan är ju lika dumt som att lära dem att man inte får ta på sin snopp. Det senare är de flesta överens om att man INTE ska lära sina barn.
    Håller med.
  • Anonym (elle)
    Påven Johanna skrev 2015-03-04 18:06:18 följande:

    Var har du läst det? 

    Jag har i alla fall hjälpt mina barn -minns inte vilken ålder det var aktuellt i dock- att förstå hur andra kan uppfatta näspetande. Det kan ju vara oerhört stigmatiserande att sitta med fingret i näsborren när de sedan blivit större och börjat skolan. 

    Bland väldigt små barn är det förstås inget problem eftersom de alla gör på samma sätt.


    I en amerikansk babytidning. Tyckte det var konstigt att man rekommenderar att inte uppmärksamma det och istället låta barnet upptäcka att omgivningen reagerar negativt på näspetning
  • Anonym (alla?)

    Alla petar väl näsan? Däremot säger jag åt mina barn (framförallt min son, dottern gör det nästan aldrig) att man inte gör det ibland folk.

    Snyta sig hjälper väl inte alltid om man har en snorbuse inte

  • trolliz

    När det är riktigt irriterande får man gå in i badrummet och ta ut det och sedan torka av sig och tvätta händerna! Det händer väl att det blir automatiskt i sömnen även för vuxna, men jag är extremt känslig för just snor, inte så mycket annat. 
     Den dagen min son kanske äter snor, jag kommer kräkas direkt!! Så jag tänker lära honom att hantera det på en gång, och vara försiktig att råka göra det själv framför honom... 

  • CissiJissi

    Jag gör rent i näsan morgon och kväll, behöver alltså aldrig peta näsan.. Hoppas barnen tar efter! Mannen har gjort det iaf!:)

  • FrökenCarlsson

    Ok, jag rättar mig själv. Om det absolut inte går att snyta ut snorkråkan (funkar för mig) så får de absolut peta ut den, men i så fall på toaletten o inte bland folk..

  • Anonym (Hmm)

    Jag har fått höra att om man äter snor så stärker man immunförsvaret och att de är därför barn gör det. Vet inte om det stämmer men jag tycker de låter väldigt logiskt

  • Maac

    Vissa barn petar ju och äter snorkråkor hela tiden! Föräldrarna tittar på och säger en gång, "nä, peta inte i näsan", men inget mer. Men det fortsätter och snoret åker in i munnen ständigt. Det är så jävla äckligt!

    Att låta barnen märka själv hur omgivningen uppfattar det tycker jag bara låter dumt. Klart man måste lära sina barn vad som är ok att göra bland folk och vad man får göra på toaletten.

  • Anonym (-)

    De som blåser iväg snor genom ena näsborren och rotar sig i skrevet verkar vara samma människor.

    Vidrigt beteende både och

Svar på tråden lär ni era barn att inte peta näsan?