• AnnieAnniee

    Ny katt vägrar att äta.

    Hej!

    Skaffade en liten misse på 8 månader. Han är kastrerad och jag har honom som innekatt. (pga lägenhetsboende)

    Han har varit innekatt och ensamkatt hos sina förra ägare också. Jag köpte samma mat han är van vid och kattsand.

    Han är glad och sprallig, älskar att leka samt jättemysig och hoppar ständigt upp i mitt knä och myser med mig och min familj.

    Jag har haft honom i 3 dagar nu. Och han har inte ätit något eller druckit något i princip.

    saker jag testat som jag läst på internet;

    Blötade hans tassar så han skulle slicka det och få i sig lite vätska iallafall. funkade lite.

    Jag försökte mata honom ur handen. Då åt han några få pluppar. Men han tappade intresset snabbt

    Försökte slänga maten (typ som apport) och han åt inte det.

    han vet vart skålarna står och spenderar mycket tid i köket men han verkar inte bry sig om dem.

    Men jag märker på honom att han är utsvulten och törstig. Han sover mycket och jag har hört hans lilla mage pirra. Jag börjar bli väldigt orolig. Är rädd att flytten har tagit hårt på honom men förra ägarna kan inte ta honom igen. Och Ännu en flytt är knappast bra för honom. Visst står det på internet att det kan ta lite tid för dem att äta. Men 3 dagar...?

    Borde man gå till vetrinären?

  • Svar på tråden Ny katt vägrar att äta.
  • Tonensu

    Prova med mjuk kattmat för kattungar och lite kattmjölk. Har en katt på 10 månader och hon gillar båda sorterna. Vad för foder ger du nu?

  • AnnieAnniee
    Tonensu skrev 2015-03-05 11:31:40 följande:

    Prova med mjuk kattmat för kattungar och lite kattmjölk. Har en katt på 10 månader och hon gillar båda sorterna. Vad för foder ger du nu?


    Har testat pussy burkmat, Royal Canin mat som han åt innan hos andra ägare samt Royal canin mat för kastrerade unga katter. Har testat kattmat pate(?) samt kyckling/kalkon kattmat. Öppnade också en burk med pussy mat som har fisk smak. Har öppnat allt jag kunnat. Ska testa räkor, leverpastej och tonfisk sa vetrinären och funkar inte det får vi åka in.. :(
  • AnnieAnniee
    tjockobbe skrev 2015-03-05 11:27:21 följande:

    Ring och rådfråga veterinären. Men är du säker på att han inte får i sig nåt alls när du sover?


    Hon gav mig några mat tips och funkar inte dem så får jag åka in.

    Fotade matskålen innan jag la mig, sedan kolla jag på det imorse. Ingen skillnad i princip.. tyvärr
  • Tonensu
    AnnieAnniee skrev 2015-03-05 11:43:32 följande:
    Har testat pussy burkmat, Royal Canin mat som han åt innan hos andra ägare samt Royal canin mat för kastrerade unga katter. Har testat kattmat pate(?) samt kyckling/kalkon kattmat. Öppnade också en burk med pussy mat som har fisk smak. Har öppnat allt jag kunnat. Ska testa räkor, leverpastej och tonfisk sa vetrinären och funkar inte det får vi åka in.. :(
    Ja tonfisk för katter är bra. Kom på att min katt är stormförtjust i kokt torsk som vi köper fryst. Testa det, det är ju milt för magen också :)
  • melisabetha

    Ring förra ägarna och fråga vilken mat katten åt hemma hos dom, försök ta med katten in på badrummet och spola kallt vatten i handfatet, de brukar min katt tycka är spännande och brukar dricka ganska mycket vid dom tillfällena. Annars kan du lägga upp blötmat eller prova med mat för kattungar.

  • Deviant
    Du har redan fått bra tips i form av olika mat som innehåller mer vatten och att blöta tassarna och liknande så jag nöjer mig med att tipsa om saker som inte redan är nämnt.

    Ha inte vatten och mat alldeles bredvid varandra då katter av naturlig instinkt inte vill äta där de dricker och vice versa (även om inte alla har dessa instinkter och andra vänjer sig vid detta efter ett tag av nödvändighet). Värt att prova! 

    Ofta har man maten kanske på golvet i köket där det kanske är mycket liv och rörelse medan många katter vill framför allt äta i avskildhet, gärna lite högre upp om möjligt. Samma här, värt att prova. 

    Hoppas det löser sig för din lilla kisse, det är jobbigt att oroa sig för de små liven!
  • IceJossan

    En metod jag jag märkt funkar på många matvägrande katter är:

    Mosad blötmat eller paté, allra helst A/D-mat som finns hos veterinären och är extra näringstät.

    Ta mat på en sked, dutta maten emot munnen så det blir kladdigt, ta bort skeden och låt katten slicka sig om munnen (även om det är av irritation), och upprepa. Nästa gång katten stoppar ut tungan så är du snabb fram med skeden igen och tajmar så att tungan träffar maten. Det kan ta några gångers försök med långa gospauser emellan, men till slut brukar katten av ren reflex fortsätta slicka så länge det fortfarande är kladdigt runt munnen (men att det egentligen är skeden katten slickar ifrån) och snart har den fått i sig någon tesked med mat. Efter några försök kan du lägga samma mat på en tallrik och förhoppningsvis börjar katten självmant äta.

    Av A/D-maten är det lagom med en tesked ca varannan timme första dagen.

Svar på tråden Ny katt vägrar att äta.