• fruktskalet

    Våga låta bebis somna själv?

    Min dotter är 6 v och när det är dags att sova för natten så går jag och sover med.

    Hon sover i soffan på kvällen om vi vuxna är vakna och sover bra på natten, vaknar bara för mat.

    Nu till problemet, jag vågar inte lägga henne och sen vara vaken själv i annat rum ifall hon skulle kräkas eller skulle få täcket över sig.

    När lät ni era barn sova "själv"? Eller gjorde ni kanske det från början?

    Om barnet skulle kräkas hörs det på en babyvakt?

    Hur vågar man låta bebisen sova k ett eget rum?? Jag har dottern i ett babynest i sängen...

  • Svar på tråden Våga låta bebis somna själv?
  • Donum

    Våra barn har inte sovit själva i egna rum förrän de har velat det, runt 1,5-2 år har de varit. Jag hade alltså inte lämnat en 6 - veckors i eget rum.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • nozpa

    Täcke? Vet inte vad du har för täcke, men jag har använt filtar. Alt en liten åkpåse ist.

    Kräks dom mycket så hörs det. Bebisar som ligger på rygg kräks oftast ner mot sidan. Alltså det rinner ur mungipan. Händer titt som tätt med min minsta. Inget jag hör heller. Tystare än en liten rap.

    Jag har haft mina 2 första i egna rum från ca 6 veckor med bara babylyssnare. Men min 3:e har haft så mycket virusinfektioner så han sover fortfarande inne hos oss nu vid 4 månader.

    Jag har alltid kollat till dom titt som tätt. Likaså maken. Ibland får man tvinga sig själv att låta bli. Men 5 minuter senare är man där igen.

    Det är bara du som kan känna när det känns okej för dig! :)

  • Flickan och kråkan
    Donum skrev 2015-03-04 19:35:46 följande:

    Våra barn har inte sovit själva i egna rum förrän de har velat det, runt 1,5-2 år har de varit. Jag hade alltså inte lämnat en 6 - veckors i eget rum.


    Fast det handlar ju enbart om kvällen om jag förstår ts rätt. Tiden innan hon och pappan går och lägger sig hos barnet. Ts, skippa täcke. Kräks de så hörs det...om ni inte har sovrummet väldigt långt borta. Eller så kan hon ju sova vidare med er i soffan. Vi har haft en stor lekmadrass i vardagsrummet där våra ofta sovit som spädbarn på kvällar.
  • Rosa Fluff

    han fick nog sova själv väldigt tidigt. Vi hade babyvakt. Dock har han sovit i vårt sovrum och gör det fortfarande. Han är snart 3 år.

  • fruktskalet
    Donum skrev 2015-03-04 19:35:46 följande:

    Våra barn har inte sovit själva i egna rum förrän de har velat det, runt 1,5-2 år har de varit. Jag hade alltså inte lämnat en 6 - veckors i eget rum.


    Tack för svaret!

    Men menar inte i eget rum utan i vårat sovrum fast att jag låter henne sova där inne medans jag tex kollar tv i vardagsrummet Och sedan lägger mig i samma rum som henne.
  • Donum
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-04 19:39:06 följande:

    Fast det handlar ju enbart om kvällen om jag förstår ts rätt. Tiden innan hon och pappan går och lägger sig hos barnet. Ts, skippa täcke. Kräks de så hörs det...om ni inte har sovrummet väldigt långt borta. Eller så kan hon ju sova vidare med er i soffan. Vi har haft en stor lekmadrass i vardagsrummet där våra ofta sovit som spädbarn på kvällar.


    Aha. Så de flyttar barnet till sitt rum när de själva lägger sig?

    Det fattade inte jag.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Pion82

    När mina barn varit så små så har de också sovit i det rummet vi varit i. Vi började nog våga låta dem sova i eget rum när de blev ca 3 månader. Då blev de nämligen mer lättstörda och somnade lite tidigare om kvällarna. Det jobbigaste med sonen var dock att han vände sig själv vid den åldern och ville gärna sova på magen. Så det blev till att springa och kolla till honom stup i kvarten och vända på honom. Men den oron släppte också sen med tiden.

  • Natulcien

    Sova hela natten i eget rum rekommenderas ju inte det första halvåret p.g.a. risken för PSD. Och om du är orolig, och det fungerar bra med soffa och babynest så ser jag ingen poäng med att hon ska sova själv? En 6 veckor gammal bebis är ju fortfarande nästan nyfödd och då är man såklart lite orolig.

    Vår son fick sova i eget rum från 13,5 månader i samband med att vi flyttade. Från ca 5 månader (när han började somna före oss på kvällarna) sov han 2-3 timmar ensam i vårt sovrum innan vi la oss.

  • Ess

    Min mans tidigare barn blev lagda ensamma redan från början i eget rum.

    Våra barn har hängt på oss och sovit tills vi gick och lade oss. Då sov dom mellan oss.

    Gör det som funkar bäst för er.

Svar på tråden Våga låta bebis somna själv?