• AnnieAnniee

    Jamande katt utanför dörren!!!!!

    Hej, har precis köpt en 8a månaders kastrerad han katt.

    och vi har ett problem......

    för det första så är jag smått allergisk så jag kan inte ha katten i mitt sovrum när jag sover så jag inte får en reaktion under natten. Hände en gång att halsen svullna och jag fick knappt luft. Men under dagstid är det inga problem. Så ja, ni förstår. Jag kan helt enkelt inte ha katten i sovrummet under natten.

    Det stora problemet är att katten jamar oerhört mycket efter jag stängt dörren på natten. Jag brukar ignorera honom och till slut somnar jag. Sen så börjar han jama igen vid 4a tiden på natten och han ger sig inte förens någon öppnat dörren.

    Han tycker om vatten så det är ingen idé att spraya på honom. Jag har försökt att trötta ut honom sen mata honom innan läggdags (ett tips jag läste på internet), Hjälpte inte heller. Kattkompis funkar inte för min lägenhet är liten. Stänger jag in honom i typ ett stort rum som vardagsrummet med kattlåda och mat,vatten under natten så skiter han ner hela stället för han känner sig obekväm.

    Vad mer kan man göra? Får i princip ingen sömn och han kan absolut inte sova med mig under natten. Känns som att jag har testat allting.

  • Svar på tråden Jamande katt utanför dörren!!!!!
  • Aikido

    Katter brukar inte gilla stängda dörrar. Gör dig av med den. Både för kattens och din skull.

  • SisterNoMercy
    Aikido skrev 2015-03-04 22:27:46 följande:

    Katter brukar inte gilla stängda dörrar. Gör dig av med den. Både för kattens och din skull.


    Det där var det mest dummaste jag hört!
  • SisterNoMercy

    Jag hade samma problem med min förra katt och något som funkade var att innan jag skulle sova så lekte jag så mycket med honom att han blev trött. Detta ledde till att han helt enkelt frivilligt gick och lade sig och sen sov hela natten. 
    Funkade jättebra!

  • Aikido
    SisterNoMercy skrev 2015-03-04 22:37:24 följande:
    Det där var det mest dummaste jag hört!
    Naturligtvis. Alla andra idéer måste ju vara bättre med en katt som inte trivs och en matte som är allergisk.
  • Upptaget
    Aikido skrev 2015-03-04 22:27:46 följande:

    Katter brukar inte gilla stängda dörrar. Gör dig av med den. Både för kattens och din skull.


    Håller med!
  • Anonym (samma problem)

    Har samma problem som du fast en katt som springer, hoppar på oss och ska busa hela natten, så nu har vi fått stänga ute henne, det funkar om hon somnar först på soffan men vi får också vakna vid 4 tiden av att hon skriker seda. Känner mig jätte dum men får spel då jag inte får sova en hel natt :(

    Har testat lägga fram alla leksaker och leka innan så hon ska bli trött och testat utan att göra de. Inget funkar :( och våran katt älskar också vatten!

  • Rakad Apa

    Hade samma problem. Katten var livrädd för dammsugaren och varje gång den började jama utanför sovrummet så slog jag på dammsugaren och ljudet av den skrämde bort katten. Till slut så slutade katten att jama utanför sovrummet.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • jenny99

    Skaffa katt kompis.Så slipper katten känna sig ensam.

  • Dexter dot com

    Katter är sällskapliga djur och uppenbarligen blir din katt stressad och otrygg av att bli utestängd så kan du inte medicinera så katten får vara hos dig får du helt enkelt stå ut med att du gör din katt olycklig och den gör allt för att komma in eller göra dig av med katten. Nu vet jag ju inte om du är arbetslös men om du inte är det är det väldigt orättvist att först lämna katten ensam på dagarna och sen hela nätterna.

  • Anonym (cat)

    Vi hade 2 katter och dom fick inte vara i sovrummet pga att vi fick barn, men dom jamade ändå och krafsade på dörren, efter ett tag slutade dom. Katter lär sig tillslut. Så tror inte det spelar så stor roll om du har 1 eller 2. Men låt han inte vara inne i sovrummet på dagen heller, för om han får vara inne på dagen men inte på natten så blir det ju lite knas kanske ;)

  • AnnieAnniee
    Sensitiveguy skrev 2015-03-05 02:42:38 följande:

    Varför skaffa katt om man är allergisk?


    Har det ensamt hemma, och jag är nästan inte alls allergisk om man säger så, händer bara ibland att jag får en reaktion. En gång i veckan kanske. Jag kan ha den i famnen, pussa den osv utan problem. Det hände en gång att jag vaknade och inte kunde andas, då den låg bredvid min säng. Vill inte riskera något.
  • AnnieAnniee
    Anonym (cat) skrev 2015-03-05 09:28:33 följande:

    Vi hade 2 katter och dom fick inte vara i sovrummet pga att vi fick barn, men dom jamade ändå och krafsade på dörren, efter ett tag slutade dom. Katter lär sig tillslut. Så tror inte det spelar så stor roll om du har 1 eller 2. Men låt han inte vara inne i sovrummet på dagen heller, för om han får vara inne på dagen men inte på natten så blir det ju lite knas kanske ;)


    Ah det ska jag absolut försöka hålla ut. Tack för tipset!
  • Anonym (Fniss)
    Aikido skrev 2015-03-04 22:27:46 följande:

    Katter brukar inte gilla stängda dörrar. Gör dig av med den. Både för kattens och din skull.


    Haha.. Jag läste först detta som att hon skulle göra sig av med DÖRREN! 
    Blev lite irriterad och undrade hur fanken du tänkte där :P Det tog säkert 30 sekunder innan jag kopplade! 
  • Aikido
    Anonym (Fniss) skrev 2015-03-10 13:42:21 följande:
    Haha.. Jag läste först detta som att hon skulle göra sig av med DÖRREN! 
    Blev lite irriterad och undrade hur fanken du tänkte där :P Det tog säkert 30 sekunder innan jag kopplade! 
    Skulle ju mycket väl kunna tolkas så Glad. Hade väl varit i linje med en del av mina andra galna inlägg.
    Fast det var katten jag menade denna gången.
Svar på tråden Jamande katt utanför dörren!!!!!