• Hanniisen

    Chiari

    Hej! 

    Jag är en tjej på snart 23 år som för någon månad sedan fick diagnosen Arnold Chiari missbildning. Efter många och kraftiga yrselattacker, kräkningar, kraftigt huvud- och nackvärk gjordes en MR som visade en "svullnad" som läkaren kallade det. Jag frågade om det går över av sig själv eller med någon medicin. Men det enda som funkar är operation sa han. Efter det blev resten av samtalet som en enda dimma. 

    Så jag undrar om det är någon har gjort den här operation eller känner någon som har gjort den? Hur går allt till? Hur länge är man kvar på sjukhuset? Vad händer efter operationen? Hur mår man? 

    Då sjukhus och allt som har med det att göra skrämmer mig en del, skulle det vara till en stor hjälp om jag fick råd och mer information från någon som varit med om samma sak :) 

    Tack! :) 

  • Svar på tråden Chiari
  • lantlivet

    Nikolina i gravid vecka för vecka på youtube har gjort operation. Sök på henne :)

  • Rainbow Dash

    Min kusin har opererats och mår ok. Hon är med i en grupp på Facebook, sök på Chiari där så hittar du nog. Lycka till.

  • HazukiSan

    Hej!

    Jobbar som USK på en Neurokirurgisk vårdavdelning och har haft patienter med Arnold Chiari missbildning.

    Det jag vet om just "A-Chiari" (förkortar för enkelhetens skull) är att man opererar i nackområdet då det är lillhjärnan som är påverkad. Efter operationen så kan man bli väldigt ljuskänslig och att man kan ha problem med yrsel och huvudvärk. Vårdtiden efter kan vara några dagar, i vissa fall nån vecka, helt beroende på. 
    Men man brukar må bättre efter operationen.

    Denna sida har lite mer fakta om Arnold Chiari bland annat: neuros.net/sv/chiari_missbildningar.php

    Hoppas mitt svar varit till hjälp, svarade så gott jag kunde.

    Lycka till med allt och hoppas allt blir bättre, det kommer att gå bra ska du se :)

  • Charlotteblom

    Jag gjorde en operation just för arnold chiari. Gjorde den i uppsala. Jag blev kvar på sjukhuset i 12 dagar. Sjukskriven 3 mån. Jag ska inte ljuga men det gjorde förbannat ont efter. Jag kunde inte röra nacken överhuvudtaget. Men op var helt klart värt det då mitt mående innan var under all värdighet då jag jobbade o sen sov. Hade inget liv. Nu 4 år efter mår jag bra igen och har inga besvär!

Svar på tråden Chiari