• Anonym (less)

    Min sambo ljuger

    Hej FL

    Min sambo och jag har nu varit tillsammans 2.5 år. Under den här tiden så har han ljugit upprepade gånger om sånt som vi båda tycker är fel. Tex att skriva med ex/personer man legat med.

    Varför fortsätter han att ha kontakt med dessa tjejer? Han lovar dyrt och heligt att han inte ska ljuga igen, men så gör han det. Har sett konversationer och visst tar han kontakt med vissa (vet inte om det är alla).

    Han påstår sig ha logiska anledningar. Tex så skrev han till en sån här tjej som lade till honom på Facebook för att hon lade till honom som vän där. Han ville veta varför.

    Okej det låter ju inte särskilt märkligt?

    MEN då berättade han inte det för mig, ljög om det när jag frågade.. det hade varit ok om han berättat det. Dessutom frågade han massa annat (drev på samtalet med svalt intresse från hennes håll). Tex nåt i stil med "Skönt att vara singel nu då?".

    Blir så ledsen och osäker när han gör så här. En kväll när vi bråkat åkte han sent på kvällen/natten till en tjej som var kompis (de hade precis börjat snacka igen efter flera år utan kontakt) för att prata tydligen. Nämnde jag att de har haft sex förut?

    Detta är två exempel. Visst, jag har också gjort fel, men aldrig att jag inte skulle berätta eller åka till en kille jag haft sexuell relation med när vi precis börjat ha kontakt igen.

    Har ni några tankar eller synpunkter? Överreagerar jag? Han ljög senast igår om nåt snarlikt.

    /ledsen tjej 20+

  • Svar på tråden Min sambo ljuger
  • Långbenopluto

    Han ljuger för att han kan det.....

    Upp till dig om du tillåter det eller inte, om du inte tillåter det så dumpar du honom, ingen ska kunna ljuga för dig i ett förhållande.

    Så länge du håller på som du gör nu så märker han att han kan bete sig hur som helst, du finns ju kvar ändå.

  • sextiotalist

    Enkelt svar, han ljuger för att du inte litar på honom och att du därmed begränsar honom och han vet att skulle han tala sanning, så skulle det troligen bli ett helvete.

    I mitt förra förhållande ljög jag mycket, av de anledningarna som jag skrev innan. Jag visste att skulle jag säga som det var, så hade det blivit mer problem än om jag ljög.

  • Anonym (Förstår dig)

    Hej. Jag förstår att du är ledsen över det här. Tyvärr verkar det vara ett vanligt problem bland yngre. Många tycker att det är bra med FB och sociala medier men jag tror att det förstör ganska mycket också. Det enda du kan göra är att försöka förklara att du blir ledsen när han ljuger och att du blir osäker när han tar kontakt med andra tjejer. Jag tycker inte att du överreagerar. Hoppas att han mognar så han kan förstå hur ledsen du blir av det här. Och jag hoppas att det går bra för er.

  • Anonym (less)
    Tines skrev 2015-03-05 11:23:52 följande:

    Han ljuger för att han kan det.....

    Upp till dig om du tillåter det eller inte, om du inte tillåter det så dumpar du honom, ingen ska kunna ljuga för dig i ett förhållande.

    Så länge du håller på som du gör nu så märker han att han kan bete sig hur som helst, du finns ju kvar ändå.


    Jag säger klart och tydligt att jag inte vill att han ljuger, att jag blir ledsen osv. Trodde att det skulle räcka, att vi hade en ömsesidig respekt.

    Om jag inte vill dumpa honom, har du några tips då? Paus?
    sextiotalist skrev 2015-03-05 11:26:18 följande:

    Enkelt svar, han ljuger för att du inte litar på honom och att du därmed begränsar honom och han vet att skulle han tala sanning, så skulle det troligen bli ett helvete.

    I mitt förra förhållande ljög jag mycket, av de anledningarna som jag skrev innan. Jag visste att skulle jag säga som det var, så hade det blivit mer problem än om jag ljög.


    Men det började med att han beter sig på ett sätt som han förbjudit mig att bete mig på. Varför är det då mitt fel?

    Näe tror inte på att det är enda anledningen. Han ljuger ju för att han vet att han gjort fel.
  • Anonym (less)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2015-03-05 11:29:39 följande:

    Hej. Jag förstår att du är ledsen över det här. Tyvärr verkar det vara ett vanligt problem bland yngre. Många tycker att det är bra med FB och sociala medier men jag tror att det förstör ganska mycket också. Det enda du kan göra är att försöka förklara att du blir ledsen när han ljuger och att du blir osäker när han tar kontakt med andra tjejer. Jag tycker inte att du överreagerar. Hoppas att han mognar så han kan förstå hur ledsen du blir av det här. Och jag hoppas att det går bra för er.


    Tack, kändes skönt att läsa det där.

    Tyvärr är det just det jag försöker göra. Vet inte om jag kan vänta på mognad mer, men samtidigt är det honom jag vill leva mitt liv med.
  • Anonym (less)

    Vet inte vad jag kan göra längre för att få honom att förstå.

    Han är sena kvällar rätt ofta i sitt garage säger han. När jag vet att han kan ljuga då känns det inte direkt bättre att han nästan varje dag är där. Åtminstone 1 dag/vecka är han där riktigt sent också.

    Vet att han är där många gånger, men lögnerna får mig att bli så osäker på honom. Litade på honom när vi haft det bra ett tag. Men nu sen igår så känns det bara idiotiskt att lita på en lögnare..

    Men han är ju underbar på andra sätt..

  • Anonym (J)

    Oj, känner igen mig lite i det du skriver. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i drygt 1,5 år(är 23 resp 24 år gamla), och i början skrev han massor med tjejer/ex, träffade tjejkompisar hit och dit. Han är översocial med brudar? Jag tänkte inte så mycket på det i början, men råkade se konversationer han hade lite då och då, och konfronterade honom om detta. Råkade se honom skriva till en tjejkompis som skulle operera brösten att "brösten såg kramgoa ut som dem var redan ;) ) och med den smileyn? Jag fick ett smärre utbrott och blev jättearg, så skriver man inte till en "kompis".

    Han sa förlåt och har faktiskt inte gjort om det, han har avsagt kontakten med nästan alla tjejer, någon enstaka kvar och jag tänker ju inte förbjuda honom att umgås med sina riktiga vänner, så länge han inte ljuger om något för mig. Det är bara att förklara att ärlighet kommer man längst med, jag blir betydligt argare om någon ljuger för mig än om han är ärlig om något dumt han gjort. 

    Jag tycker du ska prata med honom om vad du/ni tycker är ok och inte, vart går gränsen? Förklara att du inte tolererar lögner, gör han något dumt så kan han väl ha lite "balls" och tala om det. Man kan inte grunda ett långvarigt förhållande på lögner, det håller aldrig!

Svar på tråden Min sambo ljuger