• Anonym (26år)

    Vågar inte testa mina amh värden

    hej 

    jag är 26 år och har en yngre syster. min syster fick på ett helt oväntat sätt veta att hon drabbas av förtidigt klimakterium då hennes ägg håller på att ta slut. Det är väldigt jobbigt att gå igenom. 


    Jag borde också testa mig för detta då det kan vara genetiskt. Men jag vågar inte och skjuter bara upp det hela tiden. För jag är så rädd att få höra det, men samtidigt kan man ev frysa in ägg i så fall (om det inte är för sent). Samtidigt mår jag också dåligt av att inte gå och testa det. Vad ska jag göra?


    Det är ett amh-test man gör..

  • Svar på tråden Vågar inte testa mina amh värden
  • Jag är bara jag

    Avstå test och sen kanske upptäcka att du drabbats av samma sak när du börjar försöka-eller inte drabbats!,testa och kunna frysa in ägg eller testa och få veta att allt är bra. Glad Du får bestämma själv,ingen kan avgöra det åt dig. Det finns ju äggdonation ifall du inte testar och det sen visar sig att dina ägg är usla,men de måste ju inte vara det heller. För tidigt klimakterium är extremt ovanligt.

  • Tihi

    Det verkar ju ganska osmart att inte testa dig nu. Endera får du veta att allt är bra eller så får du chansen att frysa in ägg medans tid finns. Alternativet att vänta och kanske förlora chansen för att du är för sent ute sen verkar ju bara korkat.

  • Anonym (26år)

    Jag har nu äntligen testat mig. Så skönt. Och det visade sig att jag hade för höga t.o.m! Jag hade 8,7mg /L . Och FSH låg på 6,51. Detta var cykeldag 20. Jag har pratat med 2 gynekologer om detta (pga lite olika anledningar) och båda sa att det var väldigt bra. Det betyder att jag kan få barn senare i livet än "normala", eftersom jag har en stor äggreserv. 


    Detta tyder på att jag har PCO. Dessutom hade jag förra året kollat mina hormoner, och då hade jag lågt SHBG (orkar inte googla det rätta namnet) men testosteron bindande protein helt enkelt. Eftersom jag har lågt av detta så har jag för mycket fritt testosteron i kroppen (det aktiva). Det totala testosteronet är dock inte för högt. I vilket fall är detta också tecken på PCO. Dessutom är jag överviktig och har problem med oönskad hårväxt i ansiktet. 


    Skall äta Yasmin nu. (gjorde det även förra året när jag fick resa på att jag hade hormonstörningarna) men slutade när jag blev rädd för tidigt klimakterium istället och ville se om jag fick mens utan dem. Men läkaren menade nu iaf att det är lättare att bli gravid om jag nu äter Yasmin och sen slutar när jag vill skaffa barn än att jag inte gör det alls. 


    Skriver detta för att jag tänker mig att fler kanske vill veta och det är därför väldigt bra med familjeliv! :)

  • Anonym (Nej till Yasmin)

    Yasmin är det sista pillret du ska ta om du inte vill få fertilitetsproblem i framtiden. Googla och sök här i forumet också om hur Yasmin förstör din kropp totalt.

  • Anonym (26år)
    Anonym (Nej till Yasmin) skrev 2015-06-02 17:06:56 följande:

    Yasmin är det sista pillret du ska ta om du inte vill få fertilitetsproblem i framtiden. Googla och sök här i forumet också om hur Yasmin förstör din kropp totalt.


    Fertilitetsproblem? Varför ? Det kanske gäller de som inte har PCO. I och med att jag har lite rubbad hormonbalans så tror jag att det är bra för mig. 


    P-piller som yasmin innehåller östrogen. Detta kan öka risken för blodpropp och bröstcancer. Men å andra sidan ökar risken för endometriecancer i livmodern om man har ötrogenbrist tror jag samt ibland vid PCO.


    De kollade mitt blodtryck och det var bra. 

  • Anonym (Nej till Yasmin)
    Anonym (26år) skrev 2015-06-02 22:01:56 följande:

    Fertilitetsproblem? Varför ? Det kanske gäller de som inte har PCO. I och med att jag har lite rubbad hormonbalans så tror jag att det är bra för mig. 


    P-piller som yasmin innehåller östrogen. Detta kan öka risken för blodpropp och bröstcancer. Men å andra sidan ökar risken för endometriecancer i livmodern om man har ötrogenbrist tror jag samt ibland vid PCO.


    De kollade mitt blodtryck och det var bra. 


    Googla! Yasmin survivors t ex. Yasmin har dragits tillbaka i många länder och får alltså inte säljas där pga att det är ett piller från djävulen själv. Men om du vill tro att det är bra för dig så varsågod- mig kvittar det.
Svar på tråden Vågar inte testa mina amh värden